Formula 1 Bahrain: Chiar este Ferrari atât de departe de Mercedes?

Formula 1 Bahrain: Chiar este Ferrari atât de departe de Mercedes?

La prima vedere răspunsul este afirmativ. Ambele sesiuni de antrenamente de vineri au fost dominate copios de noile Săgeţi Argintii, diferenţele dintre acestea şi restul lumii fiind în FP2 de peste o secundă pe tur, în ce priveşte simulările pentru calificări. Dar ne dau aceşti timpi un răspuns definitiv? Cu siguranţă nu.

Să analizăm.
Pe supersoft, ordinea a fost următoarea:
1. Mercedes (Rosberg) 1m31.001s
2. McLaren (Button) 1m32.281s
3. Toro Rosso (Verstappen) 1m32.406s
4. Ferrari (Raikkonen) 1m32.452s
5. Red Bull (Kvyat) 1m32.703s
6. Williams (Bottas) 1m32.792s
7. Haas (Gutierrez) 1m33.129s
8. Force India (Perez) 1m33.406s
9. Renault (Magnussen) 1m33.447s

Menţionăm aici că Sauber şi Manor nu au utilizat supersoft.

Acest prim tablou nu arată încurajator pentru Ferrari. Dar să luăm în considerare următoarele aspecte: turul cel mai rapid al lui Kimi a fost compromis de trafic , iar Vettel în afară de trafic a comis o eroare în ultimul sector. Ȋn plus, ambii piloţi Mercedes cât şi Button şi Verstappen au efectuat doar câte un tur lansat, Raikkonen a făcut un stint de 3 tururi, deci invariabil benzină mai multă în rezervor.De fapt, cel mai rapid tur al lui Seb a fost realizat în prima parte a sesiunii pe anvelope soft, ce sunt cam cu 0.9s/tur mai lente decât supersoft conform analizelor Pirelli.

Iată acum ordinea pe soft:
1. Mercedes (Rosberg) 1m32.173s
2. Ferrari (Vettel) 1m32.650s
3. Manor (Wehrlein) 1m33.953s
4. Red Bull (Kvyat) 1m34.047s
5. Toro Rosso (Verstappen) 1m34.048s
6. Haas (Gutierrez) 1m34.186s
7. Sauber (Ericsson) 1m34.224s
8. Renault (Magnussen) 1m34.362s
9. McLaren (Vandoorne) 1m34.454s

Să notăm din nou că două echipe – Williams şi Force India, nu au folosit deloc soft-ul în FP2. Avem de data aceasta 0.47s între Mercedes-ul fruntaş şi cel mai rapid Ferrari, o imagine mai apropiată de realitate, mai ales că timpii au fost obţinuţi în aproximativ aceleaşi condiţii.

A mai rămas compoziţia medium. Iată şi cei mai buni timpi obţinuţi cu acest pneu:

1. Williams (Bottas) 1m34.761s
2. Toro Rosso (Sainz) 1m35.132s
3.Ferrari(Raikkonen) 1’35”164
4. McLaren (Button) 1m35.229s
5. Force India (Hulkenberg) 1m35.314s
6. Haas (Grosjean) 1m35.485s
7. Sauber (Ericsson) 1m35.721s
8. Manor (Wehrlein) 1m35.848s

De data asta avem două menţiuni de făcut. Kimi a obţinut acel timp la debutul unui stint de 17 tururi, ceea ce e inntr-u anumit fel remarcabil. Iar Mercedes nu a utilizat deloc Medium-ul, avân alocat doar câte un singur set pentru fiecare pilot.
După FP2, Mercedes a făcut o analiză a tuturor datelor şi punând în ecuaţie factori la care fanul de rând şi chiar jurnaliştii de la faţa locului nu au acces, a decretat prin vocea lui Toto Wolff: “Analizele noastre sugerează în acest moment un avantaj de 6 zecimi/tur faţă de Ferrari în regim de un singur tur. Ca ritm de cursă lucrurile sunt mult mai apropiate”.

O privire mai atentă asupra stinturilor în regim de cursă ne lămureşte.

