MotoGP 2016: Așteptările și certitudinile noului sezon

MotoGP 2016: Așteptările și certitudinile noului sezon

Noul sezon de MotoGP stă să debuteze încărcat de noutăți, dar și controverse mai pregnante decât pînă acum. Chiar dacă plutonul stă parcă pe un butoi cu pulbere, 2016 promite să aducă și mai mult spectacol decât sezonul precedent.

MotoGP

Sezonul 2016 stă sub auspiciile a trei puncte de interes majore: situația conflictuală dintre Valentino Rossi și Marc Marquez, relația dintre italian și Lorenzo, teoria conspiraționistă conform căreia spaniolii conduc în totalitate Dorna și încearcă să își impună reprezentanții (piloții) la toate clasele, urmează modalitatea în care noutățile tehnice, elecronica obligatorie și pneurile Michelin în special,  vor anima plutonul, ultimul aspect fiind felul în care noul val de piloți vor evolua de-a lungul sezonului. Aici ne referim la Andrea Iannone și Ducati, dar nu trebuie exclus din ecuație nici Andrea Dovizioso în prima parte a sezonului, sau Maverick Vinales/ Aleix Espargaro Tot același model de completare între spiritul tânăr și versalitatea unui pilot experimentat o întâlnim și la Honda care mizează din nou pe Marc Marquez și Dani Pedrosa.

Yamaha în schimb se va baza pe vasta experiență a cuplului de piloți Jorge Lorenzo, campionul în exercițiu și Valentino Rossi, pilot ce la 37 de ani încă nu dă semne de oboseală, dorind mai mult decât oricând să încerce să obțină acel titlu cu numărul 10 din carieră.

Raportul de forțe dintre Yamaha, Honda și Ducati s-a mai echilibrat în intersezon. Tehnicienii Yamaha au găsit o rezervă de putere în motor pe care ziariștii o estimează la aproximativ 6- 8 cai putere. Ducati rămâne cea mai puternică motocicletă, GP16 fiind mai manevrabilă decât precedenta. Distribuirea puterii motorului rămâne încă un mister, însă din teste a reieșit că vechea problemă a uzurii pneului spate s-ar fi rezolvat. Ba mai mult, Iannone a declarat în câteva rânduri că înțelege comportamentul pneului față oferit de Michelin. Din întreg paddock-ul, Iannone este cam singurul care a făcut astfel de declarații, acestea fiind susținute și de rezultatele din teste.

Cunoscutul ziarist David Emmett ne spune că surplusul de cai putere găsit de tehnicienii Yamaha se datorează și noului ulei produs de Eneos, acesta având ca principală calitate diminuarea frecărilor din motor. Totodată, pe secțiunile virajate, M1 are cel mai bun comportament dintre toate motocicletele de pe grilă. Acest lucru este și mai evident dacă la ghidon se află Jorge Lorenzo, pilot ce a impresionat pe toată lumea în 2015 cu aptitudinea de a menține o viteză de vârf ridicată în timpul abordării virajelor. Fix aici a fost punctul slab al lui Valentino Rossi, coroborat și cu imposibilitatea de a găsi un setup adecvat în antrenamente. Acest aspect a dus la calificări modeste pentru italian, implicit la necesitatea de a recupera poziții pe durata cursei.

Dacă Yamaha va începe asaltul asupra noului sezon cu o motocicletă fără schimbări radicale față de sezonul precedent, Honda a muncit foarte mult la prototipul RC213V. Chiar dacă îmbunătățirile sunt în cam toate compartimentele motocicletei, aceasta nu dă piloților un feeling adecvat pentru a putea forța pe zonele virajate. Dacă până acum furca spate dădea mari emoții, în special pentru Marquez, acum și partea din față este instabilă pe noile gume Michelin. Dani Pedrosa este rezervat în declarații neinsistând pe problemele prototipului, în timp ce Marquez privește cu pesimism debutul sezonului. Spaniolul dublu campion mondial, va avea o nouă abordare în 2016. Dacă anul trecut a mers la limită cursă de cursă, fiind uneori păcălit de impredictibilitatea motocicletei, în noua stagiune Marc va acorda mai multă atenție acumulării de puncte decât luptei pentru victorii improbabile. Nimeni nu poate spune cu excactitate în acest moment dacă Honda prin Marc Marquez se va bate la victorie regulat sau doar va avea succese stagionale. RC213V încă se comportă diferit de la circuit la circuit.

