Formula 1 Monaco: Puncte de discuție

Formula 1 Monaco: Puncte de discuție

Am avut parte de o cursă cel puțin interesantă la Monaco și firele narative despre care se poate discuta sunt multe. Trecem în revistă câteva dintre cele mai importante aici.

Mercedes a colaborat ca o echipă

Lewis Hamilton a înregistrat prima sa victorie din acest sezon la capătul unui Mare Premiu desfășurat în condiții dificile pe străzile din Monaco. O victorie Mercedes nu mai e de mult un punct de discuție în sine, dar deciziile care au dus la succesul lui Hamilton au avut o importanță mare în economia cursei și merită atenția noastră.

Britanicul îi datorează o mare parte din succes coechipierului său, Nico Rosberg. Germanul, plecat de pe poziția a doua, a părut să sufere ca ritm de-a lungul cursei. După ce a început să devină clar că, în fața sa, Daniel Ricciardo se distanța, germanul a fost rugat să-l lase pe Hamilton în față, iar Rosberg s-a conformat. Trebuie spus că a te conforma într-o astfel de situație – în favoarea rivalului tău principal la titlu, la urma urmei – nu este ceva complet natural. Au existat în trecut destule cazuri similare în care un pilot nu a vrut să cedeze locul său chiar și atunci când miza era mult mai mică.

Mutarea strategică este cu atât mai remarcabilă cu cât a venit la doar o cursă după ce relația dintre Hamilton și Rosberg s-a zdruncinat din nou în Spania, când piloții Mercedes s-au acroșat, au ieșit din cursă și au băgat întreaga echipă în ședință. Poate că acesta este un prim semn de stabilitate și colaborare firească într-un mediu în care e foarte ușor să nu gândești limpede – luptându-te pentru titlul mondial în Formula 1. Mai mult ca sigur, Hamilton i-a cumpărat măcar o bere colegului său duminică seara.

Nu trebuie uitată nici altă decizie tactică luată excelent de Mercedes, care l-a ținut pe Hamilton pe circuit când toate echipele treceau pe pneuri intermediare. Evitând a doua oprire la boxe și profitând de poziția sa avantajoasă de pe circuit, Hamilton a putut să piloteze spre victorie odată cu trecerea pe pneurile de uscat.

CjocFsDWkAAqKCE

Și-a început Hamilton revenirea?

După patru victorii consecutive în debutul sezonului pentru Rosberg, clasamentul general îl favoriza în mod evident pe german. A venit însă MP din Monaco, iar Hamilton a reușit – cum am spus mai sus, chiar cu ajutorul lui Rosberg – să reducă serios diferența care îi separă pe cei doi.

Acum sunt doar 24 de puncte. Suficient de mult dacă ne gândim la clasări pe podium constante pentru amândoi, dar extrem de puțin în cazul nefericit în care Rosberg ar abandona în cursa următoare. Hamilton ar putea deveni lider după MP din Canada.

Mai mult, victoria din Monaco ar putea să-l revigoreze pe britanic suplimentar. Pe lângă încrederea pe care un succes o aduce oricui, oricând, cel din Principat poartă și o semnificație simbolică la care Hamilton cu siguranță ține. A fost a 44-a victorie a carierei unui pilot care poartă după el acest număr peste tot pe unde are ocazia, aproape ca o obsesie. Și a venit la Monaco, practic acasă la rivalul său, Rosberg, care se impusese în ultimele trei curse aici. Dacă cineva ar fi putut crede înainte că sezonul e jucat, Hamilton a dovedit că e departe de a fi așa. Game on!

Ricciardo dezamăgit de echipă din nou

După un pole de excepție, echipa Red Bull l-a privat pe Ricciardo de o victorie cât se poate de clară și de firească. Decizia de a-l chema pe australian la boxe pentru schimbul de pneuri la un tur după Hamilton a fost excelentă. Apoi, dezastrul a lovit, și o lipsă de comunicare între mecanici și ingineri a făcut ca Ricciardo să aștepte 10 secunde în plus la boxe până ce pneurile sale au fost aduse din fundul garajului. Chiar și așa, el a ieșit înapoi pe circuit imediat în urma lui Hamilton, ceea ce indică faptul că strategia în sine a fost una foarte bună – Ricciardo ar fi avut un avans consistent dacă nu apărea flagranta greșeală.

Este pentru a doua cursă consecutivă când pilotul Red Bull poate învinui echipa sa pentru nenorocul său. Dacă în Spania Ricciardo a terminat pe locul 4, și nu mai sus, din cauza unei mici decizii strategice, la Monaco Red Bull a greșit cum nu este permis la nivelul acesta. Australianul are toate motivele să fie supărat, dar trebuie să ia aminte la ce scrie pe monoposturile McLaren și să meargă înainte. E greu de crezut că altceva decât o eroare umană, de comunicare, i-a furat o victorie aproape sigură. Că s-a întâmplat pentru a doua oară la rând – ceea ce pe Ricciardo pare să-l deranjeze enorm – e doar o simplă coincidență.

CjpZ545UoAAqt3s

Red Bull a făcut progrese mari față de anul trecut, iar Ricciardo trebuie să observe acest lucru și să tragă tare pentru a câștiga cât mai multe puncte în restul sezonului. Orice alt gând îl va face să-și ia ochii de pe lucrurile care contează. Strânge mâna cu Christian Horner, acceptă scuzele și urcă la loc în monopost. Mergi înainte. „Nu sunt sigur cum.” Prostii.

