Top 50 piloţi de GP: Niki Lauda (19)

Top 50 piloţi de GP: Niki Lauda (19)

Chiar şi printre cei mai desăvârşiţi exponenţi ai acestui sport austriacul este o prezenţă singulară. Cariera lui Niki, „Regele Șobolan” nu se aseamănă cu nici a unui mare pilot precedent, nu întâlnim performanțe ieșite din comun scoase ocazional din jobenul cu minuni.

Căci, pentru prima data în F1, el introduce o manieră de pilotaj brevetată de Leon Thery și Felice Nazzaro, dar apoi dată uitării. Este maniera cerebrală, ce nu fură ochiul spectatorului, dar mâna e întotdeauna mai rapidă ca ochiul, nu-i asa?

Există mai multe etape în definirea celui care a fost Niki Lauda, de la debutul brusc și oarecum neinspirat și până la al treilea titlu obținut cu Mclaren în 1984. Fiecare etapă are un aer special, chiar dacă impactul este diferit. Omul a fost un original ce a persistat în abordarea sa, cu o voință neclintită, o putere de convingere monumentala și o viclenie uneori sfidând bunul simț. Până către 1975 pilotajul său încă suferea, marcat de erori neforțate și un stil oarecum sălbatic. Apoi, erorile de pilotaj au fost înfierate şi înarmat cu excepţionalele Ferrari 312T şi 312T 2 a nimicit concurenţa într-o manieră clinică, până când accidentul de pe Ring a dat o nouă faţetă personalităţii sale. O realizare și mai mare a fost însă modul în care a condus echipa către acest succes, maximizând facilitățile unice oferite de Scuderie, uimindu-i pe ingineri cu feedback-ul său tehnic excepțional și dârzenia cu care își îmbunătățea fiecare aspect al manierei sale de abordare, inclusiv în privința fitness-ului. Probabil că accidentul a acţionat oarecum ca o frână involuntară în cariera sa ulterioară, dar la fel de adevărat este că la revenirea din 1982 pierduse din viteza şi agresivitatea de odinioară. Totuşi Alain Prost a descoperit în 1984 că nu este indicat să subestimezi exact pe pilotul ce este şi azi o o dovadă vie a piscurilor ce pot fi atinse de un om care și-a folosit toate resursele spiritului pătrunzând în niște zone inaccesibile aproape tuturor. „Niki Lauda este posesorul celei mai profunde inteligenţe de cursa dintre toți piloții pe care i-am întâlnit” va concluziona viitorul Professeur.