WTCC Japonia: Michelisz și Muller, primele victorii din sezon

WTCC Japonia: Michelisz și Muller, primele victorii din sezon

Uzinele Honda și Citroen și-au îndeplinit obiectivele pe termen scurt la Motegi: japonezii au continuat seria victoriilor anuale în cursa de casă, semnând un triumf total în prima manșă. Apoi, Lopez i-a făcut un cadou prea puțin onorant lui Yvan Muller.

Pechito Lopez a arătat sâmbătă care este diferența reală dintre Citroen și Honda. Nimeni nu s-a putut atinge de campionul en-titre, acesta reușind un tur cu 0,8s mai rapid ca Yvan Muller în ultima fază a calificărilor. Un singur model Civic a fost înconjurat de patru C-Elysée în Superpole, iar în MAC3 mașinile japoneze nu au avut nicio șansă. Citroen a restabilit egalitatea la proba de contratimp, 5-5 în actualul sezon. Noul recrut Volvo, Nestor Girolami, a obținut și el o victorie răsunătoare în weekendul japonez – el s-a impus cu facilitate în fața a jumătate din pluton într-o cursă de karting pe care toți au luat-o în serios.

Cursa 1

Strategia de a lăsa două mașini pe 9 și 10 pe grilă în loc să le grupezi în spatele Citroen-urilor intangibile în calificări a dat roade pentru Honda. Norbi Michelisz a convertit pole-ul pe grila inversată în victoria mult-dorită de management cu facilitate, maghiarul fiind la al doilea succes în Japonia după cel obținut acum trei ani cu Zengo. Rob Huff a fost presat prin radio să nu-l pună într-o situație incomodă pe Monteiro, presat de rivalii din spate. Britanicul și-a văzut de drum și podiumul integral Honda a fost asigurat. Rămâne deschisă lupta dintre cei trei colegi pentru titlul de vicecampion, dar Muller ar putea să-i devanseze atâta timp cât JAS nu desemnează un prim pilot.

wtcc201609040036
Nicky Catsburg și-a vândut pielea scump, apoi s-a plâns de duritatea manevrei lui Lopez

Citroen-urile au progresat pas cu pas de pe 9 și 10 până pe 4 și 5, ultimele două metereze fiind Catsburg (care s-a și atins cu Pechito) și Thed Bjork, care a fost chiar pe 3 până în turul al șaptelea, când Monteiro l-a surclasat. Suedezul a încheiat pe 6, best of the rest în spatele celor două forțe ale campionatului, reușind totodată cel mai rapid tur al cursei. Bennani a dat cu piciorul la niște puncte anticipând startul, iar coechipierul Tom Chilton a fost în poziția de a profita în ierarhia independenților (al 5-lea succes) într-un weekend în care Chevrolet-urile nu s-au văzut și Hondele Zengo ale juniorilor maghiari au fost departe.

Cursa 2

Două aspecte notabile au scos această manșă din monotonie. Era evident că la egalitate de kilograme de balast, Honda nu poate rivaliza cu uzina Citroen, iar Monteiro a făcut tot posibilul pentru a nu pierde contactul, însă Lopez și Muller au evadat. Argentinianul părea să se îndrepte către un nou succes facil, distanțându-se de coechipierul său cu aceeași lejeritate pe care o etalase și în calificări. Însă nimeni nu i-a cerut de la boxe să încetinească pe final și să-i cedeze prima poziție lui Yvan – a fost pur și simplu un gest voluntar al celui ce-și va asigura probabil titlul în urma unei ședințe la Paris prin care se va anula manșa din Thailanda. Cu sau fără acele 7 puncte, Lopez tot a îndeplinit baremul matematic dacă mai avem doar două etape în 2016.

În schimb, pentru Yvan Muller a fost o situație ușor stânjenitoare, dat fiind că nu a fost capabil până acum să obțină nici măcar un succes prin forțe proprii în această campanie, în timp ce Lopez putea să ajungă la cota 8 fără acest cadou. Francezul a ajuns la egalitate de puncte cu Tiago Monteiro. Chiar dacă pentru un cvadruplu campion mondial nu înseamnă mai nimic titlul de vicecampion, pentru Yves Matton și tot grupul Citroen ar fi ultima redută a unui triumf total în al treilea an la rând, înaintea retragerii. Iar Lopez a arătat o calitate umană remarcabilă, gestul său nefiind din registrul Todt-Schumacher, ci mai degrabă precum o făcea cândva Ayrton Senna drept mulțumire către prietenul său Gerhard Berger. Unde? Tot în Japonia…

Al doilea punct de interes al cursei a fost progresul echipierilor Volvo, printre puținii capabili să depășească la Motegi. Fără niciun gram de balast, Girolami și Bjork au avut câștig de cauză în duel cu Tom Chilton, respectiv Huff și Michelisz. Rareori am văzut mașinile Polestar în 2016 capabile să treacă de vreun Citroen (altul decât Demoustier) sau vreo Honda. După ce n-au marcat nici măcar un punct în runda precedentă din Argentina, cei de la Volvo au încheiat mereu în top 10 la Motegi. O premieră și un semn încurajator pentru uzina debutantă în WTCC, hotărâtă să-și sporească efortul în mondial după ce seria scandinavă de turisme va trece la regulamentul TCR din 2017. Deja există un al treilea model TC1 de teste și Francois Ribeiro va face tot posibilul pentru a-i face pe suedezi să alinieze trei mașini la start în stagiunea următoare.

bjork_thed_polestar_cyan_racing_race1_start_002-1280x850

Bunăvoința lui Lopez a făcut să ajungem la 8 învingători diferiți în ultimele 8 runde. Practic, de la runda de pe Nordschleife de la finele lui mai, nimeni nu și-a dublat victoria, ceea ce e surprinzător mai ales în cazul lui Pechito. Primii 10 la general au semnat câte un succes (cel puțin) și au trecut de borna celor 100 de puncte. Totuși, lupta pentru poziția a doua în clasament nu mai pare să se dea în 7, după ce Catsburg și perechea Loeb Racing formată din Chilton și Bennani nu prea au mai ținut pasul cu Hondele de uzină și cu Yvan Muller la Motegi.

Clasament: Lopez 319p, Monteiro 199p, Muller 199p, Huff 178p, Michelisz 172p.