WEC Spa: Audi câștigă o luptă pentru supraviețuire

WEC Spa: Audi câștigă o luptă pentru supraviețuire

A doua etapă a Mondialului de Anduranță a fost o cursă care a depășit chiar și media de spectaculozitate a campionatului, circuitul Spa-Francorchamps fiind scena a nenumărate răsturnări de situație pe parcursul unor șase ore unde, la general, supraviețuitorii au cules roadele, nu cei mai rapizi.

Porsche s-a prezentat la startul etapei a doua din stagiunea 2016 ca învingători norocoși ai primei runde, însă perioada de pauză dintre cele două curse a fost petrecută prin muncă în tabăra germană, Porsche echipându-și mașinile cu un pachet aerodinamic asemănător cu cel de la Le Mans, dar cu o apăsare ceva mai mare. Audi a ales să se prezinte cu pachetul low-drag, ceea ce le-a dat o viteză mare pe liniile drepte și probleme în virajele din sectorul doi iar Toyota s-a prezentat tot cu pachetul high downforce care a părut, până la jumătatea întrecerii, alegerea cea mai bună. Însă, în cele din urmă, atriția a ordonat podiumul final.

În urma calificărilor, Porsche a monopolizat prima linie a grilei de start, Toyota plecând de pe trei și de pe cinci, cu Audi pe patru și pe șase. La start, Audi-urile au plecat ca din pușcă, trecând rapid de cele două Toyota TS050 care nu se puteau măsura cu R18 pe liniile drepte. Hartley s-a desprins repede de urmăritori, fiind urmat de echipierul Marc Lieb în 919-le cu numărul doi care s-a impus la Silverstone. Acesta din urmă nu a rezistat prea mult căci la nici o oră de la startul cursei mașina a pierdut ajutorul sistemului hibrid care a cedat. Cum din acel moment doar motorul cu combustie internă, de aproximativ 500 de cai, a împins 919-le lui Lieb, acesta s-a târât pe pistă fiind cu până la șapte secunde pe tur mai lent ca liderul. Nici la boxe această problemă nu a putut fi remediată și s-a decis ca mașina să continue cursa în acest fel pentru a culege niște puncte.

Startul a fost fără mari incidente, înafară de un spin în pluton
Startul a fost fără mari incidente, înafară de o răsucire în pluton

După problemele celor de la Porsche, Audi-ul cu numărul opt pilotat de Lucas di Grassi a urcat pe doi fiind urmat de Benoit Treluyer în celălalt Audi. Cei doi au fost însă depășiți pe rând de un Buemi dezlănțuit în Toyota #5 care, ajutat de alegerea inspirată de pneuri făcută de Toyota (fiecare uzină are dreptul să-și aleagă două compound-uri pe care le va utiliza în w/e-ul de cursă, Toyota alegând pneurile „soft high temperature” și cele „soft high temperature plus” pentru temperaturi mai ridicate). Ambele Audi-uri au fost depășite în Pouhon, însă Di Grassi s-a dovedit mai bătăios, revendincându-și poziția printr-o manevră riscantă, cu două roți pe iarbă, în Blanchimont înainte ca Buemi să revină în frunte în Bus Stop. Încercând să emuleze faptele de bravură ale lui Buemi, echipierul Mike Conway a lovit mașina SMP #37 în aceeași ultimă șicană deoarece a frânat prea târziu. Astfel, mașina #6 a intrat la boxe unde i s-a schimbat partea frontală, revenind ulterior pentru a bifa penalizarea primită în urma incidentului.

La finele orei, după ce toate echipajele de la vârf și-au semnat primele treceri pe la boxe, Toyota se afla în frunte prin mașina #5. Acest lucru a fost posibil deoarece echipa nu a schimbat pneurile în timpul opririi, anterior menționatele pneuri ,,soft high temperature plus” de la Michelin fiind capabile să reziste pe durata a două stint-uri de pilotaj fără a pierde mult din performanță. Asta i-a ajutat pe cei de la Toyota, mai ales că Porsche și Audi nu au avut la dispoziție acest tip de pneu. Astfel, Toyota se bucura de un avans de 18 secunde în fața celor de la Porsche la începutul orei secunde.

