MotoGP Catalunya: Rossi răzbună umilința de la Mugello

MotoGP Catalunya: Rossi răzbună umilința de la Mugello

Pe circuitul de la Montmelo, Valentino Rossi a oferit un regal de pilotaj în fața fanilor ce ar fi dorit să vadă un podium integral spaniol, cu Lorenzo sau Marc Marquez pe cea mai înaltă treaptă a podiumului și eventual un Pedrosa sau Vinales pe treapta a treia. Lupta pentru victorie s-a dat între Rossi și Marquez, în timp ce Dani Pedrosa s-a rugat toată cursa ca ghinionul să îi lovească pe cei care până anul trecut au fost cei mai buni prieteni.

Cursa clasei regină a debutat sub auspiciile unor controverse strâns legate de tragicul eveniment care l-a avut protagonist pe Luis Salom în antrenamentele FP2 de vineri. Pentru a preveni alte incidente, organizatorii cursei au decis să modifice layout-ul circuitului începând cu fatidicul viraj 12, astfel că s-a optat pentru ultima succesiune de viraje folosită în cursele pe patru roți, Formula 1 în special.  Ideea a fost îmbrățișată de marea majoritate a oamenilor implicați în motomondial, patroni de echipe și piloți, dar a stârnit și controverse atunci când cei de la Yamaha i-au acuzat pe cei de la Dorna de favoritism la adresa echipei Repsol Honda.

Circuitul în forma sa destinată curselor moto favoriza clar motocicletele Yamaha, având partea finală mai rapidă, ceea ce avantaja reprizele de accelerație net superioare ale modelelor M1, în timp ce șicana din Formula 1 schimba radical datele problemei, eliminând perioada de accelerație cu o serie de viraje mai sinuoase, ce ar pune în prim plan prototipurile RC213V.

La finele sesiunii de warm up Jorge Lorenzo s-a arătat sceptic în ce privește șansele sale la victorie, spaniolul având probleme în a alege un setup optim care să lucreze în armonie cu pneurile alese pentru cursă. Acest lucru a devenit evident odată cu trecerea tururilor, Lorenzo ieșind rapid din lupta pentru podium și având toate șansele să termine și înafara topului șase.

Jorge Lorenzo a fost însă scutit de o umilință greu de uitat de către Andrea Iannone, italianul aducându-și parcă aminte de gafele monumentale din primele curse. Italianul de la Ducati, aflat în lupta pentru locul 5, nu a mai așteptat ca pneurile lui Jorge să cedeze și a atacat furibund, proptindu-și motocicleta de roata spate a modelului Yamaha #99. Manevra a fost una complet hazardată, inutilă în economia cursei, mai devreme sau mai târziu Iannone urmând a urca pe poziția a cincea. Incidentul cauzat de Maniac Joe a băgat imediat echipa Ducati în sedință, dar și pe reprezentanții Dorna care ar cam trebui să vină cu o sancțiune drastică la adresa mult prea optimistului pilot italian.

Ghinionul lui Lorenzo a fost însă bucuria celor aflați de la locul 7 în jos, primii beneficiari fiind Pol Espargaro, recent invitat să plece de la Tech3, și Cal Crutchlow de la LCR, aflat și el în căutarea unui ghidon mai bun.

La vârful cursei au rămas să se bată Valentino Rossi, ajuns la conducere după o revenire pas cu pas de pe locul 8 unde a căzut după primele viraje, și Marc Marquez, la a doua cursă consecutivă în luptă directă pentru victorie.

Montmelo a oferit șansa de a vedea cât se poate de clar diferențele dintre motocicletele Yamaha și Honda, sprinturile pe accelerație mai bune ale lui Rossi și chinul lui Marquez de a rămâne în fața italianului la ieșirea din viraje.

Teoria cum că Valentino Rossi este un pilot îmbătrânit, conservator ce nu își asumă riscuri și nu are răspuns imediat la manevrele adversarilor nu a funcționat la Montmelo. Atacurile lui Marc au fost imediat anihilate de Doctor, doar pe ultimele două tururi Rossi l-a lăsat pe Marquez în față, i-a studiat comportamentul straniu al motocicletei și a atacat decisiv, așa cum se aștepta toată lumea, pe primele succesiuni de viraje ale noului tur. În final Marc Marquez s-a recunoscut învins, iar Valentino a luat un avans de peste 2.6 secunde până la trecerea liniei de finish.

Dani Pedrosa a încheiat cursa la aproximativ 4 secunde de Marquez, sperând la un moment dat la un incident ce l-ar fi putut aduce pe cea mai înaltă treaptă a podiumului. Miracolul nu a venit, astfel că Dani a trebuit să se mulțumească cu locul 3, cu un avans de aproape 18 secunde față de Maverick Vinales.

După Cal Crutchlow, care a încheiat cursa pe locul 6, s-au clasat Dovizioso, cu o evoluție ștearsă, Alvaro Bautista de la Aprilia, mult peste liderul echipei -Stefan Bradl, Danilo Petrucci, care a încheiat un weekend anevoios cu o clasare pe locul 9, în fața eroului din calificări Hector Barbera.

Ne-a mai atras atenția și Jack Miller de la echipa Marc VDS ce a rezistat cu brio pe locul 13, accidentul ce i-a avut protagoniști pe Lorenzo și Iannone promovându-l două locuri mai sus, pe 11. Pe lista abandonurilor i-am regăsit din păcate și pe Aleix Espargaro, respectiv Bradley Smith, piloți ce au pierdut lupta cu uzura accentuată a pneurilor Michelin.

Abandonul lui Lorenzo a echilibrat lupta în clasamentul general, promovându-l pe Marc Marquez pe primul loc cu un total de 125 de puncte, pilotul Honda fiind urmat de Lorenzo cu 115 puncte și Rossi cu 103.

Următoarea rundă se va desfășura în Olanda, pe circuitul de la Assen, în data de 26 iunie.