Formula 1 Ungaria: Hamilton are statisticile de partea sa

Formula 1 Ungaria: Hamilton are statisticile de partea sa

“Budapesta e un oraş splendid, dar circuitul este unul anost” obişnuia să spună Martin Brundle. Ca şi Monaco, capitala maghiară este o locaţie superbă, chiar dacă nu neapărat pentru racing.

Ediţii precum cele din 1989, 1997, sau 2006 au ieşit din tiparul obişnuit, dar nu au făcut decât să confirme regula. Ȋn schimb, ambele întreceri ale noii ere turbo au oferit un spectacol peste media sezonului, de fiecare data cu un învingător puţin anticipat. Iar ca plus, pista oferă fanilor ocazia să-şi admire idolii de la distanţe infime în unele zone, şi asta pentru nişte preţuri modice.

Cerinţele pistei

Măsurând 4381m, Hungaroring este al doilea cel mai scurt circuit din calendar după Monaco, având şi atributul de “cel mai lent circuit permanent” al sezonului. Chiar dacă nu este agreat de piloţi, natura sa întortocheată reprezintă aproape o tortură pentru cei de la volan, atât mental cât şi fizic. Mai ales în condiţille în care temperaturile în mod obişnuit depăşesc 30 de grade Celsius. Iar natura lentă a pistei nu oferă nimic special care să-i scoată pe piloţi din rutina a 70 de tururi obositoare.

Cu toate aceste considerente, traseul maghiar este aproape un etalon în privinţa aderenţei mecanice a monoposturilor, esenţială la ieşirea din nenumăratele viraje lente. Din punct de vedere al set-up-ului aero, avem aceeaşi problemă ca şi la Monaco: nevoia de a optimiza apăsarea la capătul absolut al spectrului, fără a duce însă a la o degradare accelerată a pneurilor. Piloţii îl compară de obicei cu un circuit de karting, datorită virajelor de viteză mică şi medie ce se succed într-un mod sacadat, doar dificilul viraj 4 facând notă discordantă.

Având în vedere că Hungaroring-ul nu este prea des folosit în alte competiţii, evoluţia aderenţei asfaltului poate fi spectaculoasă, de obicei în ziua de vineri pista întâmpinând concurenţii cu un nivel precar de grip datorită murdăriei acumulate. În plus, pentru 2016, o reasfaltare totală a circuitului aduce în ecuație un factor suplimentar, dar de asfaltul nou. Chiar şi după câteva ore de rulat, părăsirea liniei ideale sau ieşirea uşor pe zonele de eşapare va duce la o incărcare a cauciucurilor şi compromiterea timpului pe următorul tur.

11-hungarian-preview-1k-en_7

Aruncând în discuție şi natura întortocheată rezultă doar o zonă decentă pentru efectuarea depăşirilor – la capătul liniei drepte, pe frânarea pentru virajul 1, dar şi aici, cu tot ajutorul DRS-ului pe pistă uscată şansele sunt reduse în cazul confruntării unor maşini apropiate ca valoare. Asta face ca uneori alegerile strategice să fie ridicate la nivel de artă, momentul alegerii pitstop-urilor fiind mai important de cât oriunde. Şi pentru că tot am adus vorba de DRS, cu ajutorul acestui sistem artificial hulit de mulţi, foarte probabil se va sări de pragul psihologic de 320km/h. De partea celalată, viteza medie e puţin probabil să treacă de 185km/h, încă o data întărind renumele de cea mai lentă pistă permanentă.

Pirelli aduce în Ungaria super soft-ul, soft-ul şi medium-ul, făcând ca balanţa între performanţa pură şi menajarea pneurilor să fie mai sensibilă decât oriunde la începutul sezonului până acum, mai ales că echipele se vor confrunta cu o vreme caniculară. Soft-ul lucrează optim la temperaturi ridicate, de aceea e posibil să fie compoziţia preferată de strategi, datorită evoluţiei rapide a nivelului de aderenţă, rezultatele din antrenamentele libere nefiind atât de concludente ca de obicei. Medium-ul în schimb este clar mai durabil, chiar dacă lucrează cum trebuie la temperaturi scăzute, astfel că este supus la apariţia fenomenului de graining o data ce raza de funcţionare este depăşită. Supersoft-ul e doar un soft mai problematic ce oferă performanţe sporite doar în regim de calificări, rata de degradare fiind cu 0.1s/tur mai iute ca a softului.

Există o singură linie dreaptă propriu zisă, aşa că anvelopele au puţin timp la dispoziţie pentru răcire, astfel că medium-ul va fi stresat la maxim în aceste condiţii. Se apreciază ca diferenţele între cele trei compoziţii compoziţii vor fi de 0.9s/tur în favoarea compoziţiei mai moale, deşi unele echipe cred ca nu e vorba decât de 0.3-0.5s între supersoft şi soft – nu neglijabil, dar nici absurd ca în trecut. Având în vedere prognoza meteo care dă cer senin şi temperaturi de peste 30 de grade, strategia optimă va fi cel mai probabil cea cu două opriri la standuri. Linia boxelor este una ce se înscrie în media circuitelor, durata unui pitstop fiind de circa 22-22.5s.

11-hungary-selected-sets-per-driver

Aero, frâne, transmisie, ICE, ERS

Din punct de vedere al setării aerodinamice, pista maghiară are nevoie de o apăsare cât mai mare. În plus, datorită naturii circuitului, apăsarea aerodinamică în sine nu este suficientă. Este nevoie și de un echilibru aerodinamic perfect al monopostului pentru a nu compromite perioadele de frânare.

