MotoGP Le Mans: Rossi și Michelin la momentul adevărului

MotoGP Le Mans: Rossi și Michelin la momentul adevărului

Paddock-ul de la Le Mans este în fierbere, lucru puțin neobișnuit pentru această etapă a campionatului. Circulă o mulțime de zvonuri, unele s-au și confirmat, despre mutările piloților, însă nimeni nu a uitat de Michelin care a ajuns la circuitul de casă, sau de Valentino Rossi, pilotul momentului. S-a împrietenit Rossi cu pneurile franceze, sau Jerez a fost un mic foc de paie?

Remember Jerez

După trei etape în care Valentino Rossi a terminat pe locurile 4, 2 și a marcat un abandon în prima parte a cursei de la Austin, a venit momentul să încerce să se autodepășească, pentru a rămâne cât mai aproape de Jorge Lorenzo și Marc Marquez în clasamentul general. La Jerez i-a ieșit pasiența cu setările și alegerea gumelor în antrenamente și calificări, iar cursa în sine a fost un galop de sănătate, controlat minuțios, lucru imposibil de pus în practică pentru Jorge și Marc. În prima rundă spaniolă nu alegerea pneurilor a făcut diferența, toți cei trei piloți având aceleași specificații, ci managementul acestora pe durata cursei. Atuul lui Rossi, a fost dozarea perfectă a puterii motorului, pe o motocicletă fără probleme de stabilitate la furca față și mai mult cu un spate prietenos cu uzura pneului de 17 inch.

Ramon Forcada, inginerul de cursă al lui Jorge Lorenzo, a mai punctat un factor care a contribuit la succesul lui Rossi, anume noul ECU, același pentru toată lumea. Acest dispozitiv electronic standard, nu mai controlează în întregime raporturile de putere ale motorului în funcție de gradul de uzură al pneurilor, lăsând acest lucru la latitudinea piloților. Forcada a amintit faptul că în 2008 Jorge Lorenzo a uimit pe toată lumea cu modul de a doza puterea motorului, atunci când pneurile erau uzate complet. Ulterior, odată cu dezvoltarea electronicii, software-ul electronic a diminuat efortul piloților de a menține un ritm crescut în curse, odată cu uzarea pneurilor.

ECU-ul propus de Magneti Marelli a dat peste cap toate cunoștiințele piloților, în momentul în care Michelin a devenit unuicul furnizor de pneuri. Jorge Lorenzo a uimit în testele dinainte de sezon cu abilitatea de a se adapta noilor condiții, a înteles funcționarea dispozitivului electronic și a fost printre puținii piloți care a exploatat la maxim gumele franceze pe circuitele unde au avut loc teste. Un factor greu de luat în calcul în testele pe pistă a fost temperatura pistei, total diferită toamna și iarna , când se desfășoară testele, cu temperaturile din aprilie, atunci când a avut loc cursa de la Jerez. Spre finalul cursei toți piloții scăpau motocicletele într-un ușor derapaj, chiar și pe linia dreaptă, în treapta a cincea, secretul păstrării unei viteze de top fără emoții de a pierde motocicleta constând în a aprecia corect cât trebuie deschis gazul pe viraje, dar și pe liniile drepte.

Lui Rossi i-a ieșit perfect acest joc, în timp ce Lorenzo a trebuit să scadă ritmul în a doua jumătate a cursei. Pe de altă parte, Marc Marquez a optat pentru varianta prudentă, de a nu forța peste limitele sale de înțelegere a motocicletei Honda, rezultatul final fiind un loc 3 la peste 7 secunde de Rossi și vreo 4 secunde de Lorenzo. Din pluton doar Maverick Vinales și Aleix Espargaro au mers constant cu gazul deschis, însă motocicletele Suzuki sunt încă deficitare la elasticitatea motorului și numărul cailor putere.

MotoGP-2016-Jerez-Podium

Le Mans, prezentarea circuitului și a pneurilor

Cea de a cincea etapă din calendar se va ține pe varianta Bugatti, traseul de grand prix din incinta celebrului complex de la Sarthe. Traseul scurt a fost construit în 1965, întrând imediat în calendarul motomondialului. După accidentul avut de Alberto Puig în 1995, traseul a fost scos din calendar și ulterior refăcut conform standardelor de securitate moderne, apoi a revenit în calendar începând cu 2000. Tot pe această variantă se ține și cursa de anduranță moto de 24 de ore, etapa din 2016 disputându-se în luna aprilie.

