BTCC Oulton Park: Subaru, o nouă forță în campionat

BTCC Oulton Park: Subaru, o nouă forță în campionat

După infernul trăit în primele trei runde, Warren Scott și echipa BMR au reușit să iasă la liman cu modelele Subaru Levorg. Turkington și Plato au fost mereu în avanposturi, iar Sam Tordoff a avut un weekend excelent și a preluat șefia la general.

Abia peste două săptămâni se merge la Croft, în fieful mașinilor cu tracțiune spate, dar iată cum încă de la Oulton Park am avut un monopol al acestora, cu 8 din 9 poziții pe podium acontate de modelele Subaru și BMW. Dacă Sam Tordoff a reușit să lege trei rezultate excelente de o manieră pe care n-o mai etalase vreodată, ceea ce s-a întâmplat la Subaru Team BMR depășește orice așteptări.

Plato, Turkington, Scott și Cole erau convinși în debutul sezonului că dezvoltarea noii mașini va fi chiar mai dificilă decât demersul similar realizat cu Volkswagen CC. În deschiderea stagiunii, la Brands Hatch, cel mai bine clasat Subaru a fost Turkington, pe 12. S-a mers apoi la Donington, unde același Turkington a reușit un loc 10. A urmat coșmarul de la Thruxton, unde problemele serioase la sistemul de alimentare al mașinii lui James Cole au impus retragerea echipei.

Cele patru săptămâni dintre etape au fost suficiente pentru a remedia sistemul, iar echipa Subaru venea la Oulton Park cu speranțele unui veritabil debut, la fel cum făceau și cei de la Motorbase Ford anul trecut, la jumătatea sezonului. Colin Turkington a plasat mașina în pole, iar adversarii au început să se teamă de break-urile alb-albastre care se vor intercala de acum într-o luptă pentru titlu din care e foarte greu de crezut că vor putea face parte. Însă anul acesta e doar o pregătire pentru 2017…

Cursa 1

Turkington a demarat excelent din pole, ceea ce i-a simplificat misiunea de o manieră cu care nu se mai întâlnise demult: lights-to-flag. Campionul din 2014 a adus astfel prima victorie a echipei din acest sezon și primul succes pentru Subaru în calitate de constructor în BTCC. La fel de liniștită a fost cursa și pentru Sam Tordoff, care a trecut rapid de intrusul Daniel Lloyd, revenit în campionat pe Honda Eurotech, direct în avanposturi.

Pentru Lloyd a continuat să fie o cursă foarte grea, cu Shedden și Plato pe urme, cei doi multipli campioni ai categoriei reușind să-l devanseze, apoi continuându-și duelul. Shedden a încercat să reziste, însă Plato a găsit breșa până la urmă și a urcat pe poziția a treia, iar pe final și Ingram a trecut de Lloyd, astfel fixându-se pozițiile din top 6. Dintre protagoniștii campionatului, nu au punctat Mat Jackson, Rob Collard și Adam Morgan.

Cursa 2

Sam Tordoff venea după 9 clasări consecutive în top 10 și se lansa din prima linie, în spatele lui Turkington. Însă concursul demarajului cu tracțiune spate a fost câștigat de mai experimentatul angrenaj BMW comandat de Tordoff, care a avut curajul de a rămâne pe exterior în primul viraj, completând o manevră esențială. Turkington și Plato l-au urmărit pe Tordoff timp de 16 tururi, fără a ieși scântei între cei trei ocupanți ai podiumului.

În spatele acestora, Shedden a fost din nou nevoit să petreacă întreaga cursă în defensivă. El și-a apărat cu succes poziția a patra în fața lui Tom Ingram. Până pe șase a urcat Rob Collard, care plecase de pe 23 și demonstrase că se poate depăși pe Oulton Park, în pofida plângerilor altor piloți care s-au complăcut să ruleze în șir indian. Totuși, veteranul BMW a suferit o pană pe final de manșă, pierzând șansa unor puncte binemeritate.

Cursa 3

Matt Neal a fost norocosul care a primit cadou pole-ul pe grila inversată a manșei finale și totul părea să meargă perfect pentru Honda Team Dynamics. Neal și-a păstrat primul loc, iar în oglinzile sale a apărut colegul Shedden după prima trecere prin Druids. Perechea portocalie și-a construit un avans de peste 10 secunde, iar primele 12 tururi de cursă nu au adus mari modificări în ierarhie, cu un tren condus de Ingram, care ținea cu dinții de poziția a treia.

Pe final a venit lovitura de teatru a penei suferite de Shedden, iar Ingram nu a mai putut rezista în fața celor ce și-au păstrat gumele în cea mai bună stare pentru un atac pe final. Tordoff s-a insinuat și a urcat pe doi, iar Plato a profitat de încleștarea Cook-Ingram și a completat un trio de locuri 3 în weekendul de la Oulton. De această dată, șarja impresionantă a lui Collard (de pe 25 pe 6) a fost premiată cu puncte. A mai impresionat și Jake Hill, pe o Toyota Avensis (P9) care rareori a fost văzută în top 10.

La general, Shedden a avut mult de pierdut în urma ghinionului din manșa finală, iar primii doi s-au distanțat. Tordoff a preluat primul loc de la Matt Neal, iar punctele din manșa finală l-au păstrat pe Rob Collard pe poziția a treia. Adam Morgan și perechea Ford formată din Jordan și Jackson nu s-au văzut în avanposturi, iar Motorbase deja pretinde o relaxare a boost-ului pentru modelele Focus. E de așteptat o soluționare favorabilă și, totodată, o mică ”închidere a robinetului” pentru Subaru, cârcotașii fiind deja vocali după cinci podiumuri ale celor de la BMW la Oulton.

Clasament piloți: Tordoff 139p, Neal 138p, Collard 113p, Shedden 112p, Morgan 108p

Clasament constructori: BMW 259p, Honda 233p, MG 200p, Subaru 93p