În cadrul Ducati se va da o luptă interesantă între piloții de uzină ce vor utiliza noul GP16 și cei de la Pramac care vor utiliza modelul GP15 cu update-uri. Chiar dacă presa italiană și britanică asigură pe toată lumea că Scott Redding va beneficia de un GP16 nou-nouț, realitatea din paddock în viziunea finilor cunoscătoi va fi că britanicul va beneficia de un model GP15 cu multe elemente de pe GP16. Un aspect de urmărit va fi cum se vor descurca cele două prototipuri, cel vechi și cel nou, acum când se vor folosi gumele Michelin.

Tot David Emmett ne oferă un indiciu interesant, cum că șasiul GP15 va scăpa de uzura prematură a pneului spate, în detrimentul noului GP16, care va trebui să își dovedească calitățile pe mai multe tipuri de circuite. Pneurile franceze vor aduce ameliorări ale comportamentului pe pistă și pentru mai vechile GP14.2 utilizate de Avintia sau Aspar, un prim indiciu fiind evoluțiile surpriză ale lui Barbera și Baz din timpul testelor.

Per ansamblu Ducati s-a apropiat mult de Honda și de Yamaha și nu este exclus ca unul dintre piloți, cel mai probabil Iannone, să aducă mult așteptata victorie de etapă. Pentru Andrea Dovizioso va fi de asemenea un sezon important, însă italianul va juca o altă carte, cea a prelungirii colaborării cu Ducati. Dovi a avut în 2015 probleme cu utilizarea frânelor, solicitându-le prea mult pe viraje, în comparație cu coechipierul său. Odată redusă viteza, la ieșirea din viraje aceasta necesita mai mult timp până să atingă un vârf apropiat de Yamaha sau Honda. Deși nimeni nu a sperat, Iannone s-a adaptat mai bine pe motocicleta italiană, reușind să o împingă spre limite, sau chiar să le depășească. Cu un Redding în faza de învățare a motocicletei din Bologna și alte talente în curs de afirmare la Moto2, locul lui Dovizioso pare compromis după 2016.

La Honda, Pedrosa nu are emoții încă cu vreun pilot de la echipele private HRC, Cal Crutchlow fiind resemnat că nu va pleca prea curând de la LCR, în timp ce Tito Rabat și Jack Miller trebuie să arate în 2016, pe un material competitiv că își merită locurile pe grila clasei MotoGP. Miller probabil va excela în cursele pe ploaie, însă Rabat se adaptează greu pe prototipul de MotoGP. Prestațiile sale din teste au fost mediocre, însă Tito la orice clasă a fost un slow burner. Noile restricții legate de testele private l-ar putea lovi pe spaniol, care atinsese nivelul de excelență la Moto2 după ce a testat zi de zi pe traseul de la Almeria.

Cu un pas în spatele celor de la Ducati se află Suzuki. Motocicletele albastru deschis au arătat un comportament încurajator în teste, manevrabilitate și viteze de top apropiate de cei din față. Tehnicienii au lucrat mult la elasticitatea motorului și la găsirea câtorva cai putere în plus față de propulsorul din 2015, însă evoluția poate continua de-a lungul noului sezon. Cutia de viteze full seamless care este adesea comparată cu cea de la Honda, iar știrea care bucură pe toată lumea este că Vinales și Espargaro o vor folosi de la prima cursă. Suzuki va avea un cuvânt de spus în acest sezon, putând ataca frecvent podiumul. Acest lucru va însemna un duel continuu cu Ducati, fanii având ocazia să îi vadă pe lupii tineri Maverick si Andrea Iannone luptându-se cursă de cursă.

La Aprilia nu sunt foarte multe lucruri de spus, comunicatele de presă fiind seci atunci când vine vorba de a dezvălui secrete tehnice. În sfârșit constructorul din Noale a realizat un veritabil prototip, renunțând la hibridul CRT/SBK din 2015. Motocicleta pilotată de Stefan Bradl și Alvaro Bautista este rapidă pe un tur de circuit, germanul Bradl susține că motorul este mai puternic și mai elastic, fiind la puține sutimi în spatele celor de la Suzuki sau Pramac. Pe parcursul intersezonului Stefan Bradl s-a erijat în lider de necontestat al echipei Gresini, oferind un feedback tehnic consistent în comparație cu Bautista. Posibil să vedem motocicletele Aprilia destul de des în zona ultimelor locuri din top 15, însă până la top 10 mai este drum lung.

