ELMS Silverstone: G-Drive se impune în deschiderea sezonului

ELMS Silverstone: G-Drive se impune în deschiderea sezonului

G-Drive Racing s-a impus în prima etapă a Seriei Europene Le Mans în ciuda unui start haotic și a amenințării ploii. Bătrânul Gibson pregătit de Jota începând cu dreptul o stagiune ce se anunță memorabilă.

Jota Sport și-a schimbat pielea, alergând în acest an sub culorile G-Drive Racing, dar năravul ba, cuplul Dolan/Tincknell cu ajutor din partea fostului pilot de F1 Giedo van der Garde punctând o victorie clară la Silverstone. Amenințarea venită din partea meteorologilor și un pluton-record de prototipuri de clasă P2 nu au stat în calea lui Tincknell care a pornit impecabil, evitând melee-ul din primele viraje pentru a se instala la șefia întrecerii deși a plecat de pe poziția a 4-a. Simon Dolan a mers în aceeași notă, pierzând din avantaj doar spre final când pneurile au început să cadă serios în performanță. În cele din urmă, Giedo van der Garde a dus la bun sfârșit treaba, trecând primul linia de sosire cu un avans comfortabil de peste un minut.

După un sezon 2015 cu suișiuri și coborâșuri, Thiriet by TDS Racing a început pozitiv actuala stagiune printr-un pole. Acest rezultat a fost anulat rapid după un start haotic. Totul a început pe când luminile erau încă roșii, un prototip de LMP3 (din care au fost 19 la start) derapând la intrarea pe linia de start/sosire, Wing straight. Apoi, întârzierea afișării luminilor verzi a dus la compactarea plutonului, Leo Roussel fiind luat pe nepregătite de o frână a mașinii din fața sa, acesta trăgând de volan spre dreapta violent și lovind zidul liniei boxelor. Tocmai în acel moment au și apărut luminile verzi, mașinile atacând Copse cu pedala la fund. După cum am menționat anterior, Wing straight este folosită ca și linie de start/sosire în ELMS, aceasta fiind, mai exact, fosta linie dreaptă numită și ”National pits straight” dintre Woodcote și Copse. În WEC și F1, mașinile pleacă de pe ”International pits straight” dintre Club și Abbey.

Luptele între clase au devenit uneori prea strânse, Ferrari-ul #83 fiind lovit de prototipul Ligier al lui Hallyday
Luptele între clase au devenit uneori prea strânse, Ferrari-ul #83 fiind lovit de prototipul Ligier al lui Hallyday

La ieșirea din Copse, primul n-a fost Thiriet, care a ratat virajul, ci Andreas Wirth cu BR-ul SMP Racing. Acesta a fost urmat de Tincknell în timp ce, mai în spate, ORECA-ul 05 al DragonSpeed Racing a derapat, oprindu-se în mijlocul virajului. Nimeni nu a lovit ORECA-ul vopsit în culorile în care s-a făcut faimos cascadorul Evel Knievel dar mașina a rămas la coada plutonului. Între timp, Tincknell a reușit să se alinieze în coada lui Wirth pe Wellington Straight, depășindu-l pe acesta în virajul următor. După câteva tururi în frunte, avantajul Gibson-ului G-Drive era de aproape patru secunde în timp ce Wirth avea de furcă cu Ligier-ul lui Paul Loup-Chatin. Acesta a încercat să treacă în Copse dar Wirth a reușit să blocheze atacul pilotului Panis-Barthez Racing. Lupta a continuat iar Chatin a părăsit pista în timpul unui nou atac, la rândul său eșuat, în Stowe în turul șase. Abia un tur mai târziu ordinea s-a schimbat, Wirth pierzând și locul trei după ce echipierul Sean Gelael a profitat de breșa din defensiva germanului. Bjorn Wirdheim a trecut de Wirth în Club astfel că la finele primelor șapte tururi Wirth se afla pe cinci.

Wirdheim a continuat prin a reduce din avansul lui Gelael în timp ce Tristan Gommendy a trecut și el de Wirth care era în cădere liberă. Mașina Krohn a lui Wirdheim a trecut apoi de Gelael în Vale, Thiriet fiind următorul care a luat la țintă BR-ul galben-roșu. Francezul a fost prea ambițios și, forțând peste limită, a pierdut mașina în Luffield, aceasta rămânând înfiptă în nisip. De parcă ar fi în asentimentul ghinionistului Thiriet, Gommendy a tras pe dreapta la ieșirea din același viraj, ambele mașini fiind scoase din joc. Incidentul a adus primul full-course yellow al întrecerii.

După ce s-a revenit la steagul verde, Chatin a început să taie din avansul de aproximativ 30s al lui Tincknell care ajunsese din urmă mai multe mașini întârziate. Primul din grupul fruntaș care a intrat la boxe a fost Bjorn Wirdheim ce a intrat la boxe după 45 de minute de la start, rămânând la volan. La finalul primei ore au intrat și Tincknell, Chatin și Memo Rojas (Greaves Racing), mișcare încurajată de al doilea FCY.