La LMP2, prototipul ORECA 05 al celor de la G-Drive a condus după primele 60 de minute cu un avans de aproape 20 de secunde în fața mașinii identice înscrise de Manor. La categoriile de GT, lucrurile nu au fost atât de spectaculoase pe durata întregii curse, iar după o oră Ferrari conducea autoritar la GTE-Pro. Aceștia erau urmați de Aston-ul #97 înainte ca acesta să primească o penalizare pentru depășire vitezei pe linia boxelor. O greșeală identică a comis și Aston-ul #98, acesta fiind chiar liderul la GTE-Am la acel moment, iar Stanaway a declarat că problema era de ordin electronic la toate mașinile, cu limitatorul citind greșit viteza.

Toyota ar fi câștigat cu #5 dacă nu ar fi lovit probleme la motor
Toyota ar fi câștigat cu #5 dacă nu ar fi lovit probleme la motor

Având pneuri noi, Bernhard a fost capabil să taie rapid din avansul lui Buemi. Astfel, acesta a ajuns în coada liderului, de care a trecut în La Source, înainte ca Buemi să revină în frunte în Les Combes. Între timp, tabăra Audi a primit prima lovitură: mașina #7 a suferit pagube la podea după o trecere peste vibratoare. Apoi ghinionul a lovit chiar echipajul #1 al celor de la Porsche care a încetinit în următoarea trecere prin ultima șicană din cauza unei pene pe stânga-față. Pana l-a făcut pe Bernhard să piardă mult timp, mașina intrând în garaj pentru reparații.

În lipsa celor de la Porsche, Audi a urcat pe doi cu echipajul #8, acesta fiind însă la aproximativ 25s în urma lui Buemi care, în ciuda vechimii pneurilor, a continuat să se depărteze de Di Grassi. La scurt timp după pana lui Bernhard, Rene Rast a venit la boxe la bordul ORECA-ului #26 din fruntea categoriei LMP2. Webber a revenit pe pistă la bordul mașinii #1, care acuza un handicap de două minute în raport cu liderul, asta înainte ca și australianul să experimenteze sentimentul ”plăcut” al unei pene – tot pe stânga-față!

James Jakes a preluat, la jumătatea orei a doua, prima poziție la LMP2, echipa Manor mișcându-se mai repede la boxe decât G-Drive care l-a trimis pe Berthon înapoi pe pistă în #26 după un schimb de piloți mai lent cu 10s. A urmat apoi cel de-al doilea rând de opriri pentru lideri. Di Grassi a intrat primul în #8 fiind urmat de Buemi, care a lăsat mașina pe mâinile lui Anthony Davidson. La GTE-Pro, lucrurile mergeau perfect pentru Ferrari însă, mai în spate, Aston-ul #95 pilotat de Nicki Thiim a fost atins de Gibson-ul lui Simon Dolan în virajul 15, acesta pierzând controlul și lovind puternic zidul de pneuri din exterior ceea ce a făcut ca mașina să se dea peste cap. Danezul a ieșit nevătămat din Vantage-ul avariat serios însă evacuarea epavei a necesitat instituirea primului FCY (Full-Course Yellow) al întrecerii.

Porsche a avut o cursă dificilă, mai ales pentru #1
Porsche a avut o cursă dificilă, mai ales pentru #1

Sub această primă neutralizare, AF Corse a decis să aducă la boxe cele două 488-uri înscrise la GTE-Pro care au dominat categoria. În frunte, Toyota se afla în fața celor de la Audi, cu cea de-a doua Toyota pe trei și 919-le fără sistem hibrid pe patru. Audi-ul #7 și Porsche #1 se aflau pe locurile 16-17 la general, cel dintâi aflat în garaj pentru reparații la podea iar cel de-al doilea înapoi pe pistă după cele două pene suferite la aceiași roată. Primele trei ore s-au scurs pe când plutonul era încă sub FCY.