Un alt duel interesant în pluton se va da între privații de la Tech 3, Pramac și LCR, cam singurele echipe de la care se pot aștepta surprize. Într-un interviu recent Cal Crutchlow ne asigura că în condiții normale nu vom asista la victorii ale echipelor private și poate nici podiumuri, dar noua electronică Magneti-Marelli și pneurile Michelin ar putea dinamiza plutonul într-atat încât să avem parte de surprize. Alături de Crutchlow, abonați la evoluții consistente vor mai fi Bradley Smith, britanicul dorind să continue forma excelentă din 2015 și să îi administreze lui Pol Espargaro o nouă înfrângere.

Privind raportul de forțe, coada grilei pare să revină echipei Aspar, loc nedemn de efortul depus de Jorge Martinez, însă Laverty și Hernandez nu par a fi în stare să aibă prestații deosebite în noul sezon. Totuși columbianul Hernandez susține că a învățat din greșeli și că s-a maturizat față de anii precedenți. Cei de la Aspar vor avea cel mai probabil compania echipei Marc VDS.

Revenind la vârf, tendința noului sezon este de a-l vedea pe Jorge Lorenzo în drum către al patrulea titlu, sarcină destul de facilă dacă Rossi nu va risca mai mult în curse și Marc Marquez va avea în continuare probleme cu motocicleta sa Honda. Valentino Rossi va miza din nou pe constanță și experiența din trecut cu gumele Michelin. Vechimea în motomondial și multitudinea de motociclete pilotate vor fi un atu pentru italian, care va trebui cumva să compenseze vârsta înaintată, lacunele de adaptabilitate la prototipul M1 și nu în ultimul rând va trebui să gestioneze cu luciditate momentele tensionate cu Lorenzo sau Marquez. Sepang 2015 nu trebuie să se mai repete, altfel italianul va pierde și șansa de a lupta pentru poziția secundă în clasament.

Lupta dintre generații va asigura un spectacol poate la fel de palpitant precum a fost în sezonul 2006.

Moto2

La clasa intermediară vom vedea o luptă acerbă între piloții spanioli conduși de Alex Rins, cei ai academiei VR46 (Franco Morbidelli, Lorenzo Baldassari, Luca Marini) și singurul reprezentant al Franței, Johann Zarco, campionul în exercițiu. Pentru Zarco provocarea va consta în încercarea de a-și revalida titlul, obiectiv neatins de vreun un pilot din 2010 încoace. Pe grilă vom avea și echipa Leopard Racing, nume în plină ascensiune în motorsport, care va încerca să se impună cu britanicul campion al clasei mici Danny Kent și cu portughezul Miguel Oliveira.

Gresini va miza după mult timp pe un pilot de top, Sam Lowes, britanicul fiind pregătit pentru o viitoare participare la clasa regină în cadrul aceleiași echipe ce se ocupă momentan de programul Aprilia.

Germanii de la Dynavolt Intact vor aborda sezonul cu Jonas Folger, pilotul best of the rest de anul trecut și cu Sandro Cortese, care până acum nu a arătat mare lucru, dar un pachet tehnic de ultimă generație poate duce la o schimbare a ierarhiilor. O altă ”echipă națională” va fi cea a Elveției, cu eternul Luthi alături de Aegerter și Mulhauser.

Pons va miza în continuare pe Alex Rins, spaniolul fiind pilotul așteptat să dea replica lui Johann Zarco. Lângă acesta nu va mai fi dezamăgitorul Luis Salom, ci Edgar Pons. Acesta este fiul mai mic al lui Sito, fratele lui Axel.

Dintre piloții ceva mai exotici așteptăm evoluții bune din partea belgianului Xavier Simeon și a malaezianului Hafizh Syahrin, în timp ce thailandezul Ratthapark Wilairot se află în fața unei ultime șanse de a impresiona în motomondial.

De asemenea grila s-a aglomerat cu veterani de la Moto3 precum Efren Vazquez, pe care limita de vârstă a clasei mici l-a silit să urce la clasa intermediară.

Undeva la mijlocul plutonului japonezul Takaaki Nakagami se încăpățânează să rămână  la echipa japoneză Idemitsu, șansele sale de a obține victorii la clasă diminuându-se an de an.

Mai mult decât în alți ani la clasa intermediară șasiul dominant este invariabil Kalex, Speed Up și Tech3/Mistral fiind cam singurele exotisme. Încă nu se știe pentru cât timp Vazquez va pilota un Suter, producătorul de șasiuri fiind declarat falimentar. Aceeași soartă o poate împărtăși și Speed Up dacă va miza pe piloți resemnați precum Corsi sau privații de la QMMF.

