Bursa licitațiilor: Lotus 91 (1982) ex-Mansell

Bursa licitațiilor: Lotus 91 (1982) ex-Mansell

Sezonul 1982 a fost unul memorabil, la confluența dintre tehnologii, în care 11 piloți diferiți au câștigat curse și nimeni nu a putut strânge mai mult de două victorii. Printre monoposturile învingătoare a fost și Lotus 91, ultima creație pe care Colin Chapman a văzut-o triumfând.

Ofensiva turbo a luat amploare în F1 la început de 1982: Ferrari a luat-o pe drumul deschis de Renault, iar pe parcursul anului și cei de la Brabham au renunțat la DFV-ul normal aspirat în favoarea agregatului turbo BMW cu care aveau să domine campania următoare. Chiar și o echipă mică precum Toleman a mizat pe un motor turbo realizat de Brian Hart. Marii garajiști britanici erau încă în tabăra DFV – McLaren, Williams, Lotus, Tyrrell.

Însă și pentru aceștia era o miză importantă în dezvoltarea monoposturilor, în timp ce-și căutau constructori parteneri pentru un viitor supraalimentat: efectul de sol, speculat de fiecare grup de tehnicieni pentru un randament cât mai bun al șasiului. Cei de la Lotus au fost pionieri ai acestei arii încă de la modelul 78 și au continuat să progreseze. Totodată, obsesia lui Chapman pentru greutatea cât mai redusă i-a făcut să adopte fibra de carbon foarte devreme, cu mult înaintea rivalilor (exceptând McLaren).

Austria 1982: ultimul salt al lui Colin Chapman

Monopostul care face acum obiectul licitației este șasiul #7, pilotat de Nigel Mansell în cel de-al treilea sezon în Formula 1 alături de Lotus. De 13 ori s-a aliniat pe grila unui Grand Prix britanicul în această mașină, rezultatul-etalon fiind un podium în Brazilia, la Jacarepagua (locul 3). Mansell a sosit al patrulea la Monaco, în celebra cursă pe care nimeni nu ”dorea” să o câștige, provocarea zilei fiind gestiunea combustibilului. La Monza și Long Beach, 91/7 a terminat primul sub linie, pe poziția a șaptea.

Recent, șasiul a revenit pe cirucite în seria istorică FIA TGP (1999-2000) și a obținut podiumuri în GP Historique de Provence, la Barcelona și Monza. În prezent, în campionatul Masters Historic Racing, monopostul-pereche 91/5 cu care Elio de Angelis se impunea pe Osterreichring în 1982 continuă să adune trofee, reușind victoria încă de la prima participare în mâinile noului proprietar, Gregory Thornton.

Team Lotus type 91/5 Black on Track

Să fie oare momentul ca și monopostul lui Mansell să revină pe podium?