Pe supersoft Rosberg a realizat o medie de 1’37’08 pentru un segment de 6 tururi. 1’37”4 este media campionului mondial pentru un segment de 8 tururi . Ferrari, prin Vettel, răspunde cu o medie de 1’37”456 la un stint de 7 tururi, în timp ce media lui Kimi este de 1’37”9 tot pentru 7 tururi. Dacă excludem din ecuaţie cantitatea de benzină ce conform Autosprint şi auto motor und sport a fost echivalentă totuşi, ajungem la un ecart de mai puţin de 0.4s între cele două maşini pe gumele cele mai moi.
Dar pe softuri cum stăm? De data asta avem prima surpriză. Pentru un stint de 4 tururi-înainte de a fi stopat de piuliţa buclucaşă, Vettel realizase o medie de 1’37”534. Hamiton vine în urma sa cu 1’37”684 pentru un stint de 5 tururi, iar Rosberg de data asta stă mult mai slab, cu 1’37”948(tot 5 tururi).

Pe medium, exact la debutul sesiunii Kimi a realizat un stint de 17 tururi, media sa fiind una excelentă: 1’36”3 ceea ce duce cu gândul că medium-ul va fi cauciucul cel mai pretabil pentru cursă, în special în a doua parte când temperaturile scad brusc. Pneul medium lucrează optim la temperaturi scăzute, spre deosebire de supersoft, iar durata de viaţă este aproximativ dublă faţă de soft. Surse din interiorul Scuderiei au confirmat că la debutul în acest segment de 20 de tururi (17 bune, un inlap, un outlap şi un tur foarte lent de studio) finlandezul avea în rezervor 50kg de benzină. De aici putem deduce că Ferrari va încerca să utilizeze această compoziţie în a doua jumătate a cursei, posibil pe stint-ul final.

Mercedes, încrezătoare în viteza pură a monoposturilor sale, a ales doar un set de medium pe care nu l-au testat deloc, de aici şi îngrijorarea lui Nico Rosberg în privinţa temperaturilor din a doua jumătate a întrecerii ce nu favorizează supersoftul. “Ar putea fi o mare provocare, deoarece vremea rece distruge anvelopele mult mai rapid”, a declarat el la finele FP2.

Referitor la degradare, în privinţa supersofturilor, situaţia se prezintă mai bine pentru Ferrari, cu o scadere de 1.5s pentru Vettel în cele 4 tururi, faţă de 2.2s pentru Nico şi 1.8s pentru Hamilton, toţi rulând supersofturi uşor uzate. Pe soft se observă o scădere a ritmului lui Seb cu 1.1s raportat la 1.8s pentru Rosberg. Imaginile cu supersofturile utilizate de cele două monoposturi arată o degradare mult mai uniformă pentru SF16-H, pe când la Mercedes W07 pneul e degradat neuniform şi plin de băşici.

Trackside view: Mercedes W07 accelerează absolut linear la ieşirea din viraje pe când Ferrari SF16-H e ceva mai nărăvaş, la turaţii mici propulsorul german sunând mai rotund. S-a speculat că Ferrari au o problemă cu noile turbine furnizate de Honeywell (auto motor und sport), ceea ce duce la supraîncălzire şi prin extensie la pierdere de putere către finalul liniilor drepte. Doar în Spania ar veni un upgrade. Dar în speedtrap Romain Grosjean a fost cel mai rapid, cu 330.9km/h ceea ce ar infirma speculaţiile lui Michael Schmidt. De altfel, în primele 5 maşini în speedtrap, 4 sunt motorizate de Ferrari. Mai plauzibilă e versiunea italiană conform căreia Scuderia a rulat iar cu motoarele de-tunate în antrenamente. Deşi jurnalistul german are surse credibile de fiecare dată…

Acestea sunt cifrele, aceştia sunt oamenii care se vor lupta pentru întâietate. Situaţia nu e chiar atât de rea pentru Ferrari, chiar dacă sunt eclipsaţi ca viteză pe un tur. Alegerea mai prudentă a pneurilor, un monopost mai gentil cu acestea şi un ritm de cursă foarte solid sunt atuurile lui Seb şi Kimi. Dar e greu de crezut că în condiţii decente aceste atuuri pot răsturna surplusul de viteză al ultimei reîncarnări a legendarelor Săgeţi de Argint.