Argentina-MotoGP

După disputarea a 4 curse, pe circuite complet diferite, Michelin și-a adunat datele în vederea unei evaluări minuțioase în testul de la Jerez, a doua zi după disputarea cursei. Informațiile culese au ajutat la fabricarea unor noi gume, ce vor fi folosite în acest weekend în Franța.

Circuitul Bugatti măsoară 4.185m și este o mixtură de linii drepte de viteză cu viraje de viteză mică. Traseul se prezintă cu 9 viraje de dreapta și 5 de stânga, într-o configurație care nu solicită în mod exagerat pneurile. Pneurile spate fiind solicitate mai intens ăe virajele de dreapta, se vor prezenta cu un design asimetric, cu o bandă dreapta mai dură. Vor fi valabile specificațiile soft (bandă albă) și medium, ambele specificații fiind folosite în premieră pe circuitul francez. Pentru față vor fi valabile specificațiile soft (alb), medium și hard (galben). Varianta soft a fost atent proiectată să ofere aderență optimă în condițiile unei piste mai reci. În caz de ploaie gumele vor fi în variantele soft (albastru) și hard.

Untitled

Noutăți din paddock

O știre așteptată de toată lumea este confirmarea faptului că Danilo Petrucci va reveni la ghidonul motocicletei Pramac Ducati, Michele Pirro încheindu-și prestația mediocră. Polițistul Petrucci va trebui să abordeze prudent weekendul de la Le Mans, pentru a nu agrava rănile aproape vindecate, căpătate în februarie, în timpul testului de la Philip Island. Sarcina lui Petrux este destul de dificilă, motocicleta GP15 având dificultăți în a gestiona pneurile Michelin, asta atunci când nu apar probleme tehnice sâcâitoare. Ultimul loc ocupat de Redding la Jerez, îi dă ceva frisoane lui Danilo înainte de debutul în sezonul 2016.

O mutare confirmată în paddock-ul clasei MotoGP este trecerea lui Jonas Folger la echipa Tech3 Yamaha, în locul lui Bradley Smith, plecat la KTM din 2017. Mutarea este una de probă, pentru un singur sezon, iar coechipierul lui Jonas va fi cel mai probabil Pol Espargaro, spaniolul fiind dorit de Herve Poncharal.  Deși dorit cu ardoare de Pons, Pol Espargaro se pare că va opta pentru prudență și va rămâne încă un sezon la echipa satelit Yamaha.

În pauza de două săptămâni dintre etapa de la Jerez și Le Mans, austriecii de la KTM au efectuat un prim test cu prototipul RC16, pe circuitul de la Brno, piloții implicați fiind Randy de Puniet și Mika Kallio. Deși condițiile meteo au fost nefavorabile, prototipul KTM a parcurs distanța fixată de echipa de teste fără probleme majore. S-a lucrat la maparea motorului, controlul tracțiunii și raporturile de frânare ale motorului, urmând ca în săptămâna de după MP al Franței să aibă loc un nou test.

143200_Mika-Kallio-KTM-RC16-Brno-2016

O dată mutat Jorge Lorenzo la Ducati, Yamaha a pornit în căutarea unui nou pilot, care să ocupe locul liber alături de Valentino Rossi. Cel mai intens vehiculat nume este în continuare Maverick Vinales, dar acesta ezită să ofere un răspuns celor de la Yamaha. Simultan spaniolul negociază și o prelungire a contractului cu Suzuki, Davide Brivio făcând tot posibilul să îl țină pe Maverick în echipă. Deși în contract există o opțiune automată de prelungire pentru 2017, șefii de la Suzuki i-au dat libertatea lui Vinales de a-și negocia cel mai bun contract. Loialitatea nu este un punct forte al spaniolului, însă planurile de dezvoltare ale motocicletei Suzuki par să îi mențină interesul lui Maverick. Până la urmă la Suzuki are statutul de prim pilot, în timp ce la Yamaha va trebui să îl secondeze pe veteranul Valentino Rossi.

