Formula 1 Australia: Lucruri de urmărit

Formula 1 Australia: Lucruri de urmărit

Prima cursă a sezonului de Formula 1 va avea loc duminică dimineața la Melbourne. Iată câteva lucruri de urmărit:

Ce cuvânt va avea de spus Ferrari?

Lewis Hamilton va pleca din pole position pentru a 50-a oară în carieră, coechipierul său Nico Rosberg urmându-l pe grila de start. În ciuda faptului că Ferrari e așteptată să pună presiune tot mai mare pe Mercedes, piloții echipei italiene nu au reușit să impresioneze suficient în calificările de sâmbătă. Sebastian Vettel și Kimi Raikkonen au cu siguranță a doua cea mai bună mașină disponibilă în acest sezon, iar germanul s-a arătat optimist în ceea ce privește cursa, spunând că diferența dintre cele două echipe va fi mai mică.

Fără doar și poate cei de la Ferrari sunt singurii capabili să intervină în lupta pentru titlu, dar din ce am văzut până acum în weekend, italienii sunt tot la câțiva pași în urma rivalilor germani. Cum a spus și Vettel, cursa ar putea arăta însă contrariul. „Am făcut un pas înainte [cu mașina] și în special mâine vom fi mai aproape [de Mercedes],” a spus germanul. Rămâne de văzut de ce sunt capabili cei doi componenți ai Scuderiei. Nu putem decât să sperăm că nu vom vedea o procesiune Mercedes ca în multe curse din ultimii doi ani.

Cum va evolua relația dintre Hamilton și Rosberg?

Mercedes a anunțat săptămâna trecută prin Toto Wolff că își va lăsa piloții să lupte între ei mai liber decât până acum. Relația dintre Hamilton și Rosberg a avut parte de nenumărate evenimente mai mult sau mai puțin plăcute de-a lungul anilor, totul culminând cu acroșajul dintre cei doi de la Spa din 2014, care ar fi putut pune în pericol câștigarea campionatului constructorilor de către germani. „De atunci am câștigat de două ori campionatele mondiale, iar eu am învățat că controversele sunt o parte importantă a firului narativ din cadrul echipei și al Formulei 1,” spune Wolff. „Așa că vom lăsa controversele să aibă loc.”

Hamilton a reușit să se impună în fața coechipierului său două sezoane la rând, dar au existat suficiente momente – mai ales în 2014 – în care britanicul a fost nevoit să se declare învins. Campionul mondial este un pilot pentru care starea de spirit contează mult, iar spre finalul sezonului trecut, Rosberg părea să fi făcut o gaură măricică în armura sa, deși titlul era jucat. În Australia, Hamilton a câștigat toate sesiunile desfășurate vineri și sâmbătă, ceea ce indică faptul că s-a întors la forma sa cea mai bună. Când este în locul potrivit mental, e greu ca Hamilton să fie oprit. Rosberg se va lupta din greu pentru a ieși în evidență, iar Wolff pare pentru prima dată de acord cu rivalitatea din cadrul echipei. „O datorăm atât lor, cât și Formulei 1, să îi lăsăm să se întreacă între ei. Drumul va fi mai dificil pentru echipă uneori, dar acest lucru este absolut necesar.”

Este Toro Rosso echipa numărul trei a momentului?

Testele de la Barcelona ne-au indicat că Toro Rosso este una din echipele pretendente la locul 3 din clasamentul constructorilor în acest an. La Melbourne, Max Verstappen și Carlos Sainz au întărit sentimentul, reușind să încheie pe locurile 5 și 7 în calificări. Cei doi tineri sunt extrem de talentați, vin din familii cu renume în motorsport și sunt prevestiți ca fiind viitori campioni mondiali.

Cursa din Australia va fi o provocare mare pentru amândoi, dar cu puțin noroc, unul dintre ei ar putea chiar și să urce pe podium duminică dimineață. Îmbunătățirile aduse de motorul Ferrari a ajutat mult echipa considerată „sora mai mică” a mai-titratei Red Bull. Va fi Toro Rosso capabilă să se impună drept a treia cea mai bună echipă din Formula 1? Williams, Red Bull și Force India speră fiecare ca ele să fie best of the rest, iar un răspuns parțial vom putea avea după ce steagul cu pătrățele va fi fluturat la Albert Park.

Ce progrese există la McLaren?

Fernando Alonso și Jenson Button sunt doi dintre cei mai experimentați piloți de pe grila actuală – niște superstaruri în adevăratul sens al cuvântului. Cei doi au însă o mare problemă: mașina lor lasă de dorit. McLaren a suferit în 2015, sezonul în care au reînnodat un parteneriat de motorizare cu Honda. A fost foarte probabil cel mai slab an al legendarului constructor, iar progresele promise de compania japoneză – țintită mereu ca fiind responsabilă de eșec – au întârziat să apară.

În fine, în 2016 lucrurile par să se fi îndreptat măcar puțin. Problemele de fiabilitate nu au mai apărut atât de frecvent în testele de la Barcelona, iar Alonso și Button se pot lăuda cu clasări mulțumitoare în calificările de la Melbourne. Ei vor ocupa locurile 12 și 13 pe grila de start, dar au de demonstrat că acest lucru nu este doar o întâmplare, în cursă. Când vorbim de cei doi nu încape în discuție lipsa de talent sau de experiență, astfel încât cuplul de la McLaren este cu siguranță unul de urmărit în Marele Premiu al Australiei.

Cum se vor descurca debutanții?

Avem două tipuri de debutanți duminică, toți fiind de urmărit. Sigur, avem piloții – Jolyon Palmer, Rio Haryanto și Pascal Wehrlein urmând să ia startul la prima lor cursă de Formula 1, dar având experiența numeroaselor curse pilotate în alte serii –, dar la fel de interesantă va fi evoluția echipelor Renault, Haas și Manor. Dintre cele trei, Haas este singura care este debutantă în adevăratul sens al cuvântului. Echipa americană a cooptat pentru primul ei sezon doi piloți experimentați, Romain Grosjean și Esteban Gutierrez, care pot să adauge un plus de cunoștințe și să ajute concret în dezvoltarea mașinii. Calificările nu au mers tocmai bine pentru Haas, dar indiciile arată că mașina lor este capabilă de rezultate mai bune decât locurile 19 și 20 de pe care vor porni în cursă.

Renault și Manor se află în bărci diferite. Dacă Renault este o echipă veche revenită în sport și construită pe destul de solida bază oferită de Lotus, Manor a trecut în această iarnă printr-o schimbare masivă de personal. Chiar dacă diferite atât ca ambiții, cât și ca resurse, cele două echipe merită observate în prima parte a sezonului și pot oferi chiar și câteva surprize.

Să lăsăm dezamăgirea calificărilor în urmă și să privim înainte către cursă. Măcar aceasta nu vine cu un format diferit.

***

Citește și:

Formula 1 Australia: Hamilton cucerește primul pole din 2016

Formula 1: Noul format de calificări pus sub lupă

Formula 1 Australia: Sezon nou, caut răspunsuri

Formula 1 2016: Predicțiile echipei Pitstops.ro

Teste Formula 1 2016: Gata simularea. Notele în catalog!

Formula 1: Ce e nou în sezonul 2016?