După revenirea la steag verde, Davidson se afla la aproximativ 28 de secunde în fața lui Loic Duval. La LMP2, Berthon a atins un GT în La Source, rezultatul fiind o dâră de fum lăsată de mașina #26 în urma sa din cauza caroseriei care atingea roata stânga spate. Din această cauză, mașina a fost adusă la boxe pentru reparații, pierzând poziția secundă în această categorie.

Folosindu-se de avantajul dat de pneurile care se pliază mai bine pe vremea neobișnuit de bună de la Spa, Davidson a reușit să-și mărească avansul până la aproape 40s în raport cu Duval în doar câteva bucle. La GTE-Pro, 1-2-ul de vis al celor de la Ferrari a fost pus în pericol după ce echipajul #71 a fost investigat pentru o infracțiune la boxe în turul 24. La P2, Richelmi a început să se apropie de liderul Jakes pe finalul orei a patra. O altă investigație a fost pornită tot pe finalul orei, centrul atenției fiind de această dată Audi-ul #8 care ar fi mers prea repede în timpul neutralizării.

Rebellion a terminat pe trei și pe patru la general
Rebellion a terminat pe trei și pe patru la general

Printre uzinele lovite de probleme, a început să-și facă apariția și echipajele Rebellion, cele două prototipuri motorizate de AER care s-au prezentat cu o parte frontală parțial revizuită fiind lipsite de probleme – înafară de un contact cu un LMP2 pentru #13 în La Source. Kraihamer, aflat pe cinci, era capabil să bifeze tururi mai rapide decât cele ale mașinii Porsche #2 care se baza doar pe motorul cu combustie internă. Asta arată, practic, că mașinile private de la LMP1 au cam o jumătate din puterea mașinilor de uzină hibride.

Între timp, 919-le #1, care se afla la șapte tururi în urma liderului, a mai intrat o dată în garaj, de data aceasta fiind necesară schimbarea sistemului hibrid de pe puntea față. În frunte, Duval a bifat fără probleme a treia oprire la boxe din această cursă pentru unicul Audi rămas cu șanse teoretice la victorie. În turul următor au intrat la boxe și cele două Toyota.

Ford a terminat pe podium pentru prima dată în WEC
Ford a terminat pe podium pentru prima dată în WEC

După această a treia oprire pentru lideri, un nou set de probleme a lovit atât Audi cât și Toyota. Mai întâi #7 a intrat din nou în garaj din cauza unui incident în La Source, Fassler făcând contact cu Richelmi – omul de pe poziția secundă la LMP2. Apoi și #6 a intrat din cauza unor pagube la un sidepod, fiind găsită apoi și o scurgere de ulei. Sarrazin a revenit pe pistă pe poziția a șasea dar a intrat din nou la scurt timp, problemele la motor apărute din cauza sistemului electric fiind însă imposibil de remediat. Bucuros că a urcat pe patru, Kraihamer a lovit ORECA #44 a echipei Manor astfel că Menezes a preluat conducerea la P2 în Alpine-ul #36.

După ce Nakajima a preluat Toyota #5 de la Davidson, acesta se afla la peste 100 de secunde în fața lui Jarvis – adică aproape un tur. Cum japonezul era cu mult mai rapid față de britanic, Toyota părea a se îndrepta către o victorie comfortabilă. La GTE-Pro, #51 se afla în frunte, la 20s distanță de #71, în momentul în care Calado a adus mașina la boxe.