La LMP3, luptele au curs în primele 60 de minute ca și la clasa-regină. La start, două mașini au derapat în timp ce Ligier-ul #19 al lui Hallyday a mângâiat puțin mai târziu peretele liniei boxelor. În frunte s-a insinuat Alex Brundle care s-a păstrat acolo în prima parte a întrecerii cu Ligier-ul #3 United Autosports. Este important de spus că din cele 19 mașini de P3 aflate la start, doar una a fost Ginetta, britanicii retrăgându-se din această categorie la finelele lui 2015 în urma unei dispute cu ORECA asupra dezvoltării și distribuirii subansamblelor spate. La finele primei ore, când prototipul #7 Villorba Corse s-a oprit pe traseu aducând al doilea FCY, United Autosports se aflau pe primele două poziții cu Bell în urma lui Brundle.

Sausset a bifat primele tururi de cursă înaintea încercării supreme - Le Mans 24h
Sausset a bifat primele tururi de cursă înaintea încercării supreme – Le Mans 24h

La GTE, Stuart Hall și-a păstrat prima poziție obținută după calificări, Aston-ul de uzină sponsorizat de ROFGO fiind vopsit în culorile Gulf, o săgeată portocalie dispusă pe lungimea mașinii amintind de livery-ul purtat de 908/3-urile folosite de John Wyer Automotive la Targa Florio în 1970. Roald Goethe, care a adus mașina, are o colecție vastă de mașini sponsorizate de Gulf printre care și un 908/3 vopsit astfel.

După ce au fost bifate primele opriri la boxe, Tincknell se afla la 22 de secude în fața lui Paul Loup-Chatin, acesta fiind la rândul său la 27s de Bjorn Wirdheim. Tincknell a pierdut șefia abia în momentul în care a pătruns cu Gibson-ul #38 la boxe pentru a doua oprire când acesta a părăsit mașina pentru a fi înlocuit de Simon Dolan. Sir Chris Hoy, care a făcut trecerea de la LMP3 la LMP2 în acest an, a avut un parcurs ascendent în Ligier-ul Algarve Pro Racing până ce, în turul 48, a băgat mașina în nisip în Chapel. Incidentul a adus un nou FCY, Greaves intrând la boxe mai înainte iar Panis-Barthez Racing în timpul acestuia (Chatin părăsind mașina după un stint de 48 de tururi). Frederic Sausset a bifat și el primele tururi la bordul Morgan-ului modificat special pentru a se plia pe nevoile francezului care nu are nici mâini și nici picioare. Acesta a avut un parcurs curat, fiind cu aproximativ 15s sub ritmul altor mașini din P2.

Cele două Ligier-uri United Autosports au făcut rocada în vârful plutonului din LMP3, Eric Trouillet la bordul mașinii #9 Graff Racing a reușit să dărâme reduta americană, acesta trecând de Mark Patterson pentru a urca pe doi. Acesta a mai pierdut câteva locuri până la finalul orei secunde în timp ce echipierul Mike Guasch s-a păstrat la șefia categoriei cu un avans de peste 20s.

AT Racing a preluat pentru puțin timp șefia la GTE, Talkanitsa Jr. profitând de pe urma faptului că echipa austriacă nu a schimbat pneurile în timpul primei treceri pe la boxe. Acestea au fost schimbate în timpul celei de-a doua opriri care a aruncat 458-ul negru pe poziția a patra, austriecii mizând pe o strategie diferită față de cea a adversarilor direcți de la AMR și JMW. Aceștia din urmă s-au interpus între Aston-ul Beechdean și cel de uzină în culorile Gulf. În cele din urmă, Rory Butcher a oprit pentru a ceda mașina lui Andrea Bertolini.

Goethe s-a prezentat cu un Aston îmbrăcat în culorile Gulf, cum altfel
Goethe s-a prezentat cu un Aston îmbrăcat în culorile Gulf, cum altfel

Simon Dolan a revenit pe traseu în urma Ligier-ului Barthez-Panis pilotat chair de Barthez. Fostul portar, de-altfel un pilot amator, a fost o pradă ușoară pentru Dolan care a revenit în frunte în turul 66. Barthez a predat mașina lui Timothe Buret pentru stint-ul final pe când mai erau 90 de minute rămase. Francezul a avut de furcă cu Kuba Giermaziak, fostul pilot din Carerra Cup fiind la volanul mașinii Greaves Motorsport. Polonezul de pe poziția a treia era cel mai rapid om de pe pistă dar asta nu-i putea aduce mai mult de poziția a doua căci Dolan, în ciuda căderii în ritm pe final de stint, era departe – la peste 20s de Buret. În spate, pe patru și cinci, se aflau Stefano Coletti și Mitch Evans.

Ora a treia a adus echipa Graff Racing în fruntea ierarhiei la LMP3 în timp ce mașina #6 360 Racing a fost penalizată cu un drive through pentru depășire sub steag galben cu 90 de minute rămase.

