V8SC: Surprize majore pe străzile din Adelaide

V8SC: Surprize majore pe străzile din Adelaide

În weekend a avut loc prima etapă din campionatul australian de turisme, desfășurată pe circuitul de la Adelaide și intitulată Clipsal 500. Campionatul nu trece prin cele mai bune momente ale sale, iar prima întrunire a mai adăugat ceva sare pe rană.

Situația campionatului australian V8 Supercars nu este chiar pe roze, după disputele care privesc ieșirea din scenă a celor de la Ford și controversa cursei suport pentru Formula 1 de la Melbourne. În acest context găsirea unui sponsor global al seriei după o pauză de 15 ani devine un subiect minor de discuții.

Debutul de la Adelaide a fost așteptat de toată lumea pasionată a fenomenului australian: fani, ziariști și, nu în ultimul rând, piloți. În intersezon, seria de turisme a trecut print-o serie de schimbări: a dispărut Mercedes, piloți cheie au trecut la alte echipe. Am asistat la restructurări majore, așa cum a fost cazul celor de la Holden Racing ce au beneficiat de aportul tehnicienilor, piloților și sponsorului Super Cheap care trebuiau să onoreze contractele cu Walkinshaw Racing. Pe de altă parte, piloții Nissan și Volvo au strălucit în teste, ceea ce a trezit interesul tuturor pentru primele curse din sezon, cele trei manșe de la Adelaide, ce formează evenimentul Clipsal 500.

Citește și: Racing Graal – povestea campionatului australian V8 Supercars

Cursele de sâmbătă s-au desfășurat pe pistă uscată, însă rezultatele au fost influențate de incidente pe pistă și intrările la boxe. Jamie Whincup s-a impus în prima manșă, reușind să profite de accidentul lui Tim Slade, ceea ce a dus la apariția safety car-ului pe pistă. Scott Pye, surpriza calificărilor, a pierdut totul pe linia boxelor, reușind în final să termine pe locul 12.

Cursa a fost dominată de modelele Holden, pe podium urcând și James Courtney, respectiv Shane van Gisbergen. Adesea ghinionistul curselor din sezonul 2015, Scott McLaughlin de la Volvo a încheiat pe locul 4, la mică distanță de podium. De situațiile de pe pistă au profitat și cei de la Nissan, frații Kelly reușind clasări în top 10. Pentru Nissan însă marea satisfacție a venit duminică în cursa principală, când protagonist a fost Michael Caruso.

Manșa a doua ne-a delectat cu un duel la limită între James Courtney și Whincup, aflat într-o formă de zile mari. Totuși nu duelul pentru prima poziție a atras toate privirile, ci prestația ocupantului locului 3, Chaz Mostert, aflat la prima cursă după accidentarea petrecută în sesiunea de calificări de la Bathurst 1000. Porția de safety car a fost asigurată de Chris Pither ce a ieșit în decor în turul secund.

Ceea ce părea un duel de casă între Courtney și Whincup, pilotul cu cele mai multe victorii și cele mai multe curse la care a luat startul în seria australiană, a surescitat interesul publicului venit în număr mare și la cursa principală de duminică, în ciuda vremii ce s-a schimbat peste noapte.

Astfel ajungem la marea controversă a weekend-ului, condițiile în care s-a desfășurat cursa a treia.

Ploaia abundentă a inundat circuitul și a dus la apariția unei pelicule de apă care i-a băgat pe comisarii de traseu în ședință, la fel ca acum 25 de ani când MP al Australiei de pe același traseu era încheiat după doar 14 tururi sub potop. Ar fi fost poate normal ca întrecerea să se amâne până la îmbunătățirea condițiilor, sau să se anuleze, dat fiind că vremea nu s-a ameliorat pe durata zilei. Într-un scurt moment de întrerupere a ploii și după îndepărtarea parțială a bălților de pe pistă, comisarii au decis declanșarea procedurilor de start.

Citește și: Adelaide 1989 – toți nervii s-au înecat în valuri

De aici încolo au început durerile de cap pentru comisari în principal, repercursiunile simțindu-se pe pistă, în rândul piloților. Cursa a fost dominată în primele tururi de Rick Kelly de la Nissan, însă reapariția ploii, mai abundentă decât înainte de start, i-a jucat feste australianului de la Nissan. În plină aversă de ploaie, un ștergător s-a blocat, astfel că Rick Kelly a trebuit să treacă pe la boxe, în condiții de vizibilitate minimă. James Courtney a trecut la conducerea cursei, urmat de Scott McLaughlin. Nu după mult timp Courtney a pierdut controlul Holden-ului și a părăsit pista, fapt care a dus la fluturarea steagurilor roșii.

Cum starea vremii s-a înrăutățit, comisarii au trebuit să decidă dacă vor relua întrecerea sau să valideze rezultatele de până atunci. Concomitent cu discuțiile aprinse de la boxe dintre diriguitorii cursei și echipe/piloți, tribunele nu păreau deranjate de ploaie, cerând insistent reluarea întrecerii.

Una din regulile de desfășurare a etapelor stipula că toate mașinile trebuie să consume 140 de litri de combustibil, chiar dacă cursa era întreruptă definitiv. Cum timpul afectat defășurării ultimei manșe era pe sfârșite, majoritatea piloților au primit o penalizare de 30 de secunde la timpii din prima parte a întrecerii.

Cursa s-a reluat când mai erau doar 7 minute din durata alocată manșei, avându-i protagoniști pe McLaughlin și Whincup, însă aceștia nu efectuaseră oprirea obligatorie la boxe. Norocosul care efectuase și trecerea pe la boxe și a îndeplinit și cerințele de consum obligatoriu a fost Nick Percat, tot pe un model Holden Commodore. Acesta s-a luptat pe final cu piloții Penske, Coulthard si Pye, însă ce doi aveau să fie penalizați cu 60 de secunde pentru neefectuarea realimentării obligatorii, ceea ce i-a trimis pe locurile 16 și 17 în clasamentul cursei.

Nick Percat și-a obținut victoria pe pistă, a doua după reușita de la Bathurst 1000 din 2011. A fost și prima victorie pentru echipa Lucas Dumbrell Racing.  Pe locul secund a fost promovat Michael Caruso, norocosul pilot Nissan părăsind pista de la Adelaide în postura de lider al clasamentului general. Podiumul a fost completat de Garth Tander. Pentru Nissan au mai punctat și frații Kelly, cărora le-au revenit locurile 6 și 7.

Campionul en-titre Mark Winterbottom a avut un weekend de coșmar, reușind doar clasări pe locurile 8 și 9 în prima manșă și în ultima. Lista sancțiunilor a fost completată și de Garth Tander, respectiv Chaz Mostert pentru incidente în care au fost implicați în timpul cursei a treia. Acestora li s-au șters câte 15 puncte din cele obținute în manșele de sâmbătă.

În calendar urmează cursa demonstrativă de la Melbourne, etapă suport pentru cursa de Formula 1, întrecerea de turisme necontând în economia campionatului. Discuțiile în ce privește această etapă sunt în toi, dorindu-se din 2017 fie includerea cursei în calendarul oficial, fie anularea acesteia.