#26 a condus cursa în prima porțiune dar apoi a avut probleme și nu a prins nici măcar podiumul
#26 a condus cursa în prima porțiune dar apoi a avut probleme și nu a prins nici măcar podiumul

La scurt timp după ce Nakajima a pus un tur în fața Audi-ului #8, mașina sa a început să fumege, obligându-l pe nipon să o aducă la boxe cu pobleme la motor care, după cum aveau să afle mecanicii în garaj, nu s-au putut remedia la fața locului. Astfel s-a încheiat asaltul japonez asupra Ardenilor și prin această ultimă răsturnare de situație a ajuns Audi în frunte cu echipajul #8 – unul care a avut la rândul său o multitudine de probleme. Abandonul celei de-a doua Toyota a adus Rebellion pe poziția a treia, elvețienii fiind însă incapabili să ajungă 919-le #2 care merge tot fără putere hibridă.

La GTE-Pro, ziua liniștită a celor de la Ford a fost zbuciumată de un incident nefericit: după o perioadă lungă petrecută la boxe din cauza problemelor la turbo, Ford-ul #66 pilotat de Mucke a revenit pe pistă, doar pentru a suferi un accident serios în Eau Rouge. A doua neutralizare a survenit iminent.

Sub această neutralizare, Audi-ul #8 din frunte a intrat la garaj – o nouă întorsătură a unei povești mai întortocheate ca un roman polițist. Oprirea nu a fost însă lungă iar Jarvis a revenit pe traseu tot în frunte. La GTE-Am, Aston-ul #98 își continua turul de forță, în urma sa aflându-se Patrick Long în 991-le echipei Proton care a trecut de Perrodo (AF Corse #83). Din cauza neutralizării, lucrurile s-au precipitat și la GTE-Pro, unde cele două Ferrari-uri se aflau la doar șase secunde distanță unul de altul. O situație similară se găsea și la LMP2 unde Pipo Derani ducea o luptă cu Roberto Merhi pentru poziția a doua.

wspa3Ultimele douăzeci de minute nu au fost lipsite de acțiune. Mai întâi, Fassler a fost atins de Albuquerque pe frânarea pentru La Source, Audi-ul lovind armco-ul. Apoi mașina de pe șase de la P2 a suferit o pană și, în cele din urmă, Ferrari-ul #51 a început să fumege, Calado intrând la boxe cu 10 minute rămase cu probleme la motor. Astfel, Rigon a urcat în prima poziție la GTE-Pro în #71. Pe final, Derani a trebuit să apere poziția secundă de la P2 în fața lui Albuquerque și a lui Merhi dar atacurile celor doi nu a schimbat ordinea finală.

Astfel, Audi s-a impus după șase ore interminabile prin echipajul 8, Porsche terminând pe doi cu mașina #2 în timp ce Rebellion a venit pe 3 și 4 cu cele două R-One. La LMP2, Signatech-Alpine a obținut succesul, Extreme Speed Motorsport venind pe doi și Manor pe trei. Victoria la GTE-Pro a revenit lui Rigon în Ferrari-ul #71 după ce celălalt 488, care a dominat mare parte din cursă, a abandonat. Pe doi a terminat Ford-ul supraviețuitor care a arătat chiar mai bine decât la Silverstone, dovedindu-se extrem de potrivit pentru circuitele de viteză – deci și Le Mans. Pe trei a terminat Aston-ul #97 care însă nu a avut ritmul Ferrari-urilor sau al Ford-ului – vești proaste pentru Aston care mai au încă de lucrat pentru a se adapta la pneurile Dunlop. La Am, însă, Aston a mers perfect impunându-se cu #98 la GTE-Am, AF Corse terminând pe doi cu #83 iar Larbre a bifat încă un podium cu Corvette-ul C7R după o cursă fără probleme.

Corvette-ul Larbre a terminat iarăși pe podium pe un circuit pe placul mașinii
Corvette-ul Larbre a terminat iarăși pe podium pe un circuit pe placul mașinii

Următoarea etapă nu are nevoie de nicio prezentare, căci ceea ce ne așteaptă este cursa de 24 de ore de la Le Mans din iunie unde vom avea o grilă de 56 de mașini și o mulțime de necunoscute.

Rezultate complete aici

Surse foto: FIA WEC, Joest Racing