MotoGP Qatar test ziua 1: Criză la Honda

MotoGP Qatar test ziua 1: Criză la Honda

După excepția numită Phillip Island, Yamaha a revenit la vârf, așa cum era de așteptat. Însă rivalii cei mai importanți pentru Rossi și Lorenzo par să fie cei de la Ducati și Maverick Vinales, nu perechea Repsol Honda.

Anul trecut, testul din Qatar a fost cel care a scos în evidență problemele motorului Honda, cu prea puțin timp înainte de începerea sezonului. Practic, inginerii au avut o întârziere de aproape jumătate de an (până prin iunie) în a deșluși capcanele ivite în goana lor după mai mulți cai-putere. Aceeași stare de neliniște în tabăra Repsol Honda a pus stăpânire pe garaj și la finele primei zile de la Losail.

Chiar dacă traseul din Qatar nu era oricum un favorit al celor de la Honda, de vreme ce punctul forte al motocicletei (frânarea) trece în plan secund în raport cu manevrabilitatea pe viraje, situația este critică pentru moment: Marquez a fost nu doar la o secundă de timpul-reper al zilei, ci la aproape o secundă de ceea ce realiza în urmă cu 12 luni. Motocicleta este foarte greu de convins să vireze, faza mediană a parcurgerii virajului provocând un efect domino de compromitere a ieșirii. Iar cronometrul nu iartă – Marquez pe 10, Pedrosa pe 13.

Între timp, la vârf avem o combinație a concluziilor din testele de la Sepang și Phillip Island. Dacă în Malaezia am concluzionat că Lorenzo se bucură de un avantaj de vreo jumătate de secundă, în prima zi din Qatar avem o confirmare a acestui fapt. Din Australia am rămas cu un singur nume: Vinales. Iar Maverick și-a băgat coada între cei doi echipieri Yamaha încă o dată. Dacă anul trecut rulau neseparați, acum Vinales și Espargaro sunt diametral opuși: Maverick e deosebit de încrezător și de rapid, în timp ce Aleix nu a intrat în top 10 și a pus-o jos. Și încă n-au cutia full seamless, pe care doar testerul Tsuda a evaluat-o în prima zi.

Modele Ducati de varii generații au ocupat locurile 4-7 prin Iannone, Redding, Barbera și Dovizioso. Petrucci face tot posibilul pentru a se recupera înaintea cursei inaugurale (Pirro luându-i locul la acest test), în timp ce Iannone a reușit pentru prima oară să pună un model 2016 în fața sateliților. Și Cal Crutchlow s-a clasat înaintea celor două modele Repsol Honda, însă britanicul dispune de aceeași generație de motocicletă. Diferențele minore dintre LCR și uzină au apărut în prima zi de test atunci când Hiroshi Aoyama a ieșit pe circuit cu mici aripioare de inspirație Ducati. Italienii făceau pasul în sens invers: față de lansare, una dintre perechile de aripi a dispărut.

Pentru prima oară în această iarnă, am avut noua Aprilia pe circuit împreună cu rivalele. Dacă anul trecut se aflau la vreo 3 secunde de lideri, Stefan Bradl a venit în Qatar la 2,6 secunde de Lorenzo. Cu Bautista la alte șapte zecimi de german, Fausto Gresini nu poate să se declare prea mulțumit. Însă toți acești timpi din prima zi de test ar putea fi îmbunătățiți considerabil, de vreme ce pista a fost extrem de murdară și titularii nu s-au grăbit să o curețe, sacrificând primele ore și scurtându-și implicit programele.

Între timp, clasele mici au început să testeze la Jerez. La Moto3 cel mai rapid a fost debutantul Bulega, din academia lui Valentino Rossi, urmat de Antonelli și Navarro. Clasa intermediară a fost dominată de Tom Luthi, urmat de Sam Lowes și de japonezul Nakagami, un pilot ce adoră traseul andaluz.