Imola 1980: Recuperarea fantastică a lui Keke

Imola 1980: Recuperarea fantastică a lui Keke

Mulți îl consideră pe Keke Rosberg un campion de conjunctură, care nu-și are locul printre granzi. Totuși, cei doi ani petrecuți în echipa lui Emerson Fittipaldi justifică atenția pe care i-a acordat-o Frank Williams la început de 1982.

După un prim sezon nestatornic pe calea Theodore-ATS în 1978, Keke Rosberg a trăit noi dezamăgiri alături de Wolf în stagiunea următoare. Emerson Fittipaldi a cumpărat activele de la Walter Wolf pentru a-și extinde operațiunile, visul său de a deveni campion pe o mașină braziliană fiind tot mai îndepărtat.

Vechiul monopost F7 a surprins pe toată lumea la primul Grand Prix al anului 1980, când Keke Rosberg nu doar că a fost printre cei șapte supraviețuitori de pe traseul argentinian, ci a ținut în spate mașini net superioare pentru a marca un podium total neașteptat, primul al echipei conduse de frații Wilson și Emerson Fittipaldi. Trei curse mai târziu, la Long Beach, a fost rândul lui Emerson să dea lovitura – plecat de pe 24, a ajuns al treilea la sosire. A urmat și un puncticel la Monaco, iar speranțele erau foarte mari de la Brands Hatch încolo.

În Marea Britanie a debutat noul monopost F8, care se bucura de aportul faimosului inginer britanic Harvey Postlelthwaite. Keke l-a primit abia în Germania, dar în pofida investițiilor masive și a minților luminate, nu era nicio urmă de progres. Ambii piloți au evoluat foarte discret în Germania, Austria și Olanda. Însă venea runda de la Imola, în singurul an din istoria Formulei 1 când Monza a lipsit din calendar. Iar monopostul Fittipaldi părea să se preteze acestui traseu.

Keke a semnat al 14-lea timp de vineri, fiind cu o secundă mai rapid decât Emerson. Ambii au forțat în calificări și au progresat frumos, cu Rosberg pe 11 și Fittipaldi pe 15. În condiții ideale de cursă, cei doi s-au lansat în turul de formare cu speranța că ar putea ajunge în zona punctelor. Totul s-a năruit pentru Rosberg în momentul startului, când ambreiajul recalcitrant l-a făcut să se târască, nu să se lanseze în cursă. Doar Reutemann a întâmpinat probleme mai mari și l-a scutit pe finlandez de ocuparea ultimei poziții. Însă Carlos a revenit și într-un tur a trecut de monopostul F8. Keke era ultimul, pe 24.

formula-1-action-italy-imola-grand-prix-italian-start_2998038
Keke s-a lansat de pe 11, din spatele celui de-al doilea Brabham, cel pilotat de Hector Rebaque

Determinarea lui Rosberg era binecunoscută de echipă, dar ceilalți din paddock avuseseră rareori ocazia să se entuziasmeze de evoluțiile sale pe monoposturi deficitare. Cota sa crescuse după podiumul din Argentina, însă atunci a fost mai mare ponderea abandonurilor decât numărul manevrelor de depășire. Scenariul avea să fie complet diferit lângă Bologna.

tumblr_mxey3vTHHd1rfjw94o1_500
La prima trecere prin acul de păr Tosa, un singur monopost mai era în spatele mașinii galbene a lui Keke

În trei tururi (4-6), Keke i-a depășit pe Brambilla, Cheever și Reutemann. Fiind atât de în spate, orice abandon îl ajuta să urce în clasament, iar pentru Gilles Villeneuve și Bruno Giacomelli cursele de casă ale echipelor lor s-au sfârșit imediat. A urmat depășirea lui Daly și un cadou de la Laffite. Nici Alain Prost, în sezonul de debut pe cel mai slab monopost McLaren din istorie, nu i-a putut rezista lui Rosberg. Începea treaba serioasă la mijlocul plutonului: depășirile asupra lui Elio de Angelis și Marc Surer l-au adus pe Keke pe poziția a 14-a după un sfert de cursă.

rosberg1980italia1
În acele vremuri, Acque Minerali era o dublă șicană

Echipa Fittipaldi a rămas cu un singur pion în turul 18, când Emerson a ieșit din joc în urma unui accident. Prestația lui Keke merita însă întreaga atenție a celor de la boxe, Keegan fiind următoarea victimă a mustăciosului. Al doilea McLaren a clacat, iar Rosberg ajungea astfel în top 10. Tifosi erau trup și suflet alături de mizerabilul T5 supraviețuitor, cu care Scheckter se chinuia pe locul 9. Însă Keke l-a taxat fără milă în turul 32. Au venit însă din spate Reutemann și de Angelis și l-au aruncat înapoi pe 11 pe pilotul Fittipaldi.

Din acel moment a urmat loteria abandonurilor: întâi Patrese și Andretti, apoi ambele monoposturi turbo Renault. Era turul 54 și Keke ocupa ingrata poziție a șaptea, prima sub linia punctelor. Însă finlandezul eroda avansul lui Didier Pironi și l-a prins pe francez tocmai când un conațional (Jarier) trăgea pe dreapta. Căderea steagului l-a găsit astfel pe 5, după o recuperare fabuloasă. Reutemann era alt candidat la ”omul cursei”, acesta ajungând pe podium după ce se duelase cu Keke pentru ultimul loc după start.

3756

Echipa Fittipaldi avea să termine sezonul pe poziția a opta la general, în fața McLaren și Ferrari. Pentru Keke urma un ultim sezon alături de brazilieni, în 1981, însă F8C n-a mai fost capabilă să ajungă în zona punctelor, în pofida determinării exemplare etalate de către finlandez. Premiul a venit la final de an, sub forma contractului cu Williams. Iar primul sezon de colaborare Rosberg-Williams știm cu toții cum s-a sfârșit…

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]
Tur, Eveniment, Poziție Keke

0, Grila de start,P11

1,Probleme cu ambreiajul la plecare,P23

3,Ultimul – depășit de Reutemann,P24

4,Trece de Brambilla (Alfa) și Cheever (Osella),P22

6,Trece de Reutemann (Williams) – abandonează Gilles și Giacomelli (Alfa),P19

7-9,Trece de Daly (Tyrrell) – Laffite (Ligier) – Prost (McLaren),P16

11,Trece de Elio de Angelis (Lotus) și Surer (ATS),P14

18,Accident al coechipierului Emerson Fittipaldi,P13

19-20,Abandonuri Rebaque (Brabham) și Watson (McLaren)- trece de Keegan (Williams),P11

32,Trece de campionul en-titre Jody Schekter (Ferrari),P9

37-38,Este depășit de Reutemann și de Angelis,P11

39-40,Abandonuri tehnice pentru Patrese (Arrrows) și Andretti (Lotus),P9

52-54,Motorul Renault al lui Arnoux pierde putere – Celălalt Renault cedează (Jabouille),P7

55,Abandon Jarier (Tyrrell),P6

57,Ultima depășire efectuată în dauna lui Pironi,P5

59,Încheie cursa în puncte la un tur de lider – atrage atenția prin cele 12 depășiri, P5
[/table]