Preview Nurburgring 24h: O nouă încleștare a greilor

Preview Nurburgring 24h: O nouă încleștare a greilor

A venit din nou acea perioadă a anului care include cele mai cunoscute trei curse de 24 de ore de pe bătrânul continent, de la Spa, Nurburgring și, în fine, de la Le Mans. Prima este cea de la Nurburgring, care vine chiar în acest weekend, categoria de top SP9 fiind populată de modele Aston-Martin, BMW, Porsche, Bentley, Lamborghini, Audi sau Mercedes – toți producătorii veniți ca să învingă. Se anunță încă o cursă clasică!

Vom trece în revistă în acest preview doar producătorii care se aruncă în luptă în categoria SP9 dedicată modelelor de GT3, aceasta fiind categoria care va oferi, cel mai probabil, învingătorul. Spun cel mai probabil deoarece există un factor, într-o altă categorie, care vrea să răstoarne ierarhia tradițională. Este vorba de americanii de la Scuderia Cameron-Glickenhaus cu al lor SCG-003 care va fi ajutat de această dată și de mai bătrânul Ferrari P4/5. Până atunci să vedem cu ce vine establishment-ul.

ring24h1600

Aston-Martin atacă ediția din acest an a cursei de 24 de ore cu două Vantage GT3, diferența fiind că de această dată pneurile alese sunt cele Dunlop. Livery-ul popular Bilstein a fost înlocuit cu unul în două culori, argintiu și oranj, însă, departe de elementul estetic, echipajele sunt de vârf și, în plus, Dunlop are un compound foarte bun pentru asfalt ud, cum am avut parte până acum în VLN. Nicki Thiim, Darren Turner, Marco Sorensen și Pedro Lamy vor pilota Vantage-ul cu numărul 7 în timp ce Jonny Adam, Fernando Rees, Mathias Lauda și Richie Stanaway sunt cei aleși pentru a concura cu mașina cu numărul 27. Dintre acesta observăm câteva fețe noi, precum este cazul brazilianului Fernando Rees care se află la prima prezență în cursa de 24 de ore de pe Nordschleife. Din acest motiv, pilotul Aston din WEC a bifat etapele precedente din VLN la bordul unor Aston-uri de categorie GT4 pentru a învăța pista și pentru a fi eligibil să concureze în cursa cea mare. Trebuie menționat că Aston încearcă apa cu bățul pe Nordschleife încă din 2012, pe atunci făcând parte din echipaj și regretatul Allan Simonsen. Britanicii nu au câștigat însă niciodată cu Vantage-ul de GT3, cea mai recentă încercare, de anul trecut, terminându-se cu o clasare anonimă din cauza unui accident.

Aston Martin fired up for Nürburgring 24-Hour challenge

ring24h16

Audi vine în Munții Eifel din postura învingătorilor de anul trecut și nu oricum, ci la prima cursă de 24 de ore cu, pe atunci, noul R8 LMS. Acum vor fi prezente nouă astfel de mașini, germanii urmând filozofia americanilor de la Ford (care au venit cu opt șasiuri de uzină la Le Mans în 1966). Chiar și așa, dintre aceste nouă mașini, doar două vor avea backing din partea uzinei, anunțul fiind făcut încă de la finele anului trecut. WRT și Phoenix Racing aduc fiecare câte două R8-uri, unul de la fiecare echipă fiind pregătit de uzină. În plus, vor mai fi prezente Audi-uri de la Land Motorsport și Car Collection Motorsport, care au făcut tranziția de la Mercedes la Audi. Echipajele ”de uzină” de pe mașinile #1 (WRT) și #6 (Phoenix) sunt cel puțin la nivelul echipajului #7 al Aston-Martin. Laurens Vanthoor, Christopher Mies, Nico Müller și Pierre Kaffer vor pilota mașina cu numărul 1, care a învins anul trecut, în timp ce în #6 vor păși Christopher Haase, Rene Rast, Markus Winkelhock și Frank Stippler. Deși ultimii doi nu mai au chiar viteza de altă dată, experiența și constanța lor ar putea să fie esențială în contextul unei curse pline de neprevăzut. În fine, Land Motorsport aduce în Iadul Verde o mașină #28 cu un echipaj ce nu mai are nevoie de prezentări: Marc Basseng, Connor De Phillippi, Mike Rockenfeller și Timo Scheider.

