BES Monza: Debut de sezon perfect pentru McLaren

BES Monza: Debut de sezon perfect pentru McLaren

În lipsa vreunei neutralizări, prima rundă a Blancpain Endurance Series a părut a fi o etapă din seria de sprint prelungită, McLaren fiind în frunte la final grație unei combinații de noroc și o mai bună manageriere a traficului care a fost din plin la Monza.

Prima etapă a Blancpain Endurance Series, ale cărei puncte se adună pentru titlul suprem Blancpain GT, a avut loc la finele săptămânii la Monza, sub un cer senin și pe un asfalt uscat. Aproape 60 de mașini au luat startul și, deși traficul a jucat un rol important în modul în care a arătat ordinea la finalul celor trei ore de cursă, nu am avut parte de nicio neutralizare și nici vreun FCY (full-course yellow).

În urma calificărilor disputate duminică dimineața pe un circuit în uscare, Max Buhk a fost cel mai rapid, cu 0,016s față de Nissan-ul de uzină al lui Alex Buncombe. Pilotul Mercedes-ului HTP Motorsport a încheiat prin efortul său din Q3 dominația suitei de Ferrari-uri 488 GT3 care fuseseră suverane în antrenamentele libere. În urma Mercedes-ului și al Nissan-ului s-au aliniat două Ferrari-uri de la Pro-Am, cel #53 al lui Fisichella și un altul adus acolo de turul rapid al lui Matteo Malucelli. Schmid a pus celălalt Mercedes HTP pe poziția a cincea în timp ce Maxime Soulet s-a calificat pe șase cu Bentley-ul M-Sport cu numărul 8. La coada primilor 10 s-a aflat Daniel Keilwitz, pilotul Callaway Competition părăsind mașinile americane pentru a concura cu Ferrari-ul 458 GT3 al Black Pearl Racing la Pro-Am.

Luptele s-au derulat pe întreaga lungime a plutonului
Luptele s-au derulat pe întreaga lungime a plutonului

Start-ul a fost unul curat, având în vedere ”condițiile” speciale de la Monza. Astfel, doar câteva mașini au tăiat prima șicană iar micile incidente din primele tururi au ajutat câteva mașini din categoria Pro, unde s-au aliniat peste 20 de modele, să urce poziții. Printre cei ce au profitat de zbuciumul începutului de cursă a fost și Rob Bell care, plecat de pe poziția a 16-a în McLaren-ul #58 Garage 59, a ajuns până pe șase după mai puțin de două bucle. Între timp, mai în față, primii patru s-au dezlipit de restul plutonului. Baumann se afla la conducere urmat de Nissan-ul #23, Bentley-ul #8, Ferrari-ul #66 al lui Keilwitz și, în mod neașteptat, Ferrari-ul #11 al lui Broniszewski ce plecase de pe 12. Deși trecuseră doar câteva minute de la start, Ferrari-ul #34 Scuderia Praha se afla deja la boxe, la fel ca și ambele mașini ale CMR Sport Garage și celălalt 650S GT3 al Team Garage 59.

Baumann a continuat să conduce în timp ce Lucas Ordonez a pierdut poziția secundă în favoarea lui Keilwitz după cinci bucle, acesta trecând facil și de Bentley-ul de uzină anterior. Zece tururi mai târziu, Ferrari-ul #66 se afla în coada lui Baumann de care a trecut pe linia dreaptă dinainte de Parabolica după ce Mercedes-ul #84 a fost încurcat de trafic. Mai în spate, Ordonez se lupta cu Soucek și Bell care a reușit să ajungă grupul fruntaș, trecând de Broniszweski care avea la rândul lui de furcă cu Aston-ul #44 Oman Racing. Bell a trecut apoi de Soucek pe exterior în Curva Grande, depășindu-l pe Ordonez pe frânare la începutul turului următor.

