Le Mans 24h: implicațiile cursei nebune asupra ierarhiei WEC

Le Mans 24h: implicațiile cursei nebune asupra ierarhiei WEC

Înainte să-mi dau frâu liber impresiilor ulterioare primei vizite la Le Mans, să aruncăm o privire asupra clasamentelor din Mondialul de Anduranță, după ce s-a consumat cursa-vedetă, în care punctele se dublează doar pentru cei ce fac program complet!

LMP1

Dacă în ultimii doi ani am asistat la momente discutabile în care echipajul ”secund” al celor de la Porsche (Jani-Lieb-Dumas) a fost afectat de ordine de echipă ce au privilegiat mașina-soră, 2016 pare să fie anul în care totul s-a dat peste cap. Mașina #1 a avut o serie incredibilă de ghinioane în acest an: Hartley a lovit un GT la Silverstone, două pene și o schimbare a sistemului hibrid la Spa, iar apoi probleme în timpul nopții la Le Mans. Tripleta campioană en-titre nu are decât 3,5 puncte, așa că nici nu se mai poate pune problema să fie favorizați în fața celuilalt echipaj în lupta pentru titlul WEC.

WEC Silverstone: Porsche învinge la masa verde

Jani, Dumas și Lieb au răzbunat atât ordinele de echipă, cât și ghinionul care-i lovise anul trecut la Le Mans: au moștenit victoria de la Silverstone după descalificarea Audi, apoi au adus mașina la sosire pe 2 la Spa fără puterea hibridă și … cireașa de pe tort a venit nesperata victorie de la Le Mans, cu cele 50 de puncte aferente (plus unul pentru pole). Un avans de 39 de puncte la general este liniștitor, însă demonii vor reveni cu siguranță odată ce titlul ar fi garantat din punct de vedere matematic. Sigur Porsche vizează să termine 1-2 în WEC, așa că nu excludem ordinele de echipă pe final de an.

Privind clasamentul, vedem cum podiumul de la Le Mans se reflectă pe primele trei locuri ale ierarhiei și, în cazul fiecărui constructor, echipajul secund conduce balul. Audi #7 plătește prețul excluderii de la Silverstone, iar Rebellion a clacat la Le Mans și n-a putut continua seria podiumurilor. Toyota #5 n-a încheiat în top 10 primele două runde din WEC, iar în Franța a bifat cel mai dureros zero posibil. Așadar, japonezii trebuie să mizeze pe Conway, Sarrazin și Kobayashi pentru o clasare cât mai bună la finele anului.

WEC Spa: Audi câștigă o luptă pentru supraviețuire

LMP2

G-Drive nu are nicio victorie în acest an, deși Rast și Rusinov s-au prezentat onorabil de fiecare dată. După surpriza semnată de RGR Morand la Silverstone a urmat un marș albastru al celor de la Alpine, cu tripleta valoroasă formată din fostul pilot de la Toyota Nicolas Lapierre, americanul Gustavo Menezes care s-a afirmat în F3 europeană și monegascul Stephane Richelmi, pilot cu victorii în varii competiții, de la GP2 la Blancpain GT. Important e ca echipajul #36 să puncteze în continuare.

În orice caz, cu 23 de modele LMP2 înscrise la Le Mans, clasa a dezamăgit oarecum ca spectacol. Campionii de anul trecut, echipajul KCMG #47, au suferit în cursa de 24 de ore și nu fac program complet în WEC, iar ESM a fost sub așteptări în Franța. La polul opus, prototipurile rusești BR01 au mers bine, iar Strakka a mai spart ghinionul cu un loc 4 la clasă.

Le Mans 24h: Toyota se oprește în penultimul tur iar Porsche învinge

GTE-Pro

În pofida ecarturilor abisale determinate de un BoP discutabil, clasa de top a GT-urilor este cea mai disputată din WEC. Corvette a venit doar la Le Mans, iar Porsche nu mai e reprezentată de uzină în celelalte etape din WEC, ci de Proton Racing. Astfel, lupta rămâne între Ford Ganassi Team UK, AF Corse (Ferrari) și Aston Martin Racing. Cele trei uzine sunt despărțite acum doar de 9 puncte.

Davide Rigon și Sam Bird s-au impus la Silverstone și Spa, însă Ford a adunat tot atâtea puncte printr-un loc 4 la Le Mans în spatele ”musafirilor”. Aston a terminat pe 5 ”pe teren”, însă Risi și Ford GT USA nu punctează în WEC, așa că Turner și danezii au dublat 18 puncte la finele clasicei din Franța și țin aproape. Fiecare dintre cele patru echipaje de top (aici fiind inclus și al doilea Aston) are câte un abandon la activ, dar ar putea să fie lider la consumarea celor 6 ore de pe Nurburgring.

Se așteaptă contra-ofensiva echipajului-fanion AF Corse #51, compus din Gimmi Bruni și James Calado, precum și asaltul lui Priaulx și compania pe al doilea Ford, cel mai chinuit model al ovalului albastru la Le Mans.

GTE-Am

Perrodo, Collard și Aguas au terminat pe doi în Franța în spatele unui alt Ferrari, care însă nu punctează în WEC. Astfel, echipajul AF Corse #83 se bucură de un avans considerabil în clasament, odată ce Aston-ul lui Lamy și compania s-a retras la Le Mans. 38 de puncte este ecartul de care se bucură liderii în fața lui Al Qubaisi și Heinemeier Hansson, pe un Porsche înscris de Proton Racing. Mai mult, Manu Collard și ai săi sunt pe 5 în ierarhia combinată a GT-urilor, în fața a 3 echipaje de la Pro – un Ferrari, un Ford și unicul Porsche. Remarcabil.