Audi aims to repeat 24-hour victory at the Nürburgring

Bentley-urile sunt preparate cu ajutorul Team Abt
Bentley-urile sunt preparate cu ajutorul Team Abt

Bentley Team M-Sport va primi ajutor din partea celor de la Abt (o asociere ciudată pentru cei obișnuiți cu combinația Abt-Audi) pentru ediția din acest an, unde au fost înscrise două Continetal GT3. Mașina este poate nepotrivită pentru această pistă sinuoasă însă cei șapte piloți ar putea să o scoată la lumină pentru marca britanică, mai ales că printre ei se numără niște specialiști ai Nurburgring-ului. Christopher Bruck, Steven Kane și Christer Jons vor pilota #37, în timp ce Christian Menzel, Guy Smith, Marco Holzer și Fabian Hamprecht  au la dispoziția lor cealaltă mașină. Anul trecut, HTP Motorsport a reprezentat Bentley iar aceștia s-au descurcat destul de bine cu ”autobuzul” britanic, rivalizat (în dimensiuni) doar de proaspătul M6 al bavarezilor de la BMW.

ROWE Racing va avea echipaje semi-works
ROWE Racing va avea echipaje semi-works

Că tot am menționat pe cei de la BMW, aceștia vor fi reprezentați de șapte mașini în categoria SP9. Patru mașini, două de la Schubert Motorsport și două de la ROWE Racing, vor avea echipaje îmbibate de piloți de uzină, BMW căutând cu ardoare victoria în anul aniversării centenarului mărcii. Premisele sunt bune, BMW bifând un 1-2-3 în cea mai recentă etapă de VLN, astfel că BMW speră că se va lupta pentru victorie. Schubert vine cu opt piloți de top, anume John Edwards, Jens Klingmann, Lucas Luhr și Martin Tomczyk în #1, respectiv Augusto Farfus Jesse Krohn, Jörg Müller și Marco Wittmann în #18. ROWE Racing, la prima prezență după trecerea de la Mercedes la BMW, îi aduce pe Klaus Graf, Richard Westbrook, Nicky Catsburg și Markus Palttala în #22 și pe Alexander Sims, Philipp Eng, Maxime Martin și Dirk Werner în mașina cu numărul 23. Walkenhorst este echipa care a înscris celelalte trei BMW-uri, anume două M6 și un Z4. Dintre cele două M6, unul va fi vopsit în clasicul amalgam de culori cu tente de galben și negru cu care ne-a obișnuit echipa în timp ce altul va fi îmbrăcat în albastru, sponsorizarea venind de la Poliphony Digital – creatorii seriei Gran Turismo. Chiar vice-președintele companiei se află în echipajul mașinii #101.

BMW teams all set for the Nürburgring festival of GT racing

ring24h169
Un Huracan pentru Konrad – singurul Lambo din pluton

Pitoreasca echipă Konrad Motorsport va reveni pe Nurburgring cu o mașină de top, anume un Lamborghini Huracan de GT3 – singurul înscris, de altfel. Konrad însuși va pilota alături de Chris Zochling și Dominik Farnbacher la bordul mașinii italiene. Aceasta va fi prima prezență a unui Lamborghini pe Nordschleife după cinci ani de absență. În 2011, Hans-Joachim Stuck s-a retras din motorsport după cursa de 24 de ore pe care a bifat-o la bordul unui Gallardo pe care l-au mai pilotat și fii săi. Dacă e să luăm în considerare cursa din iarnă din Dubai, unde un parcurs fără probleme a adus echipa în apropierea podiumului (înainte de a abandona în ultima oră), am putea concluziona că, și acum, o cursă curată ar putea aduce Huracan-ul în top 10 la final – ceea ce ar fi maximul pentru un echipaj lipsit, momentan, de niște nume la nivelul ”who’s-who-ului” prezentat de BMW și Audi.

