V8 Supercars 2016: Aer proaspăt înainte de Clipsal 500

V8 Supercars 2016: Aer proaspăt înainte de Clipsal 500

În acest weekend se dezmorțește și Australia din pauza competițională. Seria de turisme V8 Supercars pornește la drum cu un suflu nou dat de schimbările importante ce s-au petrecut în ultimele trei luni.

Noul sezon debutează cu schimbări importante atât pe grilă, cât și din punct de vedere financiar. Vor lipsi mașinile Mercedes, echipa Erebus optând în acest an pentru consacratele modele Holden Commodore. Nissan și Volvo, prezențele exotice, dar competitive ale seriei, vor continua în cadrul unor structuri tehnice noi în cazul suedezilor, Nissan reușind să aducă ingineri de valoare pentru a pune la punct modelul Altima. Așa cum subliniam și anul trecut, incertitudinea continuă să bântuie și producătorii consacrați, Ford (Falcon) și Holden (Commodore).

Principala problemă pentru Ford este noul regulament tehnic ce va intra în vigoare în 2017, ceea ce înseamnă că modelul popular Falcon nu va mai fi eligibil, trebuind înlocuit cu Mustang. Asta înseamnă că americano- australienii trebuie deja să se apuce să pună la punct modelele Mustang. Contextul economic și interesele Ford în motorsport par să pună frână acestui nou proiect. Ovalul albastru preferă să își facă imagine în raliuri, mai nou în Tudor Championship (anduranță americană) și în cursa de 24 de ore de la Le Mans.  Mașina necesită investiții serioase, debutul de la Rolex Daytona 24 fiind dezastruos. Implicarea în turisme nu va fi una oficială, însă probabil vom vedea modele Focus în seriile TCR. Toți ochii vor fi însă pe BTCC unde modelele Ford Focus pregătite de Motorbase vor fi mașinile de bătut în 2016 și neoficial vor face cinste uzinei.

Revenind la V8 Supercars, nu este exclus ca din 2017 să nu mai vedem modelele Falcon pe grilă. Acest lucru nu este văzut ca o problemă, căci odată cu trecerea la specificațiile tehnice GEN2, noi constructori vor dori să intre în campionat. Mercedes a luat o pauză de un an pentru a dezvolta o mașină conformă cu noile reguli. Apoi mai sunt și japonezii dornici de afirmare…

Principala noutate economică va fi prezența unui sponsor care se va regăsi în titulatura competiției, sponsor care va oferi mai multe milioane de dolari. James Warburton, CEO-ul seriei V8 a spus la începutul lui martie că numele sponsorului nu va fi făcut public până în luna iulie. Trebuie spus că seria nu a a mai avut un sponsor generic de aproape 15 ani, ultima dată în 2001, când Shell deținea toate drepturile. Acești bani vor ajuta competiția să se extindă și să fie mai cunoscută înafara continentului australian.

O altă discuție aprinsă se poartă pe seama cursei suport dinaintea întrecerii de Formula 1. Cursa de la Melbourne din 20 martie, etapă ce nu contează în campionatul de turisme, ridică importante probleme financiare. Deplasarea echipelor nu se mai justifică economic, atâta timp cât cursa nu are nici o miză în clasamentul general. Oficialii și echipele lucrează în vederea transformării acestei etape într-o cursă de campionat.

Nimeni nu contestă că prezența frumoaselor grid girls în paddock aduce o pată de culoare în paddock, însă după gafele etnice comise de Lewis Hamilton în China anul trecut, motorsportul începe să ia măsuri care nemulțumesc fanii. Brusc a apărut problema exploatării fetelor care trebuie să marcheze locul pe grilă al piloților și să asigure partea de entertainment în paddock. Prima competiție care a luat măsuri de interzicere a fetelor pe grila de start a fost WEC, în chiar următoarea cursă după disputa de la etapa de Formula 1 din China. Acum, la debut de sezon se raliază și turismele australiene.

După mulți ani în care mașinile Holden pregătite de Walkinshaw Racing, echipa fondată de fostul proprietar Arrows F1 a dipărut de pe grilă ca și structură de sine stătătoare. Grupul Walkinshaw Performance va asigura sprijinul tehnic pentru două echipe ce vor alinia la start câte doi piloți fiecare. Aceste echipe vor fi Brad Jones Racing cu Tim Slade și Jason Bright, respectiv parte din echipa de uzină Holden, care îi va alinia pe Garth Tander și James Courtney. Pilotul care trebuia să apere culorile Walkinshaw, Lee Holdsworth va pilota în cadrul echipei fostului director tehnic, Charlie Schwerkolt.

Marele semn de întrebare în ce privește piloții va fi dacă Chaz Mostert și-a revenit pe deplin după accidentarea de anul trecut din septembrie. Faptul că va pleca din pole position în cursa a 2-a arată că perioada de refacere s-a încheiat cu bine, pilotul Prodrive fiind cel mai titrat adversar în lupta pentru titlu cu Mark Winterbottom. Încurajator este că și piloții Volvo și Nissan sunt la bătaie pentru pozițiile fruntașe, astfel că James Courtney, Shane van Gisbergen, Jamie Whincup sau Craig Lowndes vor avea adversari puternici și motivați.

Clipsal 500 va avea în program 3 curse pe traseul stradal de la Adelaide, care a fost și în calendarul Formulei 1 între 1985 și 1995. Două manșe vor avea loc sâmbătă 5 martie (fiecare de câte 125km) și a treia duminică (de 250km). Cursele vor putea fi urmărite pe posturile Fox Sports și Ten.