WTCC Vila Real: Coronel și Monteiro, doi învingători populari

WTCC Vila Real: Coronel și Monteiro, doi învingători populari

Să fii al zecelea pe grilă e un mare motiv de bucurie, iar un pole atât de important a fost acontat printr-un tur departe de perfecțiune. Weekendul portughez a început bizar și s-a încheiat cu succesele celor mai iubiți piloți de publicul adunat la Vila Real: localnicul Tiago Monteiro și responsabilul cu voia bună în mondial, Tom Coronel.

Prima secvență a calificărilor a arătat că Lada nu are o mașină suficient de dezvoltată pentru a nu suferi o scădere dramatică a performanțelor în condițiile balastului suplimentar de 70 de kilograme în urma succeselor de la Moscova. Tarquini și Valente au fost eliminați în Q1, la fel ca perechea Zengo și francezii Filippi și Demoustier. A urmat faza a doua, în care Lopez a atins zidul și a revenit pe pistă pentru două tururi critice. Pe primul l-a ratat, însă al doilea l-a trimis în Superpole, de unde l-a eliminat pe Thed Bjork. Echipa Volvo a suferit de două ori la finele Q1, Dahlgren fiind aruncat de pe 10, poziție ce aducea pole-ul pe grila inversată, pe 11. Beneficiarul plecării din pole în prima manșă urma să fie Tom Coronel.

În Superpole au intrat piloții de uzină Citroen și Honda, iar cele cinci tururi lansate parcă au fost un exercițiu de … evitare a primei poziții. Monteiro a stabilit un timp deloc spectaculos, apoi Michelisz a atins glisierele, iar Lopez a comis mai multe erori în turul său. Yvan Muller a fost iarăși incapabil să exprime avantajul tehnic al mașinii Citroen și a eșuat la mică distanță de Monteiro, iar ultimul concurent, Rob Huff, a ratat o frânare încă din primul sector și a oferit fanilor portughezi bucuria unui pole pentru pilotul lor.

Lada a deschis balul în Q3, însă combinația dintre lipsa de ritm etalată în calificări și o eroare a lui Tarquini în abordarea unei șicane a făcut ca timpul ”escadronului Vesta” să fie modest. Tiago Monteiro și-a condus coechipierii într-un tempo foarte ridicat, cele trei modele Civic fiind cu peste 8 secunde mai rapide pe două tururi în raport cu reperele palide stabilite de Lada. Lupta lor se dădea însă cu urmăritorii de la Citroen, care l-au invitat pentru a doua oară pe Chilton, nu pe Bennani, să completeze tripleta. În pofida emoțiilor legate de starea mașinii lui Pechito Lopez, mașinile franceze au rulat în grup compact, fără să-și asume mari riscuri pe traseul îngust pentru doar 10 puncticele, când deja au peste 500. Chiar și așa, francezii au învins rivalii de la Honda cu aproape 3 zecimi avans.

Cursa 1

Cine a ratat ziua de sâmbătă avea de ce să-și reproșeze ceva, de vreme ce profilul circuitului făcea aproape imposibile manevrele de depășire. Practic, unele destinații ale mondialului de turisme sunt efectiv cadouri făcute factorilor economici interesați de câte un pilot. Dacă Norbi Michelisz, Pechito Lopez sau uzina Honda au norocul de a proveni din țări cu trasee cel puțin decente, pentru a se merge acasă la Bennani sau Monteiro sunt construite trasee stradale greu de digerat, iar Lada impune o vizită anuală pe anostul Moscow Raceway, iar după ultimele rezultate (și retragerea Citroen la finele anului), cuvântul rușilor va căpăta o și mai mare greutate.

Pe grila inversată, modelele Citroen au exploatat motricitatea superioară: Chilton i-a luat locul secund lui Catsburg și Lopez a urcat pe 5 în dauna lui Bjork pe primii metri. Ulterior, doar două depășiri s-au mai consumat în pluton, perdanți fiind de ambele dăți cei de la Volvo. Întâi Tarquini a trecut de Dahlgren pentru locul al 12-lea, apoi Huff a reușit faza cea mai frumoasă a manșei printr-o manevră bine calculată (și pregătită) în fața lui Thed Bjork, recompensa fiind poziția a șasea.

În frunte, Coronel n-a avut mari emoții cu Tom Chilton, iar Nicky Catsburg a putut completa podiumul, chiar dacă Lada se vedea cu ochiul liber cum nu este la fel de rapidă ca modelul Citroen urmăritor, cel al lui Mehdi Bennani. Lopez și-a îndeplinit ambele obiective: a adus la sosire mașina întreagă și a devansat tripleta Honda.

Cursa 2

Yvan Muller nutrea speranțe la un prim succes stagional cu plecare de pe prima linie, după ce a văzut cum doi coechipieri au demarat bine în manșa anterioară și au urcat câte un loc după start. Însă francezul n-a avut o reacție la fel de rapidă și din acel moment Monteiro trebuia să rămână concentrat și să spere că nu-l lovește ghinionul. Chiar dacă s-a confruntat cu mici probleme de funcționare a motorului, portughezul n-a intrat în criză și mecanica nu l-a trădat. Pentru Honda a fost un rezultat solid, grație clasărilor pe 3 și 4 ale lui Michelisz și Huff.

Lopez a încercat să se țină de cvartetul fruntaș, apoi a comis o mică eroare și a rulat pașnic doar cu mintea la 10 puncte suplimentare. De această dată, a încheiat în spatele Hondelor, dar în fața celui de-al doilea la general, Catsburg. Olandezul a dat totul la start și a reușit să urce chiar două locuri (de pe 9 pe 7), în timp ce Hugo Valente a fost și mai abil: de pe 13 pe 9. Ulterior, cele două modele Lada au rămas pe aceleași poziții până la final. Thed Bjork (P6) a adus puncte bune pentru Volvo, în timp ce Dahlgren a abandonat rapid cu motorul supraîncălzit.

Urmează o pauză de vară de 6 săptămâni până la etapa de pe Termas de Rio Hondo, acolo unde micul univers al mondialului de turisme a aflat acum 3 ani cine este Jose Maria Lopez. Între timp, argentinianul a cucerit două titluri consecutive și acum părăsește Europa la adăpostul unui avans de peste 100 de puncte în fața celui mai apropiat rival. Șase piloți sunt apoi despărțiți de doar 18 puncte și se bat pentru un titlu de vicecampion destul de gri în contextul dominației totale a lui Lopez.

Clasament: Lopez 244p, Monteiro 143p, Catsburg 139p, Bennani 134p, Muller 133p, Michelisz 127p, Huff 125p.