Audi nu a contat în lupta pentru victorie iar Dries Vanthoor a fost din nou penalizat
Audi nu a contat în lupta pentru victorie iar Dries Vanthoor a fost din nou penalizat

Ferrari-ul lui Keilwitz a condus apoi până la finele primului stint, mașina căzând apoi până la coada primilor 10 în mâna piloților amatori. Schimbările de la boxe l-au adus pe Jaafar în Mercedes-ul #84 și pe Come Ledogar în McLaren-ul #58. Acesta din urmă a preluat conducerea după ce Jaafar a pierdut timp prețios la ieșirea de la boxe când a încetinit, deoarce motorul a murit după ce acesta a oprit limitatorul de viteză. Ledogar fusese și el întârziat la finele opriri dar, chiar și așa, nu a ratat oportunitatea aruncată la fileu de Mercedes-ul HTP. Fostul pilot de Cupa Porsche a Franței a bifat un stint constant, Jazeman Jaafar pierzând și mai mult timp în urma unor decizii neinspirate în trafic care i-au îngreunat treaba lui Max Buhk. Acesta a revenit pe traseu pentru stint-ul final având de surmontat un handicap de peste 10 secunde în raport cu McLaren-ul din frunte care fusese preluat de Shane van Gisbegen. Mai în spate, Reip a păstrat Bentley-ul #8 în lupta pentru podium înainte de a îl preda lui Soulet pentru stint-ul final. Audi-urile, în mod ciudat, nu au jucat vreun rol în lupta pentru întâietate, cel mai bine poziționat R8 fiind, in mod constant, cel cu numărul 28 al Team WRT pornit de Will Stevens și preluat apoi de Antonio Garcia care l-a adus până în poziția a șasea.

În timp ce Buhk tăia din avansul lui van Gisbergen, la Pro-Am, un anume Ferrari alerga mai tare ca orice altă mașină pe traseu. Era vorba de Ferrari-ul 488 #53 al AF Corse care, în mâinile lui Giancarlo Fisichella, a coborât până la 1:48. Acesta a făcut diferența în echipajul său, aducând mașina de pe poziția 22 la începutul stint-ului până pe poziția a 10-a la general, respectiv locul secund la Pro-Am. Este, deci, ușor de imaginat ce ar putea reuși un echipaj Pro înscris de AF Corse.

IMSA Performance au debutat cu un loc 10 la Pro-Am cu 991 GT3
IMSA Performance au debutat cu un loc 10 la Pro-Am cu 991 GT3

Ultima jumătate de oră a fost animată de duelul Buhk-Van Gisbergen. Neozeelandezul a avut întotdeauna de partea sa viteza McLaren-ului astfel că, în lipsa unei greșeli capitale, Buhk a fost nevoit să privească cum, pe fiecare linie dreaptă, mașina #58 mai câștiga 0.1-0.3s. În cele din urmă, după 180 de minute de cursă fără safety car, Van Gisbegen a trecut primul linia de sosire la doar 0,3s de Buhk. Ultima treaptă a podiumului a fost ocupată de echipajul Bentley #8 în timp ce, pe patru, a terminat Nissan-ul #23. Ferrari-ul 488 GT3 Kessel Racing #11 a terminat pe cinci câștigând la Pro-Am grație stint-urilor solide ale lui Broniszweski și Bonacini. Cum Fisichella a urcat pe final pe poziția a doua la Pro-Am, pe trei a terminat Ferrari-ul 458 Black Pearl #66.

Deși Mercedes a ratat victoria la general, AKKA ASP nu și-a ratat obiectivul impunându-se prin mașina #87 la Am Cup, deși cursa a fost dominată de Ferrari-ul #488 Rinaldi Racing.

Deși terminată prost printr-o pană apărută în chiar ultima buclă, evoluția Jaguar-ului Emil Frey Racing a fost una pozitivă, mașina urcând în top 10 la general cu Stephane Ortelli la comenzi. Mult mai tristă a fost ziua echipajelor ROWE Racing, ambele întâmpinând probleme care le-au scos din joc, mașina #98 având o pană înainte de Parabolica care a distrus aripa dreapta față în timp ce #99 a fost băgată după doar o oră în garaj. Aceste probleme de fiabilitate, care au lovit și în tabăra Mercedes, ar putea înclina balanța în favoarea mașinilor mai vechi în cursa de 24 de ore de la Spa, în speță McLaren, Bentley sau Nissan.

AMG GT-ul a rezistat trei ore și a terminat pe doi dar va rezista 24?
AMG GT-ul a rezistat trei ore și a terminat pe doi dar va rezista 24?

Următoarea etapă din cadrul Blancpain GT va avea loc în week-end-ul 7-8 mai la Brands Hatch, parte a seriei de sprint în timp ce următoarea etapă de anduranță va vea loc pe 15 mai la Silverstone.

Rezultate complete aici 

Sursă foto: SRO, Vision Sport Agency