MotoGP Misano: Al doilea descălecat italian din sezon

MotoGP Misano: Al doilea descălecat italian din sezon

După runda nebună de la Silverstone, caravana motomondialului revine în Italia, la Misano, la o aruncătură de băț de localitățile natale ale lui Valentino Rossi și Marco Simoncelli.

Întorsătura pe care a luat-o campionatul începând cu Assen este una spectaculoasă, în sezonul 2016 am avut nu mai puțin de 7 câștigători diferiți de etapă, iar finalul de sezon poate aduce în continuare mari surprize. Practic oricine poate câștiga în rundele rămase.

107378836-cal-crutchlow-cars-xlarge_transmnmgnidtj-8blba-gdlm-cdqi_bed1ztrugjm4az2se

Scurte considerente despre Silverstone

Aproape că devine o regulă ca atunci când Brad Binder domină categoric clasa Moto3, cursa fiind aproape anostă, Moto2-ul nu iese cu mult din tiparul trasat încă din 2010, la clasa mare nebunia să fie totală. Sezonul 2016 ne-a alintat din plin cu întreceri pline de suspans la clasa regină, răsturnări de situații și uneori rezultate imprevizibile.

La începutul sezonului, după ce Carmelo Ezpeleta a anunțat schimbările ce vor avea loc în această stagiune, aproape toată lumea i-a sărit în cap și l-a acuzat mai ceva ca pe Bernie Ecclestone că va compromite MotoGP-ul.  Nimeni nu mai dorea să tolereze pe grilă motociclete Honda de client necompetitive, Ducati-uri private demne de muzeul de la Bologna, nu că cele de uzină ar fi fost până atunci mai aproape de victorie, sau hibrizi ce amintesc mai mult de SBK decât de motomondial.

Oscarurile MotoGP – Ediția Silverstone 2016

Lucrurile au arătat însă excelent de la prima cursă: Ducati-urile GP14.2 la bătaie cu cele GP15 ale echipei Pramac, sau chiar cu cele de uzină, cel puțin în calificări Honde la bătaie cu motocicletele echipei Tech3 Yamaha, Suzuki la un pas de locurile 3-4 și chiar motocicletele Aprilia la distanță de ultimele locuri. Mai mult, piloții Ducati Factory erau rapizi pe orice circuit, fiind tot timpul în luptă pentru podium și (de ce nu) victorie.

Dacă până la jumătatea campionatului ne-am mulțumit cu câte un podium obținut de Scott Redding, câte o cursă terminată la baza podiumului de Loris Baz sau Eugene Laverty, Assen-ul a adus cea mai mare surpriză posibilă. Practic cea mai slabă echipă privată, la bătaie doar cu Aspar, a obținut o victorie