Trezirea la realitate în Formula 1 și MotoGP

Trezirea la realitate în Formula 1 și MotoGP

Fie că le considerăm doar predicții hazardate sau chiar baliverne, varii aserțiuni au fost lansate în eter pe baza formei competitorilor în testele de iarnă. Să trecem în revistă cele mai vehiculate idei și gradul lor de … corespondență cu realitatea din parc (Melbourne) sau deșert (Qatar).

Începem cu Formula 1, unde toate preview-urile sezonului mergeau pe câteva coordonate:

1.S-a redus decalajul dintre Mercedes și Ferrari

Toată iarna am socotit ”câte zecimi au rămas între primele două echipe”. Și totul s-a dezumflat pentru prima oară în calificări, unde Scuderia s-a mulțumit cu primii timpi stabiliți, la mare distanță de perechea Mercedes. Apoi, în cursă s-a cam demontat și teoria revenirii pneurilor cu ”the cliff”, de vreme ce săgețile argintii au fost capabile să ruleze două treimi de cursă foarte consistente pe un set de pneuri soft. Aștept circuite mai convenționale, însă vitezele maxime pe fiecare sector la Melbourne îmi indică un decalaj încă notabil între germani și italieni.

Așadar, miroase a victorii de conjunctură pentru Ferrari doar. Iar Melbourne 2016 a fost un fel de răzbunare pentru Sepang 2015 din punct de vedere strategic.

2.Force India este a treia mașină

E clar că se iscă o prăpastie în urma perechilor Mercedes și Ferrari. Daniel Ricciardo a reușit un rezultat excelent pentru Red Bull, sosind la mai bine de 30 de secunde de Felipe Massa. Însă Toro Rosso s-a împușcat în picior prin faultarea strategică a lui Verstappen. Așadar, oricare dintre aceste trei grupări s-a prezentat mai bine decât Force India în prima cursă din 2016, nepuțința grupării din Silverstone fiind ilustrată de incapacitatea lui Hulkenberg de a trece de monopostul Haas pilotat de Grosjean. Măcar de-ar fi încercat vreo manevră…

3.Noul format de calificare va amesteca mai bine cărțile

Câte echipe au adus monoposturile unul lângă altul la finele calificărilor? 8 din 11. Excepțiile au fost Toro Rosso (Massa intercalat, cu 0.024s în urma lui Verstappen), Williams (probleme pentru Bottas) și Red Bull (probleme pentru Kvyat). Așadar, hazardul a lovit arareori, iar dacă s-a dorit o ordine cât mai perturbată, răspunsul era la îndemână. Între 2003 și 2005, orice frânare ratată în unicul tur rapid te arunca departe. Just ask Kimi.

Ca de obicei, Formula 1 este cobaiul, când FIA ar putea folosi alte serii pentru a vedea cum reacționează echipele și ce ar putea merge prost. Între timp, în GP2 și GP3, de exemplu, se păstrează un format care dă roade: o sesiune scurtă (20-30 minute) cu tururi la liber. Desigur, F1 trebuie să vândă o sesiune de calificări de o oră, absolut inutilă.

4.Nico Rosberg este pregătit să ducă lupta cu Hamilton

Germanul a obținut destul de ușor victoria sa cu numărul 15 și este la un pas de a egala recordul nedorit al lui Stirling Moss: cele mai multe succese pentru un pilot care nu are vreun titlu mondial. Însă modul în care a frânat în primul viraj de la Melbourne amintește de manevra la fel de hazardată de la Spa în 2014. Doar reflexele lui Hamilton și rezistența aripii a făcut ca britanicul să nu aibă și mai mult de suferit. Modul în care Lewis dominase toate sesiunile cronometrate din Australia îi alimentează încrederea și, poate de aceea, nu a fost atât de vocal la adresa lui Nico.

Îmi mențin părerea – Hamilton i-a dat un șah mental și îi va domina cu ușurință în 2016. Rosberg trebuie să-și deseneze pe perete graficul ecartului de puncte dintre el și Vettel – singurul său obiectiv realist în acest an. +10 și mergem mai departe către Bahrain.

MotoGP

În motomondial, speculațiile au fost și mai fierbinți din două motive: pe de o parte avem mari schimbări de regulament (nou furnizor de gume, electronică standard, jante de 17), iar ultimul test a avut loc chiar în locația primei curse, iar mulți piloți au efectuat simulări de cursă.

1.Vom avea scântei la prima întâlnire pe circuit între Rossi și Marquez

Încă din antrenamente, Rossi a revenit vechile metehne și a avut grijă să-l apostrofeze pe Lorenzo în văzul camerelor de filmat, când un gentleman și-ar fi spus punctul de vedere calm, la boxe. Pe Marquez nu a avut vreo ocazie de a-l mai arunca în colțul unde presa aruncă cu pietre, de vreme ce duelul lor a fost extrem de scurt și clinic tranșat de spaniol. Marc a plecat în căutarea unui podium miraculos în condițiile actuale ale prototipului Honda, în timp ce Rossi a rămas ultimul vagon al trenului fruntaș, așteptând ca odată cu pensia să-i vină și vreo sticlă de șampanie, dacă Dovi și Marquez s-ar fi jenat reciproc.

2.Vinales poate emite pretenții la podium

13 secunde sunt o eternitate în MotoGP, iar atâta l-a despărțit pe Maverick de podiumul din Qatar. Mai mult, el a rulat într-un anonimat deplin, cauzat de accelerația deficitară a modelului Suzuki. Mereu în roata lui Pedrosa, ne-a hrănit așteptările unui atac do or die pe final de cursă, însă acesta n-a venit. Iar dacă te plângi că nu ții pasul la ieșirea din viraje cu problematica Honda, e clar că Suzuki mai are mult până să conteze, cel puțin pe uscat. Se spune că s-ar fi pariat sume mari pe un podium al lui Vinales…

3.Redding va încurca jocurile uzinelor

Ritm de loc 3 în ultimul long run din testul qatarez – aceasta a fost scânteia care i-a făcut pe britanici să treacă subit din tabăra Smith la susținerea hiper-optimistă a lui Redding în prima sa cursă la ghidonul unui Ducati. Scott a început weekendul al 10-lea în FP1, iar la finele cursei se afla pe aceeași poziție a zecea. La 3 secunde în spatele unui Barbera ce dispune de un prototip de generație 2014, Redding a terminat la mare distanță de primii 6, care dispun de ghidoane de uzină. Mai e mult până departe.

4.Barbera poate veni în top 6

Dacă Redding a fost oarecum sub așteptări, în cazul lui Barbera chiar putem vorbim de o cursă foarte solidă, încheiată pe locul 9. E o clasare firească în top 10 pentru un pilot care a fost acolo în cele trei sesiuni de antrenamente libere care contează și pentru care n-a fost nicio problemă, așadar, să intre în Q2. A încheiat solitar, undeva la jumătatea distanței dintre Tech 3 și Redding, fiind al 11-lea în ierarhia celor mai rapizi timpi în cursă după cei 8 care l-au devansat la căderea steagului și cei doi care au căzut (Iannone și Crutchlow).

De ce să-i stabilim lui Hector obiective fanteziste pe un Ducati 14.2 când ceea ce reușește e deja absolut onorabil?