WEC Mexic: Porsche profită de ghinioanele Audi

WEC Mexic: Porsche profită de ghinioanele Audi

Noutatea din calendar a adus o cursă fascinantă în condiții mixte, în care Audi a dat mereu tonul cu strategii curajoase, însă varii probleme le-au nimicit șansele la victorie. Sarrazin a fost excepțional pentru Toyota, dar ca și la Le Mans am avut în final o victorie pentru ”buldozerul” Porsche.

În calificări, doar doi piloți au reușit timpi de 1m24 – Lucas di Grassi și Andre Lotterer. Însă Loic Duval a fost mai rapid decât Marcel Fassler, așa că media echipajului #8 le-a adus pole-ul pentru prima oară într-o etapă din WEC. Mai mult, liderii campionatului au reușit să se insereze între modelele Audi, Porsche-ul #2 fiind astfel prezent în prima linie. Webber și compania s-au clasat pe 4, în fața celor două Toyota, care nu au dat impresia că ar putea fi un factor pentru victorie. La GTE-Pro, Aston-Martin a defilat în tandem, dar la GTE-Am celălalt Aston a pierdut pole-ul la masa verde. Fanii mexicani au fost încântați să vadă mașina #43 RGR by Morand în pole la LMP2 grație efortului fantastic al lui Bruno Senna, cu 1,5s mai rapid decât colegul său Rodolfo Gonzalez!

WEC Nurburgring: Defilare germană Porsche-Audi

Startul în cursă a adus duelul mult așteptat între Audi și Porsche, în timp ce ambele Toyota au fost surprinse pe prima accelerare de modelele non-hibrid Rebellion și byKolles. Andre Lotterer a preluat conducerea, apoi s-a grăbit să intre la boxe nemulțumit de aderența setului de anvelope. Rivalii l-au lăsat în urmă după aproape o oră, când primul Full Course Yellow al zilei (provocat de abandonul lui Shaitar) le-a oferit șansa de a opri la standuri fără a pierde la fel de mult timp. Audi #8 a rămas în mâinile lui di Grassi, în timp ce la Porsche s-au schimbat piloții.

Di Grassi și Duval au purtat dueluri directe cu adversarii de la Porsche în prima jumătate a cursei
Di Grassi și apoi Duval au purtat dueluri directe cu adversarii de la Porsche în prima jumătate a cursei

În pofida vitezei de top superioare a modelelor Audi, ritmul de cursă era mai bun pe uscat pentru Porsche și echipajul #1 a preluat conducerea în ora a doua. Între timp, tot avansul creat de Bruno Senna la P2 a fost negat de contactul a cărui victimă a fost Gonzalez, iar ”greii” clasei au trecut în frunte: Alpine-ul #36 și G-Drive #26, cu echipajul RGR căzut pe 3. Aston a continuat defilarea la GTE-Pro în prima jumătate a cursei, în timp ce ghinioanele au continuat pentru mașina-soră de la Am, aceasta fiind trimisă în zid de către Ford-ul #66, a cărui cursă fusese compromisă încă de la start când James Calado îl răsucise pe Olivier Pla, autor al unui stint-mamut de 2h30.

Până la consumarea celor trei ore a venit anunțul de wet tracky al lui Edoardo Freitas, însă doar câteva picături răzlețe nu au determinat schimbarea tipului de gume. Porsche a ezitat totuși, iar Timo Bernhard a părut să intre la standuri și s-a răzgândit în ultimul moment, fiind penalizat pentru traversarea liniei albe. Astfel, la conducere a revenit Audi #8, cu ambele modele Porsche pe urmele sale. În pluton, Corvette-ul #50 a fost victimă și agresor, iar coșmarul a continuat pentru BR-ul supraviețuitor și pentru perechea ESM. Toyota #6 l-a trimis pe Chris Cumming în zid, iar revanșa sorții a fost cedarea de material pe cealaltă mașină Gazoo Racing.

Ora a patra a crescut nivelul spectacolului într-o cursă deja foarte incitantă, deoarece ploaia s-a întețit imediat după ce grupul primilor trei s-a compactat. Audi-ul a fost nevoit să se recunoască învins în fața ambelor modele Porsche, însă aveau convingerea că rivalii au făcut o greșeală în momentul în care au intrat pentru pneuri de ploaie. Doctorul Ullrich a dictat montarea pneurilor slick-inters, care ar fi fost o lovitură fantastică dacă Oliver Jarvis nu ieșea în decor, cu o problemă aparentă la frâne în primul viraj. Britanicul a reușit să aducă prototipul avariat la boxe, reparațiile durând 20 de tururi. La revenirea pe circuit, Jarvis s-a trezit din nou fără frâne pe puntea față și a revenit în garaj.

Lotterer și-a jucat cartea la victorie după problemele survenite la cealaltă mașină Audi
Lotterer l-a suplinit pe Treluyer și și-a jucat cartea la victorie după problemele survenite la cealaltă mașină Audi

Andre Lotterer era departe, însă rula cu 4-5 secunde mai rapid ca cei din fața sa, dovedind că slick-inters erau pneurile potrivite în context, iar pilotul german a pus ținta pe Toyota care rămăsese în cursă. Tot în ora a patra, Rene Rast a revenit pe modelul G-Drive #26 ce conducea la P2 și s-a depărtat de rivali, singurul care mai era în apropiere fiind Nicolas Lapierre pe Alpine #36. Francezul a atins Porsche-ul #2 și i-a provocat mici daune la partea posterioară, ceea ce a încetinit echipajul lui Marc Lieb la următoarea oprire. La GTE-Pro continua acalmia cu Aston-urile în frunte (Stanaway trecând însă în fața perechii daneze), în timp ce clasa Am îl avea pe Rui Aguas la șefie, urmat de trei modele Porsche destul de insistente.

