Giovinazzi aduce primele succese Prema în GP2 la Baku

Giovinazzi aduce primele succese Prema în GP2 la Baku

După doar două weekenduri, debutanții de la Prema Powerteam au intrat în cercul învingătorilor din seria GP2. Poate că mulți așteptau ca mai experimentatul Gasly să spargă gheața pentru italieni, însă Giovinazzi a fost într-o formă încredibilă pe străzile din Baku.

Ecarturile au fost considerabile pe un tur lung încă din calificări, iar Antonio Giovinazzi a câștigat ”proba adaptabilității” la noul traseu și a adus al doilea pole pentru Prema Powerteam în trei ocazii. Singurul care s-a putut ține aproape de el, la mai puțin de o zecime, a fost japonezul Matsushita, care l-a devansat pe Sirotkin (P3) cu 7 zecimi. Liderul Nato urma să plece abia de pe 9, iar perechea DAMS a dezamăgit, cu Lynn abia pe 13 și Latifi în spatele său. Ultimii trei au fost din nou ”portofelele asiatice” Gelael, Jeffri și Armand.

Cursa 1

Precum era de așteptat, neutralizările au fost frecvente și au influențat puternic rezultatul manșei. Majoritatea piloților au mizat pe asta și au plecat pe pneurile mai moi, convinși fiind că vor avea ocazia să scape rapid de ele fără să piardă mult timp. Încă de la start, DAMS și Carlin au închis garajele după contactele din primul viraj, iar mașina de siguranță a condus plutonul timp de două tururi. Nici Pierre Gasly nu a putut parcurge prea mulți metri, un contact cu Nato provocând incidentul cu Canamasas.

Giovinazzi a plecat foarte slab și a căzut până pe 5, în spatele lui Matsushita, Marciello, Ghiotto și Rowland. Nici pentru Sirotkin n-a fost mai inspirat debutul de cursă, însă în turul al șaselea Armand și-a găsit din nou limitele exprimării la volan și a lovit zidul, atrăgând neutralizarea care i-a trimis pe mai toți la boxe. Excepția bizară au fost echipierii Racing Engineering și Nabil Jeffri, plecat pe strategia alternativă și care avea să joace un rol însemnat în desfășurarea ulterioară a cursei.

În turul 8 s-a dat verde, însă după doar trei viraje Arthur Pic a arătat iarăși că nu e într-o formă de zile mari anul acesta, lovindu-l pe Artem Markelov și provocând dublul abandon, dar și o nouă neutralizare. Matsushita a fost marele perdant al restartului din turul 11, fiind pe exterior în disputa la aspirație cu Rowland și Ghiotto. Lentul Jeffri a continuat să încurce piloții ce se băteau pentru punctele mari până când frânele sale au cedat complet.

Giovinazzi a revenit pas cu pas asupra celor din fața sa, preluând locul secund de la Rowland (turul 14) și șefia cursei de la Marciello (turul 18). Chiar și fără DRS a fost evident avantajul pe care l-a avut vicecampionul F3 pe tot parcursul acestei manșe, însă ajutorul aripii spate mobile a făcut ca unele manevre să fie incredibil de facile. Dacă și o zonă de accelerare de 2 kilometri are nevoie de DRS…

Screen Shot 2016-06-20 at 16.35.02

Turul 19 a adus punctul culminant în disputa de la coada grupului supraviețuitor, Nato fiind închis de coechipierul King și trimis în zid. Nici britanicul n-a mai evitat multă vreme glisierele, un contact cu Eriksson lăsând doar 10 piloți într-o luptă finală din care toată lumea avea să iasă cu puncte. Giovinazzi a gestionat bine ultimul restart și a devenit al cincilea învingător diferit din debutul stagiunii 2016, aducând totodată prima victorie Prema în GP2. Sirotkin a trecut de Marciello chiar pe ultimii metri de o manieră parcă desprinsă din MotoGP, iar Rowland a stopat cursa de recuperare a lui Evans.

Al șaselea a fost primul lider al întrecerii, Matsushita, urmat de surpriza Gelael. Ultimii trei au fost Daniel de Jong, Luca Ghiotto (cu mari probleme de uzură a pneurilor) și Gustav Malja. De foarte multă vreme nu mai fusese o manșă atât de fragmentată, în care mai puțin de 50% din pluton să ajungă la sosire. Mai ales într-o cursă pe uscat!

