GP2 2016: Spectacol în sine, nu anticamera F1

GP2 2016: Spectacol în sine, nu anticamera F1

Chiar dacă balanța dintre GP2 și Renault 3.5 s-a înclinat puternic înspre campionatul lui Bruno Michel odată ce uzina franceză și-a reiterat prioritățile, viitorul este destul de sumbru din cauza reticenței forțelor din F1 în a promova campionii GP2.

În Indy Lights, campionul primește o bursă de 1 milion de dolari și i se garantează prezența în stagiunea următoare pe grila a trei curse din IndyCar, inclusiv clasica întrecere de 500 de mile de la Indianapolis. Europa este la capătul opus al spectrului: niciunul dintre ultimii patru campioni nu a promovat automat în Formula 1, iar de ajutoare financiare nici nu poate fi vorba. Doar conjunctura accidentului suferit de Alonso la Melbourne a făcut ca Stoffel Vandoorne să debuteze în F1, după ce a rescris o sumedenie de recorduri în seria GP2.

[table tablesorter=”0″ class=”table table-border” table colalign=”center|center|center” table style=”background-color:#b3b3b3;font-size:12px”]

Campion GP2, Pilot, F1

2012, Davide Valsecchi, doar teste

2013, Fabio Leimer, doar teste

2014, Jolyon Palmer, debut abia în 2016

2015, Stoffel Vandoorne, pilot de rezervă

[/table]

Altfel spus, degeaba domini un campionat scump (circa 1,5 milioane de Euro/sezon) și lung (mai bine de 20 de manșe), pentru că în F1 ajungi doar cu un sac de bani (cel mai recent exemplu, Haryanto) sau cu protecția unei filiere, precum este cazul lui Pascal Wehrlein, campionul din DTM. Și oricare ar fi rațiunile de marketing pentru care Mercedes preferă să-și școlească tinerii într-o serie în care reprezintă deja steaua în trei colțuri, este foarte exagerat să considerăm că DTM ar putea fi o școală pregătitoare pentru F1 mai bună decât monoposturile din GP2.

Cea mai mare noutate a stagiunii de GP2 este sosirea echipei ce a dominat ultimii ani de Formula 3, Prema Powerteam. Atât Wehrlein, cât și Felix Rosenqvist au testat pentru italieni în pre-sezon, însă perechea ce s-a stabilizat va fi compusă din vicecampionul F3 Antonio Giovinazzi, care aspiră la titlul neoficial de debutant al anului și francezul Pierre Gasly, care a încercat o schimbare după șirul de ghinioane de la DAMS care l-a făcut să nu câștige vreo cursă de mai bine de doi ani.

Grupul favoriților la titlu cuprinde 10 nume. Pe lângă cei de la Prema, mai avem echipe cu intenții serioase de ambele părți ale garajului: Racing Engineering (King și Nato), DAMS (Lynn și Latifi). Campioana ART Grand Prix va miza pe rusul Sirotkin, care de curând a primit o nouă șansă în F1 alături de Renault. Mitch Evans și Raffaele Marciello schimbă echipele în căutarea unor potriviri mai bune și vor rula pentru Campos, respectiv Russian Time. Ambii vor fi mentori pentru colegii lor, sarcină de care va fi scutit însă britanicul Oliver Rowland.

Cea de-a doua categorie de piloți îi include pe Artem Markelov și Nobuharu Matsushita. Ambii se bucură de o puternică protecție a filierelor SMP, respectiv Honda. Și-au dovedit ocazional calitatea și n-ar fi exclus să strălucească din nou, însă pătimesc la capitolul constanță, așa că e puțin probabil să adune puncte cursă de cursă.

Numărul veteranilor de o calitate discutabilă, care-și găsesc an de an un loc călduț, a mai scăzut. Am scăpat de Trummer, Binder sau Berthon și au rămas doar Daniel de Jong și Arthur Pic în această barcă. Pour la bonne bouche, maestrul Sergio Canamasas a negociat în al 12-lea ceas ocuparea unui loc la Carlin. Și banii lui sunt buni, aceasta fiind cea de-a șasea echipă care-și coboară într-atât standardele.

Nu puteau lipsi sacoșele orientale. Ofensiva indoneziană s-a intensificat: Gelael senior a cumpărat gruparea Campos și și-a plasat fiul, iar compania pe care o controlează (Jagonya Ayam) l-a promovat și pe dezastruosul Philo Paz Armand la Trident. Partea bună e că tot pe banii francizei asiatice KFC se vor exprima pe circuite Evans și Giovinazzi în 2016. Rivalitatea locală face ca și Malaezia să pluseze cu un pilot de valoare incertă, Nabil Jeffri, venit pe filiera Petronas care l-a dat și pe discutabilul Jaafar.

Pour la bonne bouche, am lăsat la urmă cei ce ar putea semna surprizele acestui an. Din GP3 n-a promovat campionul Ocon (care s-a dus în DTM după modelul Wehrlein), însă vin Kirchhofer, Ghiotto și Jimmy Eriksson. Toți cei trei au curse câștigate și o calitate dovedită. În fine, fostul pilot de Formula 1 Stefan Johansson îl manageriază pe conaționalul Gustav Malja, un pilot care promite.

Toată iarna am așteptat o confirmare din partea conaționalului nostru Robert Vișoiu, însă aceasta nu a venit și seria GP2 va pleca la drum fără român. Totodată, și cei de la Status GP ratează debutul de sezon și așteaptă vremuri mai bine … din punct de vedere financiar.

Destinațiile se schimbă – nu se mai merge în Bahrain și la Soci, însă revine costisitoarea deplasare de la Sepang. În rest, se urmează actualitățile Formulei 1 – o vizită la Baku și revenirea în Germania, pe traseul de la Hockenheim. Sezonul se va încheia târziu, în ultimul weekend de noiembrie, pe Yas Marina.

Primul rendez-vous va fi la Barcelona.