MotoGP: Moartea lui Salom modifică raportul de forțe Honda-Yamaha

MotoGP: Moartea lui Salom modifică raportul de forțe Honda-Yamaha

Decizia oficialilor de a continua weekendul de cursă de la Montmelo pe varianta de circuit folosită în Formula 1 a penalizat drastic uzina Yamaha, în timp ce Honda se bucură de șicana lentă a noului sector 4.

Dacă în cele două ședințe de antrenamente libere de vineri Yamaha s-a bucurat de un avantaj notabil în raport cu rivalii de la Honda, situația s-a inversat odată cu introducerea noii configurații a sectorului final al pistei de la Barcelona. O șicană de treapta I și o schimbare rapidă de direcție, specialitatea casei pentru Marquez, i-a adus pe cei de la HRC într-o postură în care nici nu visau cu 24 de ore înainte. Mai mult, nici Michelin nu a adus o opțiune viabilă pentru Yamaha, care ar fi vrut să joace cartea unei compoziții mai moi față de Honda, însă nu va fi nicicum posibil.

În FP1, Lorenzo a fost mai rapid decât Marquez cu 7 zecimi, iar față de Pedrosa cu o secundă. Câteva ore mai târziu, în FP2, Jorge a coborât sub 1m42, cu Pedrosa la 4 zecimi și Marquez la 7. Ulterior, a avut loc accidentul fatal al lui Luis Salom în penultimul viraj al circuitului, acolo unde zona de eșapare asfaltată era destul de îngustă și astfel viteza corpului în derivă nu a fost încetinită prea mult. Dacă incidentul s-ar fi produs în orice alt loc, alternativele ar fi fost greu de găsit. Așa, s-a lucrat peste noapte la securizarea variantei folosite pentru Formula 1 și s-a oficializat adoptarea acestei alternative.

Noua variabilă a dat puțin peste cap programul echipelor de top, care foloseau sesiunea FP3 pentru o mai bună înțelegere a opțiunilor preferate de gume. Acum, prioritatea a devenit găsirea unui setup optim pentru sectorul 4, de vreme ce șicana devenea cel mai lent punct al întregului traseu și introducea un caracter stop&go unei piste pe care predominau virajele de viteză medie și ridicată. Altfel spus, configurația inițială se plia perfect pe punctele forte ale motocicletei Yamaha. Cea nouă mai degrabă convenea celor de la Honda.

Suveranul perioadelor violente de frânare a primit cadou o șicană la Montmelo
Suveranul perioadelor violente de frânare a primit cadou o șicană la Montmelo și a defilat către pole-position

Sesiunea FP3 (prelungită la 60 minute) s-a încheiat cu Vinales în frunte, urmat de perechea Honda Repsol. Ulterior, FP4 și calificările au fost dominate de Marc Marquez, deși acesta luase un prim contact cu solul încă de dimineață pe motocicleta ”preferată”. Dacă faptele de arme ale lui Marc nu surprind, faptul că Dani Pedrosa a reușit pentru prima oară în 2016 să se claseze în prima linie a grilei de start este o dovadă clară a potrivirii dintre Honda și sectorul 4.

Cât de mult va conta această modificare în cursa de mâine? Conform declarațiilor din cele două tabere, Yamaha par să se mulțumească cu … mai puțin decât victoria, în timp ce Marquez este pe cai mari și gruparea lui Nakamoto speră să aducă ambii piloți pe podium. Cert e că Lorenzo a trebuit să-și potențeze criticile față de procesul decizional în care piloții nu au fost întrebați. Campionul en-titre vede cum îi scad șansele de a repeta victoria la Barcelona, rezultat de care s-a bucurat de 4 ori în ultimii 6 ani. Acum nu-i rămâne decât să fie politicos și să admită că ”securitatea trebuie să primeze”.

================

Comunicate de presă Yamaha și Honda

Today we faced some challenges. We used most of the free practices on altering the bikes‘ set ups to make them suit the revised final sector of the track, which has different requirements than our bike was prepared for yesterday. The time we spent on this compromised our programme for the weekend, especially concerning the tyres. The new layout drastically changes the characteristics of the track, and it doesn‘t fit the strong points of our bike. It looks like we have only one tyre choice for the race and unfortunately that option is not our favourite – Massimo Meregalli, team manager Yamaha

It‘s very tragic what happened with Luis yesterday. As a result, the Safety Commission decided to make this modification to the track and this for sure doesn‘t help our bike. There are a lot of corners in first gear, so this benefits our rivals a little bit. Finally, we set a very good lap time for this track and we have to try to finish on the podium tomorrow. – Lorenzo

We need to work, we are quite worried for the race. With this new layout we suffer a lot and especially because we need to use the hard front, but unfortunately we are not able to use it in the right way, we are very slow and in terms of pace we are quite far from the top guys. The medium option after seven or eight laps it‘s finished, so we need to use the hard tyre – Rossi

We’ve worked well, and this morning we had a good feeling, but that fact was covered up because my crash was on the bike that I liked more. I felt very comfortable in FP4, with a good pace when using race tyres.– Marquez

Today I tried to do my best on the bike to improve in all aspects and in every section, but obviously the last sector is new and it tests the ability of each rider to learn a track quickly. – Pedrosa