Cursa 2

Cu o primă linie pe grila inversată formată din Daniel de Jong și Sean Gelael, schimbarea de lider era doar o chestiune de timp. Matsushita a reacționat excelent la stingerea semafoarelor și era deja pe prima poziție la interiorul primului viraj, în timp ce Giovinazzi era aruncat pe ultima poziție după un duel aprig la mijloc de pluton. Rowland a progresat în primele tururi, iar la consumarea unei treimi de cursă (fără Safety Car), ordinea era ART-MP-MP-ART-Campos-Campos. În urma primilor 6, Jordan King n-a mai avut răbdare în primul viraj și a atacat hazardat, provocând eliminarea lui Jimmy Eriksson și daune la monopostul lui Sergio Canamasas, salvat de neutralizarea impusă, care i-a permis să schimbe aripa față fără un mare handicap.

Matsushita a gestionat foarte prost restartul, accelerând prea devreme la finele turului 9 și ajungând din urmă Mercedes-ul înaintea liniei de la care se dădea undă verde. Japonezul a ridicat piciorul de pe accelerație și l-a surprins pe Rowland, care a pierdut poziții. Singur-singurel, Armand a ajuns iarăși în zid și a fost nevoie de încă un tur în spatele mașinii de siguranță pentru a evacua monopostul Trident al codașului seriei. Toată lumea aștepta cu emoții restartul, semnele fiind clare: mulți din pluton nu știau foarte bine regulile și care dintre liniile transversale marca momentul de unde se putea depăși.

Liderul Matsushita a accelerat devreme, apoi a frânat nejustificat, iar Sirotkin l-a lovit din spate și restul plutonului a fost angrenat într-o reacție în lanț pe linia de start-sosire. Ambele monoposturi Campos (Evans și Gelael) au fost eliminate, dimpreună cu Malja. Rowland s-a răsucit, iar cursa a fost din nou neutralizată pe fondul insultelor proliferate de mulți prin radio la adresa japonezului care a dovedit un amatorism periculos la restart.

Nervii s-au transformat în aplauze la revenirea în regim de cursă, când Marciello a venit de foarte departe și l-a percutat pe Matsushita. De obicei debordând de colegialitate, colectivul GP2 și-a găsit un inamic la Baku, iar ART Grand Prix trebuie să se gândească la un înlocuitor pentru protejatul Honda, care a primit o etapă de suspendare după haosul creat.

Screen Shot 2016-06-20 at 18.31.51

Șefia cursei a fost asumată de perechea Prema, cu Giovinazzi revenit de pe ultimul loc până pe urmele lui Gasly. În ultimele 6 tururi, cei doi s-au distanțat de un Sirotkin incapabil să țină pasul cu partea frontală avariată. Giovinazzi a stabilit cel mai rapid tur și a pus o mare presiune pe coechipierul său. Ar fi fost extrem de simplu să treacă grație sistemului DRS, însă monopostul Prema suferea de o problemă care îi restricționa folosirea acestuia. Așadar, a fost o manevră oldschool la intrarea în ultimul tur: atac la exterior, Gasly nu s-a mai putut înscrie de pe interior la coarda virajului și Giovinazzi a trecut pe reaccelerare.

A fost așadar cea de-a doua victorie consecutivă pentru italian și gruparea Prema, acesta devenind abia al șaptelea pilot din istoria de peste 11 ani care reușește să obțină ambele succese într-un weekend. În urmă cu mai bine de 4 ani, un alt italian, Davide Valsecchi, era ultimul autor al unei asemenea performanțe în Bahrain.

În puncte au mai terminat King, Markelov (într-o ofensivă totală pe final), Canamasas (expertul stradalelor, revenit după un pitstop), Jeffri și Pic. Un nou abandon pentru Norman Nato a determinat schimbarea liderului la general, acesta fiind rusul Markelov. Însă weekendul magnific al lui Giovinazzi l-a adus în avanposturi, grație celor 46 de puncte obținute (pole – 4, victoria în cursa principală – 25, victoria în cea de sprint – 15 și cel mai rapid tur duminică – 2). Practic, el nu a ratat decât cel mai rapid tur de sâmbătă.

Doar Nelsinho Piquet (Hungaroring 2006) și Nico Hulkenberg (Nurburgring 2009) au reșit scorul maxim de 48 de puncte.

Următoarea etapă va avea loc la început de iulie pe Red Bull Ring, acolo unde Giovinazzi termina anul trecut toate cele trei curse pe podium în F3 europeană, iar în urmă cu doi ani obținea primul său succes în acea serie.