Dintre cele 9 Merc-uri, 7 vor primi suport din partea uzinei
Dintre cele 9 Merc-uri, 7 vor primi suport din partea uzinei

La fel ca și rivalii de la BMW, nouă Mercedes-uri vor fi prezente la categoria SP9 în ediția din acest an a cursei de 24 de ore, steaua în trei colțuri împunându-se în cursa de calificare. Șapte dintre acestea vor primi suport din partea AMG, interesul uzinei fiind crescut mai ales că nu vor fi prezente SLS-uri pe grilă – întreaga greutate a responsabilității victoriei căzând pe umerii noului AMG GT. O treime dintre Merc-uri sunt înscrise de Black Falcon Racing, două dintre acestea sub umbrela AMG Performance. Adam Christodoulou, Maro Engel, Manuel Metzler și Bernd Schneider vor pilota mașina #4 în timp ce în mașina #9 se vor afla Engel (care vâslește în două bărci), Dirk Muller, Hubert Haupt și Yelmer Buurman. Această mașină este și cea spre care au migrat culorile Bilstein în acest an. HTP Motorsport, reveniți în tabăra Mercedes precum niște fii rătăcitori, vor avea trei mașini sub umbrela AMG Performance – toate cu echipaje de vârf. Christian Hohenadel se va alătura lui Marco Seefried, Christian Vietoris și Renger van der Zande în mașina #29. În #30 îi vom avea pe  Dominik Baumann, Maximilian Buhk, Thomas Jäger și fostul pilot AMR, actual Ford, Stefan Mucke. Ultimul AMG GT va fi împărțit de Mucke, Vietoris, Buhk și Van der Zande care, ca și Engel, vor trebui să aibă o dietă bazată pe cafea și energizante pentru (cel puțin) o zi și o noapte. Înafară de acestea, Black Falcon va mai aduce un al patrulea AMG GT preparat de ei, fără ajutor din partea uzinei. Departe de efortul alături de Nissan, Zakspeed va face o figură similară înscriind și un AMG GT.

Haribo Racing vin la rândul lor cu două Mercedes-uri, ambele pregătite de AMG. Cele două mașini vor fi împărțite de patru piloți care vor trece, pe rând, de la o ”bomboană” Haribo la alta. Cei patru iubitori de dulciuri sunt Max Gotz, Jan Seyffarth, Lance David Arnold și Uwe Alzen (pe care, din păcate, nu-l vom vedea cu Ford-ul lui Jurgen Alzen care nu va fi prezent).

Zakspeed aduce un GT-R, la fel ca si Team RJN

Zaksped și GT Academy Team RJN vor aduce cele două Nissan-uri GT-R GT3 pe grilă, ambele cu ajutor din partea uzinei. Marc Gassner, Florian Strauss și Tom Coronel vor pilota mașina Zakspeed. Pentru RJN s-au aliniat Lucas Ordonez, Michael Krumm, Alex Buncombe și Kazuki Hoshino. Avându-i la dispoziție pe cei mai buni piloți ai GT Academy, ajutați de niște piloți experimentați precum Krumm, Nissan are șanse să se lupte la vârf cu o mașină deja familiarizată cu Nordschleife.