Între timp, Aston-urile au controlat clasa GTE în ora a treia, Ferrari-ul JMW Motorsport fiind pe trei la aproape o jumătate de minut în urmă. Pe patru se afla Richard Lietz în primul Porsche Proton Competition în timp ce pe cinci se găsea Ferrari-ul #55. Asta deoarece Duncan Cameron a mai pierdut după ce a mai fost împins o dată înafara pistei.

Următoarea oprire a adus Ferrari-ul JMW în frunte, cele două Aston-uri fiind despărțite de Ferrari-ul AT Racing. Darren Turner și-a arătat clasa după ce a trecut în frunte și s-a depărtat la 12 secunde de opoziție până în turul 81. Mai în spate, Lietz și Talkanitsa Jr. s-au luptat pentru poziția a 4-a, bielorusul având câștig de cauză. Marco Seefried a suferit o pană în celălalt 991 GTE Proton după ce mașina #77 a făcut contact cu prototipul de pe poziția secundă din clasamentul general.

Porsche au avut o zi proastă cu ambele mașini Proton
Porsche au avut o zi proastă cu ambele mașini Proton

Stint-ul final a fost fără evenimente pentru G-Drive Racing, Giedo van der Garde preluând mașina de la Simon Dolan pentru a o duce până la final. Chiar dacă mai mulți stropi de ploaie au băgat linia boxelor în sperieți, cerul nu s-a deschis astfel că pista a rămas uscată pe parcursul ultimelor zeci de minute. Giermaziak a fost lovit de ghinion în ultima parte a cursei, polonezul bifând două treceri pe la boxe: una pentru un drive-through și o a doua pentru ultima oprire care s-a prelungit printr-o vizită în garaj. Astfel, BR-ul #32 a urcat pe poziția a treia, Coletti urcând pe doi după ce Ligier-ul Barthez-Panis Racing a întâmpinat probleme tehnice și, ca rezultat, a încercat să intre la boxe (pe international pit-lane) dar s-a oprit la intrare.

După ce Evans, care a urcat până pe doi în fața echipierului Coletti, a bifat ultima oprire la bordul BR-ului roșu-galben, acesta a pierdut poziția pe podium care a revenit lui Olivier Lombard. Pe patru s-a aflat Niclas Jonsson în Ligier-ul Krohn Racing.

Lombard a oprit pentru ultima oară la boxe cu 34 de minute rămase până la final, ceea ce i-a oferit lui Coletti poziția secundă în timp ce Lombard a revenit pe trei. Pe patru s-a aflat Jonsson Evans a urcat pe cinci, trecând de ORECA-ul lui Winslow. Mai în spate, Leo Roussel se afla la bordul Morgan-ului Pegasus pe care l-a dat de perete la începutul întrecerii când roata dreapta spate s-a desprins. Cu doar 20 de minute înainte de finish, Roussel s-a văzut nevoit să se târască în trei roți, lucru imposibil așa că și mașina Pegasus a îngroșat lista abandonurilor. Ultimul FCY cauzat de problemele echipei germane nu au schimbat ierarhia astfel că van der Garde a trecut primul linia de sosire la peste un minut în fața lui Coletti și Lombard.

silv2
Luptele de la P3 s-au dat între Ligier-uri JS P3 identice

LMP3 s-a dovedit a fi o afacere a United Autosports care și-au trecut în cont primele două locuri, England (#2) în fața lui Boyd (#3) cu Graff Racing (#9) pe trei.

Cu puțin peste 50 de minute rămase, Turner a intrat la boxe pentru ultima oprire, Andrew Howard urcând la bord pentru ultimul stint. În aceste condiții, șefia întrecerii a căzut din nou în brațele Ferrari-ului JMW #66. Pier Guidi urcase pe trei la bordul Ferrari-ului AT Racing. Italianul era însă presat de Aston-ul Gulf al lui Stanaway. Acesta a forțat o depășire în ultimul tur, cele două mașini făcând contact în Vale. Pier Guidi a părăsit pista iar Stanaway, cu o roata dreapta-față aproape ruptă, s-a târât peste linia de sosire pentru a fi clasificat pe poziția a treia.

Următoarea etapă din ELMS va avea loc la Imola la mijlocul lunii mai.

Rezultate complete aici 

Surse foto: ELMS, G-Drive Racing

UPDATE: Răsturnare de situație la GTE, Ferrari-ul JMW Motorsport pierzând victoria obținută sâmbătă după ce mașina nu a trecut de verficările tehnice de după cursă. În aceste condiții, Aston-ul #99 Beechdean a urcat pe prima poziție în această categorie. Aston-ul lui Stanaway care a terminat pe trei nu a fost însă promovat pe poziția secundă căci comisarii l-au penalizat pe Stanaway pentru manevra din ultimul tur în care a scos de pe pistă Ferrari-ul #56 al AT Racing pilotat de Pier Guidi. Astfel, mașinii #96 i-au fost adăugate patru minute la timpul final iar poziția secundă a revenit Ferrari-ului AT Racing în timp ce Aston-ul a rămas pe trei.