Formula E: Campionul se decide pe străzile din Londra

Formula E: Campionul se decide pe străzile din Londra

Sebastien Buemi vine la Londra dornic de revanșă, atât pentru titlul pierdut în fața lui Piquet Jr. anul trecut, cât și după dramaticul abandon din ultimele minute de la Le Mans. Lucas di Grassi are un punct avans și e unicul adversar al elvețianului în ceea ce ar putea fi ultima ocazie de a vedea monoposturile electrice în capitala britanică.

Formula E se pregătește să tragă linie la capătul celui de-al doilea sezon, în care s-a trecut de la o soluție tehnică monomarcă la diversitate inginerească. Asta a sporit implicarea uzinelor în campionat, ceea ce a dus la polarizarea forțelor. Renault, Audi și Citroen DS au preluat frâiele, însă fiecare dintre cele trei grupări a avut un decalaj major între performanțele celor doi piloți. La polul opus, am pierdut gruparea lui Jarno Trulli și de curând a venit vestea încheierii proiectului Aguri. Tot o uzină va crește numărul celor înscriși la toamnă, prin sosirea celor de la Jaguar.

Calendarul ar fi trebuit să aibă 11 runde, însă cea de la Moscova s-a anulat. Unele trasee au rămas anoste, însă interesul marilor metropole face ca lista de așteptare să fie lungă, iar destinațiile să se modifice radical în sezonul al treilea. La Paris, fanii s-au plâns de vizibilitate. La Berlin, a fost imaginat un alt traseu în al 12-lea ceas. În fine, mergem la Londra, unde ecologiștii ”își vor parcul înapoi” și se pare că-l vor obține.

Dacă este să ne luăm după ceea ce am văzut anul trecut, Battersea Park are alei atât de înguste, încât manevrele de depășire au avut un grad foarte ridicat de risc. Buemi are amintiri foarte neplăcute de la acea finală, când titlul a fost pierdut în dauna lui Nelsinho Piquet după o întrecere în care contactele au depășit norma turismelor, d-apoi cea a monoposturilor!

CmRgXG8WcAA2Eg1În trecut, am considerat că Mihai Marinescu exagera atunci când spunea despre elvețianul cu care se confruntase adesea că are momente de rătăcire care-l fac să clacheze în fazele cruciale ale unui campionat. Dacă privim în urmă asupra carierei lui Buemi, nu poate fi ignorat un aer de underachievement general, de la platitudinea evoluțiilor în Formula 1, la toate titlurile din formulele inferioare pe care le-a ratat.

Nenorocirea Toyota de la Le Mans nu i se poate imputa lui Buemi, însă un lucru e cert: ghinionul său a fost norocul lui di Grassi, care a moștenit un podium nesperat pe Circuit de la Sarthe pentru Audi. Acest eveniment capital marchează starea de spirit a celor doi combatanți: dacă Seb a încercat să digere explicațiile tehnice ale abandonului, Lucas a acceptat o cursă de plăcere weekendul trecut la Norisring, impunându-se în Cupa Audi TT dinaintea etapei de DTM.

Constanța lui di Grassi în sezonul de Formula E a fost dezarmantă. Practic, doar eroarea echipei tehnice soldată cu descalificarea din Mexic (monopostul fiind sub limita de greutate admisă) a făcut ca brazilianul să nu aibă un procentaj de 100% prezențe pe podium în cele opt runde disputate. Ambii favoriți au înregistrat câte trei succese și două clasări pe locul secund, iar în momentul de față îi desparte doar un punct. E interesant de analizat cum s-a ajuns aici, eliminând acele 5 rezultate identice.

Lucas di Grassi a venit de două ori pe locul al treilea și n-a punctat în Mexic. Buemi are un loc 3, dar și două clasări în afara top 10: probleme tehnice la Putrajaya și un moment de nebunie la Long Beach. Elvețianul a avut o prestație sub așteptări în calificări și s-a precipitat în tentativa sa de a reveni în avanposturi, lovindu-l pe Robin Frijns. Altfel spus, cam ca la Londra anul trecut. Însă cele 15 puncte ale unui loc 3 pentru di Grassi au fost compensate de Buemi prin 2 pole-uri (3p fiecare) și 4 tururi rapide (2p fiecare). Brazilianul nu a obținut niciun astfel de punct adițional în acest sezon!

FER2040Să facem o paralelă cu ”iepurele și țestoasa” ar fi denigrant pentru di Grassi, care a scos untul dintr-un monopost inferior față de e.dams Renault. Cert e că ambii protagoniști și-ar fi dorit să se bucure de ajutorul colegilor, care însă nu au fost niciodată prin preajmă. Nico Prost a fost departe de forma din stagiunea precedentă, reușind un singur podium. Daniel Abt a progresat puțin, însă are mai puține puncte decât secundul e.dams și astfel gruparea franceză conduce în ierarhie cu 11 puncte avans față de Abt Audi. Și acest titlu se joacă la Londra.

Dacă titlul s-ar juca doar pe viteză pură, ei ar pleca cu prima șansă. Dar cum Formula E este atât de complexă, cred că-i putem bate cu pachetul nostru. Noi am făcut mai puține greșeli.

Lucas di Grassi

Cel mai important factor extern ar putea fi Sam Bird, cel ce are o șansă matematică atât de mică încât nici nu merită pomenită. Britanicul se află la 59 de puncte de lider, cu 60 maxim disponibile în cele două manșe pe teren propriu. Pentru asta are nevoie de ambele victorii, cu pole și cel mai rapid tur, iar di Grassi să nu adune nici un punct și Buemi doar unul. Realist vorbind, Bird vizează victoriile de etapă și păstrarea ecartului față de urmăritori, pentru a securiza prezența pe podiumul final al campionatului. El are 18 puncte în fața lui d’Ambrosio și 20 în raport cu Nico Prost.

Anul trecut am avut pentru prima oară interferența ploii în Formula E la Londra, în calificări. 2016 a adus o medie foarte ridicată de curse ude (mai ales în WTCC) și nu este exclus ca vreuna dintre curse să fie prima disputată cu pneurile de ploaie pe monoposturi. Un asemenea scenariu ar putea da peste cap orice previziuni și pariurile noastre ar fi Mike Conway (alt pilot ce vine după dezamăgirea Toyota de la Le Mans) sau Antonio Felix da Costa, cel mai în măsură să aducă un rezultat mare pentru Aguri Suzuki la ultima participare în Formula E.

Prima oportunitate în care s-ar putea schimba liderul la general este astfel sesiunea de calificări, unde Buemi ar trebui să evite tactica ”totul sau nimic” atunci când titlul e în joc. Teoretic are mai mari șanse la pole decât di Grassi, care în două sezoane de Formula E niciodată nu a plecat primul de pe grilă. Însă elvețianul este totodată mai predispus la o greșeală care să-l arunce departe în pluton, de unde i-ar putea fi foarte greu să revină.

Programul celor două zile este identic: vom avea calificări de la ora 14:00 și cursa de la 18:00 ora României, atât sâmbătă, cât și duminică. Manșele vor putea fi vizionate pe Dolce Sport sau pe canalul oficial de youtube al competiției, pentru cei ce nu sunt abonați ai acestei rețele.