Le Mans: Al doilea pole consecutiv pentru Neel Jani și Porsche

Le Mans: Al doilea pole consecutiv pentru Neel Jani și Porsche

La fel ca anul trecut, totul s-a decis încă de miercuri, a doua zi de calificări fiind afectată de ploaie. Vom avea o primă linie Porsche, însă ecarturile s-au diminuat considerabil – nu doar între cele trei uzine, ci și față de Rebellion. Ford a dominat la GT-uri cu o ușurință care ar putea să le aducă opreliști din partea organizatorilor.

Sumar: Modificările tehnice la LMP1

Fiabilitatea va conta mai mult ca în anii trecuți la Le Mans – toate cele trei uzine de la LMP1-H vin cu doar câte două echipaje, iar etapele deja consumate din WEC au scos în evidență probleme pentru fiecare.

  • Noile baterii furnizate de A123 au fost punctul slab pentru Porsche, motiv pentru care s-a revenit la cele de anul trecut, negându-se astfel orice progres tehnologic în această arie. Totuși, prototipurile 919 au fost în pole atât la Silverstone, cât și la Spa, iar mașina e mai rapidă decât adversarii;
  • MGU pune probleme celor de la Audi, iar faptul că piesele care au cedat erau ”dincolo de durata de viață” nu prea ține ca și argument;
  • Motorul a cedat în două rânduri la Spa în cazul celor de la Toyota, iar sistemul electronic e complet nou, ceea ce ar putea da bătăi de cap echipei în cazul unor reparații contra-cronometru.

Cu ce vine fiecare în 2016?

  • Porsche păstrează conceptul din 2014-15, cu motorul V4 de 2 litri și două sisteme de recuperare a energiei: KERS pe putea față și MGU-H în conjuncție cu evacuarea.
  • Audi trece de la stocarea energiei prin volantă la baterii, urcând în clasa 6MJ (circa 50% mai multă energie disponibilă pe tur față de 2015). Mari schimbări sunt și în plan aerodinamic, cu un bot mai lung, cockpitul mai în spate și un sistem inovator de curgere a aerului. Altă soluție din F1, interconectarea suspensiilor (FRIC) este prezentă într-o formă adaptată pe R18. Se trece de la direcția electro-magnetică la cea hidraulică, din rațiuni de reducere a greutății.
  • Toyota a renunțat la supercapacitori și a adoptat bateriile, la fel ca rivalii germani. Japonezii au urcat la 8MJ, însă marea noutate e schimbarea motorului cu un mai mai devreme decât era planificat, pe fondul lipsei cronice de putere în 2015. Acum aliniază TS050-urile cu motoare de 2,4 litri twin turbo V6. Implicit, a fost mult de muncă (pe fugă) la adaptarea șasiului, atât ca dimensiuni, cât și ca posibilități de a răci turbinele. Toyota s-a concentrat exclusiv pe Le Mans în 2016, nedepășind limita de 300kw niciodată în WEC, conform restricției care se aplică doar pe traseul FIA Class 2 din Franța.

Antrenamentele libere de miercuri

Mai multe averse de ploaie și slow zones oneste sau introduse ca și exercițiu au făcut ca sesiunea să nu poată fi exploatată la maximum de cele 60 de echipaje prezente.

La clasa mare a prototipurilor, cele trei uzine s-au succedat în fruntea ierarhiei și s-a confirmat apropierea dintre soluțiile tehnice printr-un ecart de doar o secundă și ceva. După 4 ore, Porsche #2 a rămas cu reperul în 3’22″011 (Jani), în fața colegilor de pe mașina #1 (Hartley). Problemele au apărut la Audi #8, iar Sarrazin a proptit Toyota #6 în virajul Mulsanne. Mai grav a fost incendiul cu care s-a confruntat Pierre Kaffer pe mașina ByKolles.

Nicolas Lapierre a fost cel mai rapid la LMP2 pe mașina KCMG #47 (campioana de anul trecut), într-o clasă suprapopulată, în care mulți au comis erori. Cele mai notabile au fost cele semnate de Bruno Senna (RGR Morand #43) și domnișoara Ines Tattinger (Pegasus Morgan), aceasta din urmă provocând și steagul roșu care a încheiat prematur sesiunea.

