IndyCar Iowa: Josef Newgarden, de pe altă planetă

IndyCar Iowa: Josef Newgarden, de pe altă planetă

La doar patru săptămâni după impactul teribil din Texas, cu fracturi la claviculă și umăr, Newgarden a reușit prima sa victorie pe oval de o manieră incontestabilă. Nimeni nu a avut răspuns la ritmul tânărului american și doar 4 piloți au încheiat în același tur cu liderul.

Dacă ne este greu să mai găsim dimensiunea eroică în motorsportul actual, iată cum exemplele emoționante vin de peste Ocean. Simpla prezență a unuia precum Charlie Kimball (insulino-dependent) în campionat este o realizare, iar la Indy 500 am celebrat revenirea din infernul accidentării pentru James Hinchcliffe, care a plasat mașina în pole la 12 luni după un accident de proporții suferit în antrenamentele de pe Brickyard în 2015. La următoarea cursă programată pe oval anul acesta, pe 12 iunie în Texas, Conor Daly a percutat monopostul lui Newgarden și l-a trimis violent în zid și ne-am temut de ce e mai rău.

Recent operat, americanul a strâns din dinți și la două săptămâni după coliziune se afla din nou pe grila de start de pe Road America, fără să fi pierdut vreo rundă. Au mai trecut încă 14 zile de atunci și stresul celor 300 de tururi pe ovalul din Iowa putea să-l țină departe pe Newgarden de specialiștii ovalurilor. Însă ce răspuns a dat acesta, insuficient refăcut, pe traseul unde obținuse două locuri secunde în ultimii doi ani!

Cronica etapei de la Iowa se împarte în două: Newgarden și restul. A trecut de polemanul Pagenaud în primele clipe ale cursei, iar după 20 de tururi începea să omoare speranțele adversarilor pe care îi arunca la un tur în urmă deja. A condus 282 de tururi și puteau fi mai multe dacă strategia sa nu-l făcea să intre mereu printre primii la standuri. Practic, nimeni nu a fost capabil să-l depășească de-a lungul întregii curse și niciun restart nu i-a pus probleme. A fost și meritul echipei, care a executat 4 opriri excelente la boxe, cei de la Penske și Ganassi fiind gata să speculeze orice eroare.

Astfel, Newgarden și-a trecut în cont primul succes pe oval de o manieră care amintește de primul succes al lui Montoya la Indy 500, în 2000. Rareori ne este dat să vedem o asemenea diferență în cursele fără viraje clasice, mai ales de când s-a introdus șasiul DW12, care a redus diferențele dintre echipe. Carpenter Racing a putut astfel să beneficieze de un monopost care nu era cu nimic inferior celor de la Penske, spre exemplu. Doar maturitatea unor structuri și valoarea intrinsecă a piloților face ca marile echipe să adune multe succese într-un sezon.

În urma lui Newgarden au terminat ”greii” Power, Dixon și Pagenaud. Aceștia au recunoscut cu sportivitate că învingătorul zilei a jucat în altă ligă, iar acest cvartet se află acum în fruntea campionatului, acolo unde francezul Pagenaud se bucură încă de un avantaj important, de peste 70 de puncte. În același tur cu liderul a mai sosit și surpriza Mikhail Aleshin, singurul pilot din tabăra Honda care a completat cele 300 bucle.

Șansa le-a lipsit veteranilor Kanaan și Castroneves, aceștia oprind la boxe pentru ultima oară pe steag verde, chiar înainte ca Max Chilton să atragă ultima neutralizare a zilei. Britanicul evoluase foarte bine până în acel moment, fiind în top 10 și în tur cu liderul încă, pe traseul unde obținuse primul succes în Indy Lights anul trecut.

După consumarea primei sute de tururi s-a produs primul eveniment nedorit, Ryan Hunter-Reay fiind constrâns la abandon din rațiuni mecanice. Americanul nutrea mari speranțe pe un oval unde obținuse 3 victorii în ultimii 4 ani de colaborare cu Andretti Autosport. În turul 179, fumul a cuprins monopostul lui Juan Pablo Montoya, alt protagonist lipsit de șansă adesea în 2016. Columbianul se afla pe poziția a patra, în duel cu coechipierul Will Power, însă punctele pierdute (al treilea abandon în 10 curse) l-au scos momentan din top 10.

Sezonul mai programează șase runde, două dintre acestea fiind tot în iulie: pe străzile din Toronto săptămâna viitoare (singura ieșire din SUA), apoi la Mid-Ohio în ultima zi a lunii.

Clasament: Pagenaud 409p, Newgarden 336p, Power 334p, Dixon 321p, Castroneves 318p.