În cazul în care numărul 25 rămâne la Suzuki, uzina din Iwata va avea mari dureri de cap în vederea alegii unui înlocuitor pentru Lorenzo. A apărut deja o variantă de siguranță. fiind vehiculat numele lui Dani Pedrosa, liber de contract la finele lui 2016. Alegerea lui Dani este pe cât de surprinzătoare pentru unii, pe atât de firească. Pedrosa va aduce experiența a 11 sezoane la cel mai înalt nivel, un stil de pilotaj asemănător cu Jorge Lorenzo, și un feedback însemnat în etapele de dezvoltare a viitorului prototip M1. Ceea ce l-a privat pe Dani să câștige un titlu, a fost neputința de a controla derapajul roții spate, concomitent cu o distribuire brutală a puterii motorului. Cauza principală a problemelor este dată de dimensiunile pilotului, mic de statură și cel mai ușor dintre toți riderii. Pedrosa măsoară 1.58m inălțime și doar 50 de kilograme, fiind mai degrabă ideal la ghidonul vechilor motociclete de 250cc, dar și a actualelor Moto2. Comportamentul neutru al modelelor Yamaha M1, livrarea puterii în mod constant pe durata unui tur de circuit ar putea să îl ajute pe Dani Pedrosa să obțină mult râvnitul titlu mondial. Alternativa la Pedrosa ar fi numele deja vehiculate: Alex Rins, sau chiar Johann Zarco, francezul fiind în negocieri și cu Suzuki.

Dacă Pedrosa va pleca la Yamaha și la Honda este superofertă pentru locul vacant, a intrat pe fir și Cal Crutchlow, de la LCR, acesta fiind cel mai rapid pilot privat, beneficiar al unui prototip RC213V. Cal declara recent că este aproape de a descifra secretele gumelor Michelin, căzăturile de până acum trebuind să devină în viitor istorie. Britanicul este foarte rapid pe un singur tur de circuit, însă de multe ori gafează neforțat în curse. Chiar și așa poate reprezenta o soluție de avarie în cazul plecării lui Dani Pedrosa, dacă bătrânul Nakamoto nu va dori să riște  aducerea unui pilot debutant de la Moto2. Ca să fie haos total în media și presa să fie în pragul delirului total, zvonuri nebune spun că și Marc Marquez ar fi o alternativă la locul vacant al celor de la Yamaha. Foarte interesant ce ar avea de comentat Rossi pe acest subiect…

Nu doar la Yamaha și Honda este nebunie totală în privința desemnării piloților pentru 2017, ci și la Ducati. Bolognezii au de ales să păstreze pe unul din actualii piloți, Andrea Dovizioso, varianta cuminte, sau Iannone, prea puțin probabil după incidentele din primele curse. Dacă Dovi tace și marchează puncte, în șa sau pe lângă, atunci când nu este lovit de coechipier, Pedrosa, sau nu are probleme tehnice, Iannone devine din ce în ce mai vocal, oferidu-și pe față serviciile lui Gigi Dall’Igna. Nu doar eminenţa cenuşie de la Ducati va avea un cuvânt de spus în alegerea pilotului secund, ci şi noul recrut, Jorge Lorenzo. Circulă zvonuri cum că acesta a făcut public faptul că nu dorește alături un pilot de top, care ar putea să îl depășească, în caz că va avea soarta lui Rossi din 2011 și 2012. Mergând pe această linie cam fantezistă, candidații la ghidonul unui prototip Ducati se reduc la testerii de serviciu Petrucci, Pirro, sau piloții din World SBK, în speță Chaz Davies, canditat la titlul stagiunii curente.  Gigi Dall’Igna a fost la Imola în weekend și a asistat la dubla victorie marca Davies. Întrebat discret dacă MotoGP-ul mai reprezintă vreun interes pentru dânsul, Davies s-a declarat deschis unei noi provocări, dacă oferta Ducati va veni.

160621

Așteptări înainte de cursă

Până acum trei piloți și-au împărțit laurii victoriei, aceștia fiind Lorenzo, Marquez și Rossi. După dușul rece primit de Lorenzo și Marquez la Jerez, runda franceză va reprezenta momentul adevărului pentru spanioli, dar mai mult pentru Valentino Rossi. Acesta a jubilat după etapa spaniolă, spunând peste tot că s-a simțit perfect pe motocicleta echipată cu gumele Michelin. La Le Mans, îl va aștepta pe Rossi o probă de foc, trebuind să dovedească că binomul electronică/pneuri a fost înțeles pe deplin. Virajele strânse, urmate de accelerări puternice și din nou frănări bruște vor reprezenta un nou test pentru Rossi și Lorenzo, aceștia beneficiind ce cea mai echilibrată motocicletă all around.

Ne este greu să apreciem evoluția pe care o va avea Marc Marquez, nici prestația din 2015 nu ne ajută cu crionarea unui tablou clar. Anul trecut pe pneuri Bridgestone, Marc s-a chinuit pe locul 4 între cei doi piloți Ducati, Dovizioso și Iannone, la aproape 20 de secunde de Lorenzo si peste 5 secunde de ultima treaptă a podiumului. În 2016 caracteristicile prototipului RC213V nu s-au îmbunătățit simțitor, mai nou, pilotul trebuind să gestioneze și gumele franceze. Cursa ar putea fi o luptă internă Yamaha, Lorenzo fiind extrem de încrezător înaintea primei zile de antrenamente. O victorie ar fi un cadou frumos pentru proaspăta aniversare a celor 29 de ani împliniți de campionul en-titre.