Bugetele din păcate dictează ocuparea locurilor la diferite echipe, astfel ne explicăm reîntoarcerea în campionat a lui Mattia Pasini, Jesko Raffin sau prezența unui pilot din coada clasei Moto3, Alessandro Tonucci care prin 2008 era bătut la Brno de o domnișoară de care nu prea am mai auzit multe  în anii următori.

Moto3

Așa cum se întâmplă de obicei, campionul clasei și ocupantul locului secund au trecut la categoria intermediară. În glumă putem adăuga că și unul dintre ultimii clasați a făcut pasul spre o altă coadă de grilă.

Au apărut în schimb o serie de piloți veniți fie din CEV, fie din Red Bull Rookies. Cei care au reușit să găsească bugetele necesare au fost aleși de echipele importante, fie s-au prezentat cu pachetul financiar la echipele mai modeste din a doua jumătate a clasamentului.

Noutatea absolută va fi prezența constructorului Peugeot care a achiziționat o parte a activelor Mahindra din Europa. Francezii vor colabora cu echipa Saxoprint RTG, piloții aleși fiind aceeași titulari John McPhee și Alexis Masbou, aflat la ultimul sezon la Moto3 datorită limitei de vârstă impuse de regulament.

Belgianul Livio Loi de la echipa RW pare renăscut – a impresionat în sesiunile de teste, tânărul putând fi o surpriză plăcută a campionatului.

Aki Ajo și-a pierdut puțin interesul pentru clasa mezină pe fondul ofensivei KTM la MotoGP, mizând în 2016 pe ternul Brad Binder și debutantul olandez Bo Bendsneyder, campionul autoritar al categoriei Red Bull Rookies. Acesta a mai participat atunci când calendarul Red Bull Rookies i-a permis și în câteva curse din CEV Moto3, unde a punctat de fiecare dată, obținând și un loc 3.

Karel Hanika și-a găsit cu greu un loc la o echipă modestă alături de Darryn Binder, scopul cehului fiind de a trece cât mai repede la clasa intermediară.

Ongetta Rivacold mizează în continuare pe Niccolo Antonelli, poate cel mai promițător pilot italian, un posibil candidat în lupta pentru titlu. Singura sincopă în calea acestui deziderat va fi precaritatea echipei, care timp de multe sezoane a fost una dintre lanternele roșii ale clasei. Pentru moment, bugetul lui Antonelli îi permite italianului să viseze la prima treaptă pe care o merită cu prisosință.

Gresini și Aspar mizează în continuare pe talentele Enea Bastianini și Francesco Bagnaia, primul fiind considerat din nou un pretendent la titlu, însă dacă echipa îl ajută și Bagnaia ar putea să se implice în luptă. Din păcate, trebuie spus că Jorge Martinez și-a cam pierdut interesul pentru clasele intermediare, mizând totul pe echipa de la MotoGP, lucru care încă nu îi aduce vreo bucurie.

În aceeași situație cu Hanika se află și celălalt pilot ceh, Jakub Kornfeil, care nu a găsit o echipă mai bună decât malaezienii de la Drive M7 SIC.

Echipele de top care se vor bate constant la victorie vor fi Leopard care va miza pe francezul Fabio Quartararo și Joan Mir și Sky Racing Team care îi va oferi o ultimă șansă lui Romano Fenati de a cuceri titlul clasei mici înainte de a-l promova la Moto2, ceilalți piloți fiind Nicolo Bulega, venit cu mare tam-tam din CEV. Bulega a impresionat plăcut în teste, fiind aproape de fiecare dată în primii trei clasați, mai mereu în compania lui Fenati.

Clasa Moto3 a fost cât pe ce să piardă ambele prezențe feminine din 2015: în noul sezon doar Maria Herrera a reușit să aducă bugetul necesar ca structura Laglisse să se refacă după ce la finele lui 2015 anunțau falimentul. Așa zisul sponsor al echipei MH6 nu este altceva decât inițialele pilotului, Herrera fiind fiica unui dintre acționarii companiei Estrella Galicia. Aceștia însă nu vor fi vizibili pe noua motocicletă KTM a echipei Laglisse.

Lupta dintre constructori la această clasă se va da între KTM, care au un mic avantaj tehnic, și Honda, ultimii stagnând în evoluția prototipului NSF250. Aproape de cei doi constructori va fi Mahindra, încă prezentă cu efortul de uzină, în timp ce calitățile noilor Peugeot MGP30 vor trebui demonstrate pe pistă.

Sezonul va debuta joi, 17 martie cu primele antrenamente FP1 și FP2 începând cu ora 17, toate sesiunile putând fi urmărite în România pe postul Digisport, iar pentru comentariul britanic avem opțiunea BT Sport 2.