MotoGP Argentina: Pe urmele lui Jorge Lorenzo

MotoGP Argentina: Pe urmele lui Jorge Lorenzo

În acest weekend începe micul periplu pe continentele americane. Caravana MotoGP-ului va poposi la început de aprilie pe circuitul Termas de Rio Hondo, ca mai apoi să ajungă și în America de Nord. Pauza dintre etapa de debut din Qatar și runda argentiniană a părut o eternitate pentru fani, aceasta având rolul de a limpezi și mai mult lucrurile în ce privește protagoniștii sezonului.

Dacă în Qatar am mai văzut unele ezitări între piloții de la toate clasele motomondialului, în speță cei care au semnat contractele în ultimul moment, acum în Argentina vom vedea adevăratul potențial al grilelor de la Moto3, Moto2 și MotoGP. Clasa mezină mustește de talente gata de afirmare, orgoliile unor piloți de la Moto2  stau să explodeze, în timp ce MotoGP-ul stă pe un butoi cu pulbere.

Circuit și pneuri

954484548

Circuitul de 4.806m este unul rapid și solicitant atât pentru pneuri cât și pentru motociclete. Dacă în noaptea din Qatar noile gume Michelin au rulat la temperaturi scăzute, pe Termas Rio Hondo, cauciucurile franceze vor fi supuse la un adevărat test dat de suprafața abrazivă și nu în ultimul rând temperaturile ridicate din timpul zilei.  Circuitul se prezintă cu 9 viraje de dreapta și 5 de stânga, zona cea mai solicitantă fiind porțiunea dintre virajele 6 și 11.

arg2

Pe acest tronson se succed viraje de mare viteză, dar și câteva ace de păr unde frânele vor fi solicitate intens. Pentru față Michelin va propune două specificații de gume: hard, recunoscute după banda galbenă prezentă pe marginea anvelopei și specificația medium, care nu va avea nici un marcaj. De asemenea pentru spate vor fi disponibile tot specificații hard, cu bandă galbenă, respectiv medium, fără vreun marcaj. În caz de ploaie vor exista gumele soft, marcate cu albastru, cele hard, fără marcaj, respectiv gumele intermediare, revenite în campionat în premieră, ce vor fi (vag) recunoscute după marcajul de culoare gri.

Circuitul a fost construit în 2007 și dat în folosință un an mai târziu, motomondialul poposind aici începând cu anul 2014. La clasa regină succesele sunt împărțite între Marc Marquez în 2014 și Valentino Rossi anul trecut, victorie obținută după ce l-a scos din cursă pe pilotul de la Repsol Honda. Acesta a fost și debutul conflictului al cărui punct culminant a fost accidentul de la Sepang. Pentru Michelin, Termas de Rio Hondo reprezintă singurul circuit din calendar pe care aceștia nu au echipat motocicletele de la clasa regină, disputând doar un singur test privat pe timpul intersezonului.

argmotogp

Noutăți înainte de cursă

Începutul de aprilie marchează două aniversări de seamă în motomondial, ambele având cifra 20 ca idee centrală. S-au împlinit 20 de ani de la debutul în motomondial al echipei LCR, condusă de Lucio Cecchinello, lucru care reprezintă o bornă importantă, ținând cont de instabilitatea financiară din ultimii ani și prea desele schimbări de regulament tehnic, în timp ce a doua aniversare de 20 de ani îl are ca protagonist pe Valentino Rossi care a debutat la clasa 125 cc în marele premiu al Malaeziei în anul 1996 pe circuitul Shah Alam. În cursă a plecat de pe 13, iar la final a terminat pe locul 6, într-o eră cunoscută ca invazia japonezilor la clasa mezină.

Paddock-ul clasei mari este în plină forfotă, Giacomo Agostini fiind cel care agită spiritele în aceste zile spunând că Jorge Lorenzo are o ofertă concretă de la Ducati. Știrea nu este una nouă, fiind cunoscută încă de la finele lui 2015, însă începând cu weekend-ul din Qatar capătă tot mai multă credibilitate.

Zvonul a fost confirmat chiar de Lorenzo, care a declarat înainte de debutul antrenamentelor din Argentina că va lua o decizie în următoarele săptămâni. Probabil un anunț se va face la debutul sezonului european, la Jerez în preajma datei de 24 aprilie.

Avântul aripioarelor aerodinamice brevetat de Ducati și prezent pe alocuri și pe la Moto3 și Moto2 a fost interzis, pentru început la categoriile intermediare, urmând ca foarte probabil să fie interzise și la MotoGP la finele sezonului, sau poate chiar mai repede. Depinde când va caștiga Ducati prima cursă și câți simpatizanți au italienii pe la Dorna…

Dorna a deschis oficial procedura de înscriere pentru echipele care doresc să ocupe locurile rămase libere pe grila clasei MotoGP. În principal au fost invitate echipele de top de la Moto2, cele care au o susținere financiară sigură. Deja se știe că 2 locuri vor fi ocupate de KTM, care a semnat cu pilotul britanic Bradley Smith și va prezenta prototipul în premieră la etapa din Austria, de pe Red Bull Ring.

Teoretic încă două locuri ar trebui să fie ocupate de programul oficial al celor de la Aprilia, care au anunțat pe la debutul sezonului 2015 că vor veni cu o echipă de uzină, alături de Gresini, care se va transforma în echipă client. Pentru moment la Aprilia este liniște, posibil ca acest zvon nici să nu se concretizeze.

