WEC 2016: Porsche vs Toyota vs Audi, episodul 3

WEC 2016: Porsche vs Toyota vs Audi, episodul 3

Porsche, Audi și Toyota și-au dat pentru prima oară întâlnire în acest an pe circuitul Paul Ricard din Franța unde are loc Prologul WEC, adică testul oficial pre-sezon. Fiecare a venit cu o armă nouă însă toți trei au ales aceleași trei culori de bază. Întrebarea care se naște nu e cine a concediat oamenii care se ocupau de livery ci dacă toate mașinile vor fi atât de apropiate și pe circuit.

Porsche, pentru prima oară în postura de title-defender după trei decenii, a ascuns sub livery-ul actualizat un 919 Hybrid cu modificări însemnate, mai ales la partea frontală care este acum mai coborâtă, aripile fiind redesenate, cât și nasul. Sub combinația de alb și negru care înlocuiește literele stilizate din 2014-2015 se ascunde un pachet high downforce ce va fi testat de inginerii Porsche la Paul Ricard. Alte două pachete vor fi folosite de-a lungul acestei stagiunui, unul low downforce pentru Le Mans și un al doilea high downforce pentru etapele care urmează după cursa de 24 de ore.

Sistemul hibrid al mașinilor ce vor purta anul acesta numerele de concurs 1 și 2 este unul îmbunătățit, un motor electric fiind poziționat pe puntea față pentru a recupera energia pe frânare în timp ce un al doilea sistem de recuperare se află la spate, în sistemul de evacuare. Energia recuperată va fi stocată în niște baterii dezvoltate in-house de Porsche. Întreg sistemul va ajuta, ca și până acum, agregatul V4 twin-turbo, un element care, ca și șasiul, nu a fost schimbat – ci doar îmbunătățit. Mai precis, motorul consumă acum mai puțin combustibil, element ce se îmbină cu programul de slăbit prin care a trecut 919 în off-season. Conform cu regulamentul din acest an, puterea motoarelor cu combustie internă a scăzut, toate oferind acum sub 500 de cai putere. Chiar și așa, evoluția sistemelor hibride face ca puterea totală să fie tot pe la 1000 de cai putere.

Spre binele ochilor noștri, varianta high downforce a noului Audi R18 care este prezent zilele acestea la Paul Ricard este mai atrăgătoare față de modelul negru pe care l-am văzut la lansarea oficială. S-a păstrat însă nasul ridicat, asemănător cu cel al mașinilor de F1 din urmă cu câteva sezoane, dar aripile cat și cele două elemente aerodinamice dintre aripi și nas sunt complet diferite. Mașina are, în general, un aspect diferit față de cea de anul trecut, Audi alegând să construiască o monococă nouă pentru 2016. Diferențele aerodinamice sunt vizibile și la partea posterioară unde aripile spate au fost redesenate, precum și eleronul, mașina atingând acum lungimea maximă de 4.65 metri.

Conform anunțului făcut încă din 2015, noul R18 se poziționează în sub-clasa de 6MJ, sistemul hibrid pe bază de baterii dezvoltat de germani fiind la baza acestui salt în condițiile în care motorul V6 de 4 litri twin-turbo este aproape neschimbat. Această trecere poate fi tradusă în cifre destul de simplu, noul R18 generând cu 50% mai multă energie față de vechiul model. În același timp, mașina de anul acesta folosește cu 10% mai puțin combustibil. Puterea mașinii trece, conform germanilor, de 1000 de cai putere, această cifră fiind redusă în cazul cursei de la Le Mans unde toate prototipurile de uzină vor fi restricționate din cauza performanțelor deosebite afișate în ediția precedentă. Acestea i-au făcut pe organizatori să se teamă că mașinile ar putea deveni prea rapide, deși nu au avut loc accidente care să fie cauzate de diferența de viteze dintre clase.

Trecem, în cele din urmă, la marii absenți de anul trecut, Toyota. Absenți nu în sensul în care nu s-au prezentat la start în fiecare etapă, ci în sensul că nu s-au putut lupta măcar cu Audi, ca să nu mai vorbim de Porsche față de care acuzau un decalaj de aproape 3 secunde. Acest lucru a trebuit să fie rectificat, iar proaspăt redenumita Toyota Gazoo Racing anunță că noul TS050 se va putea lupta la titlul mondial.

Deși mașina nu arată cu mult diferit față de ce am văzut în ultimii doi ani, cele mai mari schimbări fiind la elementele aerodinamice ale părții frontale, Pascal Vasselon consideră că ceea ce va împinge în față cel mai mult noua mașină sunt schimbările efectuate sub caroserie: un nou motor cuplat la un nou sistem hibrid. Astfel, noul motor de 2,4l V6 twin-turbo este legat de un sistem hibrid pe baterii, o schimbare de direcție clară față de cel cu volantă din trecut, capabil să ofere 8MJ de energie, la fel ca și Porsche. Trecerea de la agregatul aspirat cu opt cilindri la cel turbo cu șase este motivată de limitările motorului aspirat care funcționează optim, și din punct de vedere al consumului de combustibil, pe o plajă mult mai redusă de turații, temperaturi și presiune ambientală. Astfel, pe parcursul unei stagiuni, motorul turbo este mai eficient din punct de vedere al consumului de combustibil deoarece poate consuma la fel de puțin în condiții mult mai diverse. În plus, mașina cântărește acum doar 875kg – adică limita minimă de greutate admisă, lucru imposibil cu combinația motor/sistem hibrid din 2015.

Cum mașina este practic total nouă, primele teste au avut loc abia în februarie. Asta nu reprezintă, pentru Vasselon, un impediment în atingerea țintei pe care și-au setat-o niponii, anume aceea de a se lupta de la egal cu adversarii din grupul VAG.

Trăgând linie, situația din WEC este una puțin atipică: dacă în Marele Circ mulți fani s-au plâns în ultimii 15 ani că nu ar fi capabili să distingă mașinile una față de cealaltă dacă le-ar vedea fără combinația coloristică pe care o îmbracă în curse, în WEC în acest an mașinile de la LMP1 sunt mai greu de recunoscut tocmai din cauza culorilor pe care le îmbracă, roșul, albul, argintiul și negrul fiind singurele culori alese. Mai mult, chiar și Rebellion nu s-a depărtat de această paletă limitată, R-One-ul fiind și de această dată roșu. Elvețienii au măcar o scuză, aceștia folosind culorile steagului lor încă din 2011. Totuși, nu trebuie să ne pierdem în niște alegeri de culori, mult mai important fiind progresul făcut de cei trei giganți care ar trebui să facă din LMP1 o clasă și mai interesantă. Dacă acesta va fi cazul atunci, luând în considerare și clasa GTE-Pro care e practic formată din mașini noi, noul sezon din WEC se anunță unul ce va rămâne în istorie într-un loc special.

Surse foto: Dailysportscar.com