P.S. Bine zicea Ted Kravitz în Notebook-ul său. După ce Mercedes i-a oferit pe tavă victoria unui pilot Red Bull în Spania, a fost momentul ca Red Bull să ofere pe tavă victoria lui Hamilton la Monaco. După voi. Ba după voi. Nu, nu, insistăm, după voi.

Perez și Alonso printre fericiții etapei; nu și Ferrari

Cursa de la Monaco a mai oferit câtorva piloți în afară de Hamilton motive de bucurie. Unul dintre aceștia a fost Sergio Perez, care a avut ocazia să strângă mâinile roialităților monegasce după ce a încheiat pe ultima treaptă a podiumului. Este al șaselea podium din cariera mexicanului – un număr remarcabil ținând cont de echipele pentru care a concurat – și a venit la finalul unei curse tactice bune și pe un circuit pe care mașinile Force India s-au descurcat foarte bine. Clasarea lui Nico Hulkenberg pe 6 a întregit un weekend excelent pentru „indieni”, îndulcit parcă de depășirea efectuată de Hulkenberg asupra lui Rosberg pe ultima linie dreaptă.

Alt pilot și altă echipă care au avut o zi bună duminică sunt Fernando Alonso și McLaren. Spaniolul și-a egalat cea mai bună clasare pe care a avut-o de când pilotează pentru echipa britanică, terminând pe un bine-meritat loc 5. Alonso l-a ținut în urma sa pentru mare parte din cursă chiar pe Rosberg, o priveliște pe care puțini ar fi putut să și-o imagineze ținând cont de starea actuală a lucrurilor din Formula 1. Locul 9 obținut de Jenson Button a oferit echipei McLaren a doua clasare în puncte cu ambele mașini în acest an. Semne bune pentru viitor.

Semne nu prea bune pentru viitor pot fi văzute însă la Ferrari. Abandonul rapid al lui Kimi Raikkonen nu a căzut bine echipei, iar ritmul lui Sebastian Vettel atât în calificări, cât și în cursă, a fost departe de ceea ce Ferrari vrea să arate în încercarea ei de a amenința dominația Mercedes. Dacă la începutul sezonului Ferrari părea singura capabilă să facă asta, acum aproape că Red Bull i-a furat onoarea. Clasamentul nu minte, zice o vorbă din fotbal.

Ploaie și accidente – fanii vor fi mulțumiți

Aflarea veștii că MP din Monaco ar putea avea loc pe ploaie a stârnit multă pasiune în rândul fanilor Formulei 1 dornici să vadă spectacol și eventual câteva accidente. Au avut parte de ambele – nu mai puțin de șapte piloți au abandonat în cursa din Principat. Remarcabile au fost intrările în barierele de protecție ale lui Jolyon Palmer și Max Verstappen.

Dacă primul poate fi scuzat dată fiind experiența sa în Formula 1 și trecut cu vederea dată fiind echipa la care pilotează, greșeala lui Verstappen a ridicat câteva sprâncene cu siguranță, chiar dacă olandezul are doar 18 ani. Lumea s-a obișnuit să îl vadă ca pe un campion în devenire și un pilot foarte bun, astfel încât weekendul slab al acestuia – mai mult, venit după senzaționala sa victorie de debut – va fi disecat cu atenție de presa de specialitate. Verstappen a lovit în repetate rânduri barierele de protecție din jurul străzilor din Monaco, două impacturi cauzând ieșirea sa din calificări, dar și din cursă. Încredere exagerată? Emoții? Cine știe… Poate ambele. Dați-i timp.

Alt incident, de data asta de-a dreptul stupid, i-a avut în prim plan pe piloții Sauber. După ce echipa i-a transmis lui Felipe Nasr să-i cedeze locul colegului său Marcus Ericsson și brazilianul nu s-a conformat, Ericsson a apucat situația cu propriile-i mâini și l-a acroșat pe coechipierul său, ruinând cursele amândurora. When will they ever learn?

CjpbiOMUgAAZBhN

Bonus: E timpul ca Pirelli să inventeze încă un pneu?

Unde vom ajunge? Pirelli a adus la Monaco în premieră pneurile UltraSoft, o compoziție menită să fie extrem de rapidă dar să se degradeze foarte repede. Sigur, circuitul stradal de pe coasta franceză e unul blând cu pneurile, dar chiar și-așa, se anticipa că UltraSofturile nu vor rezista decât cam 20-25, poate maxim 30 de tururi. Ei bine, Hamilton ne-a contrazis, rulând 47 de tururi spre victorie pe pneurile sale marcate cu mov. A mai realizat și cel mai bun tur al cursei, cu șapte înainte de final…

Ce să mai zici? Poate e timpul ca Pirelli să regândească strategia și să creeze o nouă compoziție, și mai moale. Dar cum s-ar putea numi? Super și Ultra sunt luate. MegaSoft? Poate TooSoft, aș sugera.

Pilotul zilei:

Perez. Sergio Perez. Din motive evidente.

Încercăm și niște note?

Încercăm. Poate pornim o discuție, măcar. Hamilton 9, Ricciardo 9, Perez 9, Vettel 7, Alonso 9, Hulkenberg 8, Rosberg 5, Sainz 7, Button 7, Massa 7, Bottas 6, Gutierrez 7, Grosjean 6, Wehrlein 5, Haryanto 4, Ericsson 3, Nasr 4, Verstappen 6, Magnussen 5, Kvyat 5, Raikkonen 4, Palmer 3.