GTE-Pro a oferit o mare dezamăgire: ca ritm de cursă, nu vom avea o luptă pasionantă în 5 pentru victorie, deoarece Ferrari și Ford au săpat o prăpastie față de Porsche, Corvette și Aston-Martin cu ajutorul unui BoP cam partizan. Alessandro Pier Guidi a arătat că merită locul de lângă Bruni și Calado pe 488-ul AF Corse, stabilind cel mai rapid tur in 3’53″833, iar primele 7 locuri au fost ocupate integral de Ferrari și cele 4 Ford-uri GT. Best of the rest a fost Earl Bamber, câștigătorul de anul trecut ”retrogradat” la GTE-Pro, iar codașii erau cei de pe Corvette #63, o mașină cu varii probleme.

Spre deosebire de anul trecut, când Lamy reușea cu Aston-ul de la GTE-Am să fie al treilea pe grila combinată a GT-urilor, de această dată în antrenamente nu s-a intercalat niciun echipaj de la Am printre cele de la Pro. Pe primele trei poziții la (semi) amatori au fost modele 458 Italia, cu Rob Bell pe mașina Clearwater Racing în fața lui Townsend Bell pe cea înscris de Scuderia Corsa. În ambele clase de GT-uri, închizători de pluton au fost cei de la Aston, singurii pe pneurile Dunlop.

Calificări 1 – miercuri noapte

Într-o sesiune de două ore abia trecuseră primele 10 minute când Neel Jani a înregistrat un timp de 3’19″733 pe care nimeni n-a mai putut să-l bată. La fel ca în antrenamente, Porsche a semnat dubla ”Multi 21” grație lui Timo Bernhard, care a venit la jumătate de secundă de Jani. Dacă adunăm cele mai bune sectoare, germanul ar fi fost în față pentru 3 zecimi, însă elvețianul de pe cealaltă mașină a reușit să lege aceste secvențe în același tur rapid.

sectoareLinia a doua provizorie a fost ocupată de prototipurile Toyota, cu #6 mai bine clasat, la o secundă de timpul-reper. Pentru Audi au fost probleme cu ambele mașini: un furtun de alimentare pe #7 și o problemă cu trenul frontal de rulare pe #8. Cel mai bun timp al unui Audi a fost stabilit de Lucas di Grassi, la 2,7 secunde de pole-ul provizoriu.

Față de anul trecut, cel mai bun timp a fost cu vreo trei secunde mai lent (în condiții similare în Q1), ceea ce reflectă încetinirea prototipurilor hibride. Cel mai bun privat, Rebellion-ul #13, a venit la 6,8 secunde de pole, câștigând câteva zecimi față de 2015. Așadar, ecartul dintre hibrizi și non-hibrizi pare să fi scăzut, iar pe palierele de viteză Loic Duval a fost cel mai rapid miercuri (343,4 km/h), dar în urma sa au venit … cele două Rebellion!

specific sectors
Rebellion –  bine și pe sectoarele tehnice, iar Rast și Vanthoor sunt foarte rapizi. Fabien Barthez – remarcabil!

Clasa LMP2 a început duelul calificărilor cu primele croșee date de specialiștii Rast, Vanthoor și Bradley. Apoi, au iești la rampă cele două echipaje Alpine, prin Lapierre și Panciatici. Însă Rast a mai coborât reperul clasei pe final de sesiune, oprindu-se la 3’36″605, sperând ulterior ca ziua de joi să fie ploioasă, conform previziunilor, pentru a-și securiza pole-ul.

Ford și Ferrari și-au continuat meciul din antrenamente, la mare distanță de rivalii de la GTE-Pro. Ritmul acestora a fost net superior față de Ziua de Teste și nimeni nu s-a putut apropia de primele 7 poziții. Fostul pilot din WTCC Dirk Muller (Ford GT #68) a stabilit pe final timpul cel mai bun: 3’51″185. Giancarlo Fisicella a avut o ieșire subită în decor în virajele Porsche, doar un miracol ținându-l departe de bariere.

