BTCC Rockingham: Tordoff are stofă de campion

BTCC Rockingham: Tordoff are stofă de campion

Chiar dacă adversarii de la Honda au punctat masiv în cele trei manșe aprige, Sam Tordoff a lăsat o impresie extrem de puternică, revenind de pe 28 pe 10, apoi de pe 10 pe 1. Aron Smith a stabilit un nou record pentru BTCC, devenind al 12-lea învingător diferit din actualul sezon.

Încă din antrenamente a fost evident că BMW-urile nu vor fi în fruntea grilei, liderul la general Sam Tordoff terminând cele două secvențe pe 30, respectiv 21. În calificări a venit ploaia și Gordon Shedden a demonstrat încă o dată că nu are rival în asemenea condiții, fiind cu aproape trei zecimi mai rapid decât Mat Jackson și cu peste șase zecimi în fața celui de-al treilea clasat, Josh Cook (MG). Urmau Plato și Turkington, în timp ce Neal era pe 8. Pentru West Surrey Racing și BMW a fost o confirmare a dezastrului, cele trei mașini fiind grupate pe 26, 27 și 28 din totalul de 31!

Cursa 1

Chiar dacă Jackson a plecat mai bine, Shedden a ținut interiorul și a rămas la conducere în virajul Deene, în timp ce tracțiunea spate i-a ajutat pe cei doi piloți Subaru să treacă rapid de Cook. Tom Ingram a fost lovit și cursa a fost neutralizată după turul inaugural, însă deja primul BMW (al lui Collard) urcase de pe 26 pe 15. La restartul din turul 4, Jordan a trecut de Matt Neal, iar BMW-urile au continuat să urce loc după loc, profitând de faptul că unii dintre adversari au montat neperformantele gume dure în prima manșă. Însă fiecare trebuia să-și sacrifice una dintre cele trei alergări pe acea compoziție, alegerile fiind făcute dinaintea calificărilor.

În final, Shedden s-a impus în fața lui Jackson, Plato, Cook și Turkington (penalizat cu 6 secunde), iar Matt Neal a venit abia pe 8. Tordoff a completat o revenire fantastică, de pe 28 reușind să încheie pe 10. Asta i-a adus puncte suficiente pentru a rămâne în frunte la general.

Start1

Cursa 2

Din top 5, era rândul lui Shedden, Turkington și Cook să monteze gumele dure și să nu poată juca o carte pentru victorie. Ingram, Goff și Plato au abandonat rapid, iar Turkington a căzut imediat pe 10. Shedden a rezistat doar un tur la conducere, fiind taxat de Mat Jackson la a doua trecere prin Deene, moment în care Tordoff, plecat de pe 10, deja trecea de Sutton pentru locul al patrulea. Ceva mai în spate, Collard imita progresul coechipierului său și urcase în două bucle de pe 14 pe 7. Pe Shedden îl chinuiau nu doar gumele, ci și cele 75kg de balast, așa că regresul scoțianului a continuat până la final, când ajunsese pe 10. Turkington avea însă probleme și mai mari, salvând o răsucire pe virajul 1 și terminând cursa pe 15.

Tordoff a trecut de Jordan în turul al șaptelea, apoi a preluat conducerea de la celălalt Ford Motorbase două tururi mai târziu. Astfel, într-o manșă și jumătate el a reușit să progreseze de pe 28 pe 1! Jackson a pierdut podiumul tot din cauza kilogramelor suplimentare, întâi lăsându-i pe Jordan să evadeze, apoi fiind nevoit să se încline în fața lui Collard. Practic, recuperările celor doi piloți WSR ne fac să ne întrebăm cât de gravă ar fi fost dominația acestora dacă nu ratau calificările. Neal a salvat un loc 6 și Subaru a văzut cum rivalii se depărtează.

Tordoff2-1

Cursa 3

Aron Smith a fost norocosul beneficiar al pole-ului pe grila inversată și a rezistat unei presiuni fantastice, devenind al 12-lea învingător diferit în 24 de starturi, un record all-time al BTCC. Noua echipă BKR a preluat Volkswagen-urile CC de la Warren Scott și rareori am mai văzut în avanposturi mașina care obținea victorii pe bandă rulantă anul trecut. Aron Smith venea după zero pe linie la Snetterton și Knockhill, însă coeficientul aerodinamic al mașinii i-a asigurat o viteză de vârf foarte bună, care l-a ferit de insistențele lui Shedden. Scoțianul a fost în postura ingrată de a fi prins la mijloc între Smith și Turkington (venit de pe 15!), duelul în trei pentru victorie fiind extrem de emoționant.

Tordoff nu a mai prins zona punctelor, deoarece i-a venit și lui rândul să monteze gumele dure. Însă cum Neal a încheiat pe 4, pilotul BMW și-a putut păstra prima poziție la general. Shedden și Mat Jackson s-au apropiat, iar Collard rămâne în grupul favoriților. Depinde cum privim lucrurile: BMW și Honda au câte doi piloți care s-ar putea ajuta, dar își vor lua puncte unul altuia, în timp ce Jackson se cam poate baza pe Jordan cu condiția ca fostul campion din 2013 să fie mai în față. Pentru Subaru, runda următoare de la Silverstone e do-or-die, iar caracterul variantei National cu lungi zone de viteză nu e tocmai pe placul break-ului Levorg ce acuză un top speed deficitar.

Tracțiune față, spate, multipli campioni și învingători de ocazie, echipe de tradiție și grupări noi care reușesc să spargă gheața – campionatul britanic este într-o formă de zile mari, cu o diversitate fără egal, grile foarte populate și un format în care nimeni nu se plictisește. Silverstone va fi doar încălzirea pentru finala de la Brands, care are toate șansele să ridice tensiunea la cote maxime, la fel ca anul trecut.

We are living great times.