Nissan ready for round the clock challenge at the Nürburgring

Frikadelli va lua startul pe Ring, in ciuda controverselor
Frikadelli va lua startul pe Ring, in ciuda controverselor

Porsche nu mai este de ani buni producătorul cu cele mai multe mașini la SP9, însă cele șase 991 GT3-R nu sunt de lepădat – mai ales că trei au echipaje la nivelul rivalilor germani. Falken Motorsport deschide lista, aceștia fiind și cei care au adus cele mai bune rezultate pentru Porsche în trecut (locul 4 în 2014, respectiv locul 3 în 2015). Alexandre Imperatori, Peter Dumbreck, Martin Ragginger și Wolf Henzler vor pilota singura mașină Falken, cei patru fiind deja familiari cu circuitul, cu mașina și între ei. Crema piloților de uzină se va afla, însă, în tabăra Manthey Motorsport care revine pe Nordschleife cu două GT3-R preparate de uzină (care au și preluat livery-ul din WEC de anul trecut). În mașina #911 îi vom avea pe Earl Bamber, Nick Tandy, Kevin Estre și Patrick Pilet în timp ce în #912 vor fi Jorg Bergmeister, Richard Lietz, Fred Makowiecki și Michael Christensen. Mai trebuie spus ceva?

În ciuda anunțului că nu vor participa din pricina unui BoP (Balans al Performanței) nefavorabil, Frikadelli Racing vor fi totuși prezenți pe grilă după ce orgainzatorii au dat mașinii un restrictor mai mare. Klaus Abbelen, Sabine Schmitz, Patrick Huisman și Norbert Siedler vor pilota mașina #3.

Porsche works drivers contest Nordschleife classic

SCG a facut o figura frumoasa in 2015
SCG a facut o figura frumoasa in 2015

Cum am spus încă de la început, americanii de la Scuderia Cameron-Glickenhaus revin pentru a se lupta la vârf. Trei mașini SCG vor fi prezente (la SP-X), anume două SCG003 și un P4/5. Printre piloții celor trei mașini se numără starul TV Chris Harris (în P4/5), Jeroen Bleekemolen, Andreas Simonsen, Franck Mailleux sau Jeff Westphal. Chiar dacă nu se vor lupta la vârf, este clar că vor bucura mulțimea prezentă care nu va fi, astfel, complet lipsită de factorul Ferrari.

Este evident că Nurburgring 24H nu se rezumă la echipajele și producătorii care se vor lupta la victorie, celelalte categorii aducând multe mașini și nume interesante – în 2016 debutând și o categorie specială pentru TCR. Toyota Gazoo Racing vor fi din nou prezenți aducând cu ei trei mașini diferite pentru cea de-a 10-a participare (dar niciun LF-A). Japonezii vin cu un IS-F CCS-R (la SP8 unde vor mai fi niște Aston-uri înscrise de Test Center-ul uzinei și un Nissan Schulze Motorsport), un Lexus RC la SP3T și cross-over-ul CH-R pentru a face totul mai interesant.

Cursa va începe sâmbătă la ora 16:30 (ora României) și, în premieră, imaginile vor curge live pe RTL Nitro pe întreaga ei durată. Colectivul Pitstops.ro va fi reprezentat pentru al doilea an la rând de redactorul-șef Alexandru Șiclovan, iar pentru prima oară vom avea și un pilot român pe grilă, la clasa CUP5 rezervată modelelor BMW M235i – este vorba de clujeanul Bogdan Căpușan. În alte echipaje vor fi nume care s-au antrenat adesea pe Motor Park România, precum Hendrik Still și Oliver Muytjens.

Programul curselor suport va fi mai bogat ca anul trecut: pe lângă asocierea de succes cu mondialul de turisme (WTCC), în acest an vom avea și curse din Audi TT Cup și campionatul european de turisme (ETCC). Nu va lipsi nici tradiționala cursă de semi-amatori joi (RCN), iar vineri vom avea parte de unul dintre cele mai așteptate momente ale weekendului de pe Ring – cursa de 3 ore a modelelor clasice.

Youngtimer Trophy: Dani Juncadella drives a Mercedes EVO II

Entry list-ul complet poate fi consultat aici

Un live stream aici

Surse foto: K.Ehrlich, Endurance-info, DSC, ROWE Racing, AMuS, Gruppe C Gmbh