Rob Bell a dovedit din nou că Ferrari-ul #61 al Clearwater Racing este cel mai rapid la GTE-Am, stabilind timpul de pole la clasă, în pofida faptului că … este un pilot de uzină McLaren. Din păcate pentru el, coechipierii sunt extrem de lenți și noua regulă ce impune minim 6 ore din 24 parcurse de fiecare pilot al echipajului îl condamnă la o clasare anonimă. Același decalaj în cadrul trio-ului s-a văzut și la Aston-ul pe care doar Pedro Lamy l-a putut struni către timpi competitivi și P2 la clasă, în fața lui Matt Griffin, pe un Ferrari AF Corse #55 colorat în British Racing Green.

Fiecare dintre componenții unui echipaj trebuie să parcurgă minim 5 tururi noaptea, într-un timp de 120% față de media primilor trei timpi la clasă, stabiliți de constructori diferiți și 110% din timpul-reper al clasei. Momentan, nu s-a putut pentru mașina ByKolles, care nu a luat parte în această sesiune după incendiul suferit cu câteva ore mai devreme, dar nici pentru colegii lui Fisichella de pe Ferrari-ul Risi Competizione.

Calificări 2 – joi după-amiază

Ploaia a venit după 15 minute de la startul sesiunii, ceea ce a făcut ca timpii să fie în mare parte irelevanți. Toată lumea vedea norii și previziunile, așa că zeci de mașini s-au năpustit să prindă 1-2 tururi. Aglomerație, erori și nervi au marcat acele prime minute, în care 5 modele de clasă LMP2 au reușit să scadă față de Q1. Și cei de la ByKolles au făcut primul lor tur de calificare prin Pierre Kaffer, reușind să se plaseze pe locul al 9-lea, ultimul de la P1, cel care le era destinat conform tuturor previziunilor.

Prototipul P2 al celor de la Manor și cvartetul modelelor Aston-Martin nici măcar nu au bifat vreun tur cronometrat în condițiile neprielnice. În schimb, cele două Porsche-uri Proton de la GTE-Am au găsit loc de progres în acele prime clipe: #88 a urcat de pe 8 pe 3 la clasă cu Pat Long la comenzi, iar #89 a găsit mai bine de o secundă prin Leh Keen. Modelul #78 Porsche KCMG a îmbunătățit cu câteva zecimi, dar nu a urcat nicio poziție.

Calificări 3 – joi noapte

Dacă sesiunea a doua a putut să treacă fără vreo constrângere, mulți piloți așteptau secvența finală pentru a-și completa cele 5 tururi obligatorii în nocturnă. Însă ploaia a început să cadă (din nou) la doar câteva minute după ce Eduardo Freitas a dat undă verde celor 2 ore. După 10 minute de precipitații abundente și câteva piruete la viteză foarte mare pentru echipajele Ferrari #62 și #60, s-a arborat steagul roșu. Directorul de cursă n-a stat mult pe gânduri și l-a trimis pe Yannick Dalmas la bordul mașinii de siguranță Audi R8 V10 Plus să evalueze condițiile, iar cvadruplul câștigător al cursei de la Le Mans a oferit momentul serii printr-un drift minunat la intrarea în Esses.

Aproape o oră s-a scurs pe steag roșu, iar ultimele 45 de minute s-au consumat pe o pistă rece, în uscare, însă insuficient gumată pentru a invita la tururi killer. ByKolles n-avea cum să dilate timpul pentru ca fiecare dintre cei trei piloți să parcurgă cele 5 tururi obligatorii pe întuneric, așa că se va apela la clemența oficialilor cu mantra force majeure.

La finele celor două ore, a fost momentul blitzurilor în garajele Porsche #2, G-Drive #26, Ford #68 și Clearwater Ferrari #61. Neel Jani a fost în pole și anul trecut, însă ghinioanele au lovit echipajul ce purta pe atunci #18 și aceștia nu au putut urca pe podium alături de celelalte două triplete. Să fi venit oare vremea revanșei pentru ”cumințeii” de pe al doilea echipaj Porsche?

Cât despre GT-uri, Ford are prima linie și ține prima pagină. Însă marea lovitură ar putea veni vineri noapte, ultimul moment în care ACO mai poate opera modificăril la BoP. Să nu uităm că, dacă vreo mașină se dezlănțuie apoi subit în cursă și scoate timpi mult mai buni decât în FP/Q, se poate aplica o penalizare de 5 minute pentru sandbagging chiar în timpul întrecerii!