BTCC Knockhill: Jason Plato prinde aripi cu Subaru

BTCC Knockhill: Jason Plato prinde aripi cu Subaru

Rareori se întâmplă ca un pilot să aibă trei curse excelente în aceeași zi. Însă Jason Plato a fost extra-motivat la trecerea bornei celor 500 de curse din BTCC și a obținut primul succes stagional, clasându-se pe podium și în cursele câștigate pe merit de Neal și Jackson. Festivalul de rulat pe două roți a fost la cel mai înalt nivel!

Calificările au adus al cincilea poleman diferit în șapte weekenduri, ilustrând totodată avantajul tracțiunii spate pe acest circuit. Jason Plato a fost cel mai rapid și a adus al treilea pole pentru Subaru, iar în top 5 a fost un singur intrus cu tracțiune față – Tom Ingram cu a sa Toyota. În rest, am avut în avanposturi BMW-urile lui Goff și Tordoff, dar și celălalt Subaru al echipei BMR, cel mai bine clasat în ierarhia generală (Turkington). Balastul masiv l-a penalizat grav pe Rob Collard încă o dată (P18), dar și Mat Jackson (P15) avea mult de recuperat.

Ziua de curse a început cu un omagiu adus primului campion al turismelor britanice, Jack Sears (1958). Acesta a decedat în urmă cu doar câteva zile, iar trofeul celui mai bun pilot independent îi purta de ceva ani numele.

Cursa 1

Jason Plato și-a păstrat prima poziție, iar ceva mai în spate perechea Honda Yuasa începea să facă progrese. Adam Morgan (Mercedes) a fost scos în afara pistei, în timp ce Goff, lipsit de balast, era într-o ofensivă totală. El a urcat de pe 4 pe 2 în câteva minute, fiind lăsat de Tordoff să atace victoria, apoi reușind să-l surprindă pe Ingram. Cursa relativ liniștită a fost dată peste cap de un contact a cărui victimă a fost Warren Scott, iar asta i-a dat ceva emoții lui Plato pe final, cu Goff pe urmele sale. A fost bine pentru Subaru până la urmă, căci Turkington a reușit să treacă de rivalul direct (Tordoff), apoi l-a taxat și pe Ingram și a urcat pe podium grație acestor depășiri. Dave Newsham, înlocuitorul lui Kelvin Fletcher, a arătat cât de mult contează experiența la Knockhill și a ținut în spate Hondele (care-și păstrau gumele soft pentru mai târziu), terminând pe 7 cu al său Chevrolet.

Cursa 2

Misiunea lui Plato a fost mai dificilă cu balastul maxim de 75kg, iar situația în care s-a ajuns în cea de-a doua jumătate a cursei poate fi privită din două unghiuri: pe de o parte, veteranul englez și-a jucat din nou șansa la victorie și l-a blocat pe Turkington, însă asta l-a pus într-o situație foarte delicată pe colegul său mai bine clasat la general. Dacă cele două modele Subaru ar fi conlucrat, i-ar fi fost mult mai greu lui Matt Neal să-i croșeteze, avantajat de pneurile soft. Însă astfel, rezultatul a fost sub așteptări pentru BMR: manșa s-a încheiat cu adversarii cei mai importanță (Neal și Tordoff) pe 1 și 2, înaintea lui Plato și Turkington. Însă cine a sosit pe 5? Rob Collard, plecat de pe 17, în buna tradiție a ofensivei totale!

Cursa 3

Gordon Shedden a sperat să aibă noroc la tragerea la sorți, însă pivotul pentru inversarea grilei în manșa finală a fost locul 6, cel ocupat de Mat Jackson. Astfel, scoțianul era nevoit să recurgă la strategia colegului Neal, anume atacuri fără menajamente pe pneuri soft. Primii 9 la general terminaseră pe pozițiile 1-9 cursa anterioară și monopolizau așadar fruntea grilei, așa că nu mai era niciun intrus care să fie luat la țintă de ”greii” campionatului. Mat Jackson a reușit să reziste la plecarea de pe loc în fața lui Collard și asta a fost esențial în desfășurarea cursei. După start a fost o mică neutralizare provocată de Sutton, care a avut un weekend mizerabil, iar în turul al șaptelea s-a revenit în regim de cursă. Turkington, mai rapid decât Collard, a forțat un atac și ambii au sfârșit în decor, contactul având implicații notabile în clasamentul general.

Tordoff a moștenit astfel fără efort poziția de urmăritor a lui Jackson, însă tânărul pilot BMW n-a riscat ca perechea de mai sus și a atacat cu precauție, fiind mereu cu gândul la punctele bune pe care le-ar lua. Jackson s-a apărat perfect pe ”cel mai lat Focus din lume” și  a devenit primul care obține patru victorii în acest an, însă Tordoff e liderul campionatului cu un singur succes, grație constanței și maturității despre care vorbeam. Jason Plato i-a baricadat lui Shedden calea către un podium în Scoția natală, veteranul Subaru fiind pilotul care a acumulat cele mai multe puncte în weekendul de la Knockhill. De fiecare dată a sosit în top 3 și a recuperat masiv la general, fiind acum la doar 5 puncte de Turkington.

La vârf, Tordoff are un avans de nouă puncte în raport cu Matt Neal, cei doi fiind urmați de grupul format din Collard, Shedden și Jackson. Calendarul mai programează trei weekenduri de cursă, la Rockingham, pe varianta National de la Silverstone și pe Brands Hatch Indy.