În timpul testului de la Jerez, Rossi a testat un nou rezervor de combustibil, însă italianul nu s-a arătat încântat de feelingul avut pe durata celor 52 de tururi parcurse, astfel că în cursele viitoare va concura cu același rezervor din primele curse.

Dacă la Honda doar o sclipire de geniu a lui Marc Marquez ar putea pune echipa Repsol într-o lumină favorabilă, Ducati este și mai greu de descifrat. pe pneuri Bridgestone, în 2015 echipa din Bologna a fost peste Honda, dar la peste 9 secunde de coechipierii Yamaha. În 2016 pneul spate dă ceva bătăi de cap italienilor, partea virajată a circuitului francez fiind o necunoscută. Antrenamentele de vineri ne vor edifica asupra competitivității ducatiștilor. Atât Iannone cât și Dovizioso au nevoie de puncte ca de aer, situația lui Maniac Joe fiind cea mai tensionată. O nouă gafă și plecarea de la Ducati va fi ca și parafată, ori poate italienii vor urma exemplul lui Helmut Marko din Formula 1, cu o permutare de piloți făcută la nervi.

Suzuki a testat noi soluții de setup la Jerez, arătând excelent în clasament, Le Mans putând fi circuitul pe care Vinales și Aleix Espargaro să încerce să se apropie și mai mult de podium. Motocicleta nu este rapidă pe liniile drepte, dar stă excelent pe viraje, diferența până la Honda și Ducati putând fi surmontată.

Interes crescut va fi și în a doua jumătate a clasamentului, acolo unde eroul local Loris Baz va încerca să ajungă din nou în top 10. Pentru francez, cel mai înalt pilot de pe grilă, trecerea de Honda Open la Ducati-ul GP14.2 a fost de bun augur, în 4 curse, Loris strângând deja mai multe puncte decât în tot sezonul 2015. O clasare între locurile 8-10 ar fi o prestație excelentă pentru Baz, care ar putea fi însoțit și de britanicul Eugene Laverty de la Aspar.

Francezii vor avea o șansă bună și la clasele mici, la Moto2, Zarco trebuind să recupereze puncte prețioase pierdute în fața lui Sam Lowes. Pe de altă parte, Lowes a declarat că rivalul de care se teme cel mai mult este Alex Rins, constant pe podium în debutul sezonului. Cei trei protagoniști ar putea fi surprinși însă de Jonas Folger, neamțul având deja în buzunar un contract la MotoGP.

Clasa Moto3 are din păcate un singur francez aflat la o echipă competitivă, Fabio Quartararo, de la Leopard Racing KTM. Pentru francez este momentul să încerce din nou să atace prima poziție, până acum nefiind foarte convingător. Pentru a reuși, va trebui să treacă de armada de italieni, conduși de Bulega, Fenati, Antonelli și Bagnaia, dar și de eroul de la Jerez, sud-africanul Brad Binder, care a devansat 35 de piloți impunându-se cu un avans semnificativ față de Nicolo Bulega.

Vineri va fi o zi grea pentru Enea Bastianini care și-a fracturat un încheietura mâinii drepte într-un antrenament efectuat miercuri după cursa spaniolă. Înainte de primele antrenamente echipa medicală îl va evalua și îi va da sau nu acceptul de a concura la Le Mans.

Pe grila clasei Moto3 avem un constructor francez de motociclete, debutant în motomondial din 2016, acesta fiind Peugeot, care s-a asociat cu echipa Saxoprint RTG. Din păcate rezultatele sunt departe de așteptări, nici John McPhee nereușind evoluții bune, dar nici experimentatul francez Alexis Masbou.

A doua echipă franceză de pe grila Moto3, Laglisse a terminat deja bugetul, prezența Mariei Herrera fiind pentru câteva zile incertă în cea de a cincea rundă. Herrera va continua să concureze cu aceeași motocicletă KTM, alături de mecanicii pe care i-a avut până acum, într-o structură proprie, obiectivul imediat fiind găsirea unor sponsori și alăturarea la o echipă mai profesionistă decât a fost Laglisse.

Primele antrenamente, FP1 vor debuta vineri de la ora 10, în ordinea cunoscută, Moto3, MotoGP, Moto2.