Formula 1: Haryanto out, Ocon îl înlocuiește la Manor

Formula 1: Haryanto out, Ocon îl înlocuiește la Manor

Aventura lui Rio Haryanto în Formula 1 a luat sfârșit în pauza de vară, iar Mercedes aștepta acest moment pentru a-l promova pe al doilea junior de top alături de Pascal Wehrlein. Esteban Ocon devine primul campion FIA F3 titular în Marele Circ și al doilea francez de pe grilă.

Finanțele lui Haryanto s-au epuizat înainte de vreme, iar guvernul indonezian nu a mai fost dispus să aloce încă 7 milioane pentru ca pilotul să încheie sezonul cu Manor-Mercedes, pe fondul lipsei de rezultate. Chiar dacă în GP2 nu s-a prezentat rău, Haryanto a ieșit destul de rău de pe urma comparației cu un Wehrlein rapid, inspirat și pe alocuri norocos. Manor nu l-a marginalizat, ci i-a oferit postul călduț, dar relativ inutil, de pilot de teste. Rămâne de văzut dacă indonezianul îl va accepta.

Zvonurile i-au dat ca și variante pe Alex Rossi, un apropiat al echipei, sau pe Stoffel Vandoorne, numele care e în capul listei celor ce ar merita să fie titularizați cât mai curând. Americanul, învingător la Indy 500 în acest an, avea avantajul de a cunoaște 5 din 9 piste pe care se va rula în toamnă, de vreme ce a evoluat pe ele în 2015, tot cu Manor. El a refuzat însă oferta, fiindcă nu îi oferea vreo garanție pe termen lung, spre deosebire de contractul cu Andretti/Bryan Herta. Pentru Vandoorne era mai complicat, de vreme ce Mercedes nu-și dorea un ”spion” al motoarelor germane care să furnizeze ceva date rivalilor de la Honda.

Astfel s-a ajuns la un acord convenabil pentru Manor, care a acceptat încă un junior Mercedes. Chiar dacă Ocon nu vine cu finanțe proprii, factura motoarelor de client ar putea fi argumentul forte în tratativele dintre Toto Wolff și gruparea de la coada grilei. Pilotul normand a avut deja parte de acomodare cu monoposturile Lotus (2014) Mercedes și Renault (2016), iar uzina franceză este evident interesată de serviciile conaționalului de perspectivă, după ce l-a pierdut pe Grosjean iarna trecută.

Mercedes face o mutare similară cu ceea ce Red Bull realiza în luna mai cu Max Verstappen: îi oferă ”prăjitura” tânărului pilot, pentru a nu pierde un asemenea diamant brut. Ocon vine în Formula 1 cu blazonul campaniei victorioase din F3, în care l-a învins tocmai pe Max. Cunoscătorii formulelor inferioare vor scoate totuși în evidență faptul că Ocon s-a aflat în cea mai bună echipă, atât în 2014 în F3 (Prema), cât și anul trecut în GP3 (ART Grand Prix).

Tot cu francezii de la ART colaborează și anul acesta în DTM, unde acomodarea a fost ceva mai dificilă într-un mediu atât de experimentat. Abia în etapa a cincea de la Zandvoort, cea mai recentă, Ocon a reușit să puncteze pentru prima oară cu modelul Mercedes C63. Cele patru runde rămase din campionatul german de turisme nu se suprapun cu weekenduri F1, însă întregul program colateral nu îi va permite lui Ocon să termine campania din DTM. Niciodată nu s-a mai întâmplat ca un pilot să aibă aceste angajamente în paralel.

Asta l-a promovat pe versatilul Felix Rosenqvist în DTM, după ce suedezul ce se impunea anul trecut în F3 a avut un 2016 ieșit din comun, cu un meniu competițional format din Indy Lights, USCC, Blancpain (Sprint și Endurance), GT Masters plus testele din campionatul german de turisme.

Revenind la Ocon, ultima oară când un campion F3 ajungea în F1 era în epoca pre-FIA (F3 EuroSeries), în 2009, personajul în cauză fiind un alt francez – regretatul Jules Bianchi. Și tot cu echipa din Banbury…

CpfMFKiW8AAR3DD