Pentru sistemul de frânare, Hungaroring este un adevărat test. Și nu neapărat din cauza uzurii mecanice. Virajul 1 este cel mai dur, dar caracterul stop-and-go al pistei împreună cu faptul că nu există zone pe care sistemul de frânare să fie răcit corespunzător datorită mediei orare scăzute înseamnă că pentru frâne, cel puțin la capitolul termic, Hungaroring-ul este provocarea supremă.

© Brembo Brakes
© Brembo Brakes

3500 de schimbări în cutia de viteze sunt preconizate pentru ziua cursei, ceea ce se încadrează în categoria ”hard” pentru transmisie. Analizele în simulator au relevat faptul că treapta de viteză ce se va folosi cel mai mult în timpul cursei este a 6-a (22-25% din durata cursei) iar treapta folosită cel mai puțin este a 8-a (doar pe linia dreaptă cu DRS-ul activat).

Motorul termic nu este foarte solicitat, în ciuda celor 55 de procente din durata unui tur în care ste stă cu pedala de accelerație la podea. Hungaroring este un circuit care nu penalizează extrem de tare deficitul de putere dintre ICE-uri. Se preconizează că fiecare 10 CP în minus adaugă 0,1s la timpul pe tur. Contează foarte tare tracțiunea la ieșirea din viraje unde ICE-ul trebuie să livreze puterea gradual, fără sincope sau spike-uri. Se poate spune că Hungaroring este un circuit pe care diferența de greutate este cea care va stabili ierarhia între monoposturi. Din nou, predicția este că pentru fiecare 10 kg. în minus timpul pe tur scade cu 0,17s. Simulările Magnetti Marelli indică faptul că pentru a termina cursa în full-power, în Ungaria este nevoie de 101 kg de combustibil. Ori asta înseamnă că piloții trebuie să fie extrem de atenți la consum. Pista este una dintre cele mai dure la acest capitol.

Liniile drepte relativ scurte înseamnă că MGU-H nu va fi principalul sistem folosit de ERS pentru a încărca bateriile. MGU-K-ul pe de altă parte va avea destule ocazii să facă asta. Iar, la fel ca în Monaco, monopostul cel mai eficient în modul harvesting dar și deployment va avea foarte mult de câștigat. Contribuția ERS-ului la timpul pe tur este în jur de o secundă, iar la top speed este de 16 km/h.

Se pot schimba ierarhiile?

Un circuit ce a primit înca de acum aproape trei decenii denumirea de “Mickey Mouse track”, dur pentru frâne, stresant pentru piloţi, dar mai spectaculos pentru cei din tribune decât s-ar crede, datorită zonele amenajate pentru fani în apropierea pistei, ar trebui la prima vedere să dea câştig de cauză celei mai dominante maşini de F1 de după 1990. Pe lângă cerinţele amintite mai sus, unul din secretele succesului pe Hungaroring este o punte faţă bine plantată care în acelaşi timp să conlucreze bine cu puntea spate, pentru a nu rezulta o degradare neuniformă a pneurilor. Mercedes are de departe cea mai rapidă maşină, dar tonele de downforce se pot întoarce împotriva lor în condiţiile în care temperatura la nivelul pistei va depăşi 50 de grade Celsius.

Modul agresiv în care lucrează frânele spate ale monopostului german va fi aici o armă cu două tăişuri, recoltând mai multă energie prin brake by wire decât concurenţa, dar în acelaşi timp generând o căldura excesivă în pneurile spate ce poate grăbi degradarea acestora. Dar ţinând cont că Mercedes a mai progresat la acest capitol, e rezonabil să credem că Hamilton şi Rosberg vor ocupa prima linie a grilei şi vor fi principalii protagonişti aici. Red Bull Racing, cu cea mai bună maşină pe frânare şi un caracter neutru la intrarea în viraje, joacă o carte mare. Ricciardo s-a impus aici în 2014 şi ar trebui să aibă şi acum un surplus de viteză faţă de prodigy-ul norocos care este Max Verstappen. Ferrari are prin SF16-H un monopost care nu a mai preluat avantajele predecesorului pe astfel de piste, deşi în virajele medii stă aproape la fel de bine ca Mercedes. Vettel pleacă cu a treia şansă, dar gentileţea maşinii cu pneurile poate juca un rol hotărâtor dacă Ferrari nu o dă în bară în ce priveşte aducerea în temperatura optimă a pneurilor.

Force India ar trebui sa plece cu câteva puncte, mulţumită unei tracţiunii excelente, dar stilul brutal al lui Hulk nu se va împăca bine cu rigorile asfaltului maghiar. Să nu trecem cu vederea McLaren, al cărei deficit de 65-70 CP faţă de motorizatele Mercedes ar trebui să fie în parte neutralizat de specificul circuitului, şasiul solid fiind cam al treilea după Mercedes şi Red Bull şi cam pe acelaşi nivel cu Ferrari. Fernando Alonso împlinește doi ani de la ultimul podium în Formula 1, tocmai pe traseul unde, acum 13 ani, obținea prima sa victorie alături de Renault.

Cele mai multe victorii pe Hungaroring au fost obținute de Michael Schumacher și Lewis Hamilton (câte 4), britanicul având astfel o primă șansă de a deveni cel mai aureolat pe un circuit european de tradiție, unde a obținut acum trei ani și prima victorie cu Mercedes. Jenson Button a profitat de condițiile mixte în 2006 și 2011, reușind două succese lângă Budapesta, în timp ce Vettel, Raikkonen, Alonso și Ricciardo au câte un triumf maghiar. Dintre protagoniștii campionatului, lipsește așadar Nico Rosberg în această galerie. Mai mult, germanul nici măcar nu a prins vreodată podiumul aici și de când este coleg cu Lewis Hamilton nu l-a devansat niciodată la finele unui Mare Premiu al Ungariei.

Ce va fi de această dată? Aflăm duminică, începând cu ora 15:00.