Aston a controlat cursa din Mexic, însă ploaia a compromis echipajul #95
Aston a controlat cursa din Mexic, însă ploaia a compromis echipajul #95, iar colegii au preluat ștafeta

Cu doar câteva minute înainte de a trece în ora a cincea, Nicki Thiim a acvaplanat (pe slickuri) în urmărirea colegului său și a lovit glisierele. Difuzorul supradimensionat a rămas în decor, iar aripa spate a fost avariată, danezul intrând de urgență la boxe pentru reparații. Thiim a revenit pe 4 la clasă. Progresul lui Lotterer a continuat, acesta trecând de Toyota lui Sarrazin și revenind în același tur cu liderul Hartley. Lieb a intrat la boxe pentru reparațiile impuse, schimbând partea posterioară și ieșind apoi în paralel cu Toyota, dar în spatele lui Lotterer.

Timo Bernhard a intrat la standuri cu 105 minute rămase, iar Lotterer a preluat astfel conducerea. Porsche #2 și Toyota #6 au oprit după 4h30, însă echipa germană a montat pneuri intermediare, iar japonezii au riscat cu slickuri, chiar dacă se anunța o nouă aversă în scurt timp. Lotterer a intrat după alte 5 minute, iar Audi a luat din nou taurul de coarne și a taxat alegerea conservatoare a celor de la Porsche, montând slickurile. Sarrazin a trecut de Lieb după câteva tururi de presiune, în timp ce lupta se întețea în sfârșit la GTE-Pro, cu Darren Turner urmat de Sam Bird la doar o secundă. Alpine #36 a primit un drive through pentru o infracțiune la boxe și a cedat locul secund la clasă lui Filipe Albuquerque pe P2-ul patriotic mexican.

Echipa RGR Morand a obținut un succes popular cu Morgan-ul colorat în culorile steagului mexican

Turul 187, parcurs de Andre Lotterer cu puțin înainte de completarea orei a cincea, a adus o nouă lovitură de teatru, germanul ratând frânarea în urma unui grup de întârziați în zona stadionului. Prototipul Audi a atins zidul și după un tur de evaluare a pagubelor s-a retras la boxe doar pentru un schimb rapid de pneuri. Era un cadou pentru Toyota, care a urcat pe 2, ritmul drăcesc al lui Sarrazin fiind o mare problemă pentru Lotterer, care trebuia să recupereze 20 de secunde înainte de un splash-and-dash final.

Astfel, s-a intrat în ultima oră cu toate cele patru prototipuri de uzină având nevoie de încă o oprire și cu ambele clase de GT-uri disputându-și victoria cu ecarturi de sub o secundă. Șirul de ghinioane pentru G-Drive părea să ia sfârșit, iar Roman Rusinov aștepta prima victorie stagională. Însă discul de frână de pe dreapta față s-a dezintegrat cu 35 de minute înaintea finalului de cursă, iar publicul a sărit în sus de bucurie pentru că pe primul loc la LMP2 urcase prototipul RGR Morand, urmat de Signatech-Alpine #36 la 13 secunde. Simultan, Sarrazin a adus Toyota #6 la boxe pentru ultima oprire programată, iar liderii de la P2 au intrat cu 25 de minute înaintea sosirii și Alpine s-a mișcat mai rapid cu 5 secunde.

Toyota a fost departe de ritmul Porsche și Audi, dar a prins un podium cu noroc și cu Sarrazin foarte determinat

Romain Dumas i-a luat lui Sarrazin 3 secunde în turul 215 și mai erau doar 20 de minute în care Toyota să apere un ecart micuț, de 13 secunde. Ploaia s-a întețit, iar Lotterer era singurul care mai avea de completat nivelul combustibilului. Era momentul unui nou risc, iar Audi a montat intermediarele pentru finalul de cursă. Timo Bernhard s-a oprit la milimetru de zidul din Peraltada și a pierdut 20 de secunde și neutralizarea aferentă accidentului suferit de Corvette-ul Larbre a fost evitată la limită.

Bernhard, Webber și Hartley au obținut astfel al doilea succes consecutiv, iar colegii lor de pe mașina #2 nu au de ce să fie prea triști, luând în considerare ghinionul suferit de cei mai apropiați urmăritori la general, Audi #8. Lotterer și Fassler, fără Treluyer, au făcut alegerile strategice potrivite, însă victoria i-a ocolit, iar Sarrazin și compania urcă pe podium în Mexic și pe 2 la general. Prototipul Rebellion a încheiat pe 5, urmat de liderii de la P2: RGR Morand ”team Mexico” rezistând în fața lui Lapierre pe Alpine #36.

Baxi DC pe locul 6 cu Alpine-ul ORECA

Darren Turner a rămas în fața lui Gimmi Bruni pe final și a adus prima victorie pentru Aston-Martin în 2016, iar succesul de la GTE-Am pentru Patrick Long și Proton Racing Porsche a fost tot o premieră stagională. O oprire neprogramată pe final pentru KCMG l-a favorizat pe Francois Perrodo, care a adus Ferrari-ul #83 pe locul secund. La general, distanța e abisală la această clasă, spre deosebire de situația de la Pro, care rămâne echilibrată.

Rezultate complete aici

Surse foto: Joest Racing, FIA WEC, Aston-Martin Racing