TCR Salzburgring: Stefano Comini, răsfățatul destinului

TCR Salzburgring: Stefano Comini, răsfățatul destinului

Stefano Comini venea în Austria după trei podiumuri consecutive și cu convingerea că Golf-ul a surmontat handicapul față de Seat și Honda. Realitatea din teren a fost însă alta, cu probleme grave de ritm pentru Volkswagen. Însă ploaia și șansa l-au făcut să devină lider la general, chiar și așa!

După ce Vernay și Comini au reușit victorii la Spa și Imola, așadar pe circuite cu caracteristici diametral opuse, toată lumea era convinsă că VW Golf devenise o forță notabilă în campionat, mai ales în mâinile celor doi piloți Leopard. Însă echipa a trebuit să aleagă un setup fix pentru tot weekendul și au mizat pe ploaie. Asta i-a expus la o veritabilă umilință pe Salzburgringul uscat, un loc unde aspirația este cuvântul de ordine.

Înaintea weekendului austriac, nonconformistul campion en-titre i-a trimis un SMS rivalului său de la Seat, Pepe Oriola, în care îi comunica faptul că-i va răpi șefia la general în urma celor două manșe de lângă Salzburg. Cât de amuzant trebuie să fi fost pentru spaniol să recitească mesajul de la Comini la finele calificărilor în care ”glumețul” nici n-a apucat să parcurgă vreun tur pe uscat din cauza problemelor la cutia de viteze. Cel mai rapid fusese veteranul Harald Proczyk, la prima sa cursă în seria internațională TCR (el rulează însă în cea germană), urmat de Vernay și Pepe Oriola. Comini urma să se lanseze abia de pe 13.

Cursa 1

Proczyk nu s-a putut bucura de plecarea din pole, dat fiind că echipa WestCoast a fost găsită vinovată de încălcarea regulamentului în timpul steagului roșu din calificări, astfel că Vernay și Oriola au împărțit prima linie. Și Morbidelli a primit aceeași sancțiune, iar șicana de la începutul turului i-a făcut pe cei de la WestCoast să-și pună mâinile în cap la contactul dintre veteranul italian și Proczyk, acesta din urmă fiind colectat de Borkovic și Fulin. Pepe Oriola a trecut la pas de Vernay și nu a trecut mult până când și fratele său Jordi l-a urmat. Nici pentru învingătorul de la Imola, Grachev, n-a fost greu să depășească Golf-ul #2.

Însă visul unei duble pentru familia Oriola s-a năruit odată cu abandonurile lui Jordi (turul 5) și Pepe (turul 13), ceea ce a deschis un bulevard în calea lui Grachev. Dusan Borkovic a fost cel mai războinic, provocând ieșirea în decor a lui Afanasyev, apoi suferind o pană pe final în urma duelului fără menajamente cu ultimul supraviețuitor Craft-Bamboo, James Nash. Britanicul a încheiat pe doi, urmat de Homola. 10 piloți mai rulau la finele cursei, ultimul punct fiind acontat de Michela Cerrutti, pe Alfa Giulietta ce acuză un handicap considerabil față de concurență.

Stefano Comini a fost surclasat de toți obișnuiții campionatului, terminând pe 8, în fața debutantului Janits (tot pe un Golf). Totuși, cele 4 puncte erau importante în lupta sa cu Pepe Oriola, a cărui soartă crudă ar fi meritat poate un SMS de consolare.

Între cele două manșe, fanii stoici care nu au fost alungați de vremea potrivnică au avut parte de demonstrații cu monoposturi de Formula 1 și GP2. Localnicul Ingo Gerstl este liderul la zi al seriei Boss GP cu 3 victorii din 4 starturi și a rulat la bordul unui Toro Rosso STR1-Cosworth din 2006, iar fostul pilot din GP3 Chris Hoher, campion al seriei central-europene de Formula 3, a evoluat pe un monopost Dallara GP2/08, cea de-a doua (și cea mai frumoasă) generație folosită în anticamera F1.

Cursa 2

Diluviul a venit și cei de la Leopard Racing se rugau ca manșa să nu fie anulată, de vreme ce jucaseră cartea apăsării aerodinamice maxime și un întreg setup gândit pentru astfel de condiții. Dintre cei 17 starteri ai primei manșe, trei nu au avut mașinile pregătite pentru o nouă alergare: Borkovic, Fulin și liderul Pepe Oriola. Pentru spaniol, problemele electrice au fost mult prea greu de rezolvat într-un timp atât de scurt.

Dacă la plecarea în turul de formare erau abia câteva picături, suficient pentru ca unii să opteze pentru slickuri, până la momentul alinierii pe grilă în așteptarea startului situația se agravase, iar primii 4 (Tassi, Grachev, Jordi Oriola și Morbidelli) au intrat direct la standuri pentru a repara greșeala, încălțând gumele de ploaie. Practic, absențele și erorile l-au transformat în poleman de conjunctură pe cel ce trebuia să plece de pe 7, Jean-Karl Vernay.

Modelele Volkswagen erau deodată în avantaj, acestea demarând în grup compact și dictând un ritm de care adversarii nu erau capabili. La finele primului tur, Vernay era urmat de perechea echipei Engstler și de Comini. Însă gruparea lui Franz Engstler a dat cu piciorul unui mare rezultat: Janits a furat startul și a fost penalizat, iar Kajaia a ieșit violent în decor în prima șicană în turul 8. Au urmat cinci tururi de neutralizare, după care organizatorii merită toate laudele că au decis continuarea cursei în condițiile unei ploi atât de puternice.

Sprintul final a fost marcat de tentativa lui Comini de a-și depăși coechipierul în prima șicană, însă a ieșit larg și a pierdut locul secund în detrimentul lui Afanasyev. Două tururi mai târziu, a fost rândul lui Vernay să comită aceeași eroare, rusul fiind în poziția de a profita din nou. Totuși, Vernay a replicat și a redevenit lider, însă pentru Comini a fost prea târziu. Premiul de consolare pentru elvețian a fost fotoliul de lider la general în urma acestei manșe, cu un punct în fața lui Pepe Oriola, marele ghinionist din Austria.

Situația la vârf s-a strâns odată cu rezultatele solide bifate de James Nash și Jean-Karl Vernay, iar Morbidelli rămâne o amenințare cu Honda sa, ajunsă în condiții de uscat să rivalizeze cu Seat-urile. Nici slovacul Homola nu e departe, fiind cel mai bine clasat pilot din tabăra maghiară B3 Racing. Oricare dintre primii șase poate deveni lider în urma unei singure manșe.

Următoarea etapă va avea loc la Oschersleben, circuitul lăsat pe dinafară de DTM în acest an, peste două săptămâni.

Clasament: Comini 120p, P.Oriola 119p, Nash 112p, Vernay 107p, Morbidelli 107p, Homola 102p.