Așteptări înainte de cursă

Faptul că Yamaha este și în 2016 motocicleta de bătut știe toată lumea. Jorge Lorenzo a rămas în continuare cel mai rapid pilot pe un tur  de circuit, având și abilități extraordinare în găsirea setup-ului optim pentru prototipul M1. Valentino Rossi în schimb a analizat datele din timpul weekend-ului din Qatar și a constatat că trebuie să ridice mai mult ștacheta, diferența de 0.3 secunde petur față de Lorenzo nefiind un lucru îmbucurător. Strâns legat de ritmul de cursă sunt și setările motocicletei făcute în timpul antrenamentelor și calificărilor. Deja ne-am obișnuit cu un Rossi mult prea conservator, pilot tributar al stilului de pilotaj de la finele anilor 80 și începutul anilor 90. Diferențele de abordare au fost vizibile în Qatar, când Lorenzo a arborat inovațiile aerodinamice propuse de Ducati, în timp ce Rossi a ales să ruleze fără controversatele aripioare ce asigură o mai bună apăsare aerodinamică pe față.

În cursa argentiniană, Rossi va avea 2 ascendente morale date de aniversarea a 20 de ani de la debutul în motomondial și victoria de anul trecut. De data aceasta va încerca să se impună curat fără a mai provoca incidente nedorite pe pistă. Cu siguranță Marc Marquez îl va taxa pe Vale în toate ieșirile media. Primele 3 curse ale sezonului sunt cel mai bun moment pentru ca Ducati să își adjudece mult dorita victorie, ultima datând din epoca Stoner.  Un pilot de urmărit va fi Andrea Dovizioso, cu moralul ridicat după podiumul din Qatar, dar și după rezultatul din Argentina de anul trecut. Iannone în schimb va trebui să spele rușinea căzăturii de la Losail și să arate echipei că este pilotul potrivit pentru a se bate de la egal la egal cu piloții Yamaha pe toată durata sezonului 2016.

Pentru Honda Repsol, cursa din Qatar a fost un test prelungit. Marquez a arătat ceva semne că ar fi putut să se implice în lupta pentru locul secund, dar sfătuit de maestrul clasărilor în puncte, Alzamora a optat pentru varianta mai prudentă. Mai în spate Dani Pedrosa s-a lăsat condus de motocicleta sa și a terminat pe un distant loc 5. Qatar-ul a fost ca o sesiune de teste pentru Honda, care a abandonat setările din prima zi de antrenamente și a abordat unele folosite în testele de iarnă. Datele telemetrice s-au strâns îndeajuns, astfel că Termas de Rio Hondo va fi momentul adevărului pentru HRC.

Anul trecut, pe circuitul argentinian au excelat și piloții Suzuki. În contextul sezonului de debut, aceste performanțe au fost unele excelente. Qatar 2016 trebuia să arate o echipă Suzuki capabilă să se bată pentru podium, mult mai aproape în performanțe de Ducati. Motorul încă lipsit de elasticitate și sistemul de frânare deficitar au făcut această sarcină imposibilă. Ba mai mult, nici pilotul considerat testerul de bază al echipei, Aleix Espargaro nu s-a ridicat la cerințele impuse de echipă. Pentru el, restul sezonului 2016 va fi o muncă de convingere pentru restul șefilor de echipe că merită să rămână în continuare pe grila clasei mari. Maverick Vinales face parte dintre acei puțini piloți care se simte confortabil cu pneurile Michelin și cu siguranță va încerca să ridice ștacheta pe circuitul argentinian.

Dintre privați, ochii vor fi pe Cal Crutchlow, de la LCR, care la aniversarea a 20 de ani a echipei va încerca să aducă un nou rezultat mare, după impresionantul podium de anul trecut.

La Tech 3 presiunea este pe Pol Espargaro, a cărui viitor la echipa satelit a lui Herve Poncharal este incert, după anunțul că se dorește reîmprospătarea liniei de piloți. Smith deja nu mai așteaptă nimic de la uzina Yamaha și a semnat cu KTM, în timp ce Pol trebuie să dovedească că merită să rămână în cadrul echipei. Nici spaniolul nu prezintă vreun interes pentru Movistar Yamaha, trebuind pe viitor să își caute loc în altă parte.

Cu șanse la clasări în top 10 mai sunt Scott Redding de la Pramac Ducati, dezamăgitor în cursa de la Qatar și din nou Hector Barbera, pilot ce a făcut minuni în timpul weekend-ului qatarez.

La clasa Moto2 menționăm posibila revenire a lui Lorenzo Baldassari, care și-a dislocat ambii umeri în calificări, două săptămâni pentru o recuperare aproape completă fiind un adevărat record.

Protagoniștii la clasele intermediare sunt încă departe de a fi cunoscuți în proporție de 100%. La Moto3 vom avea un spectacol ce ne va ține cu sufletul la gură până în ultimul tur și nu este exclus ca și clasa Moto2 să fie mai disputată ca în anii precedenți.

Antrenamentele vor debuta vineri începând cu ora 15, ora României, zi în care vom vedea sesiunile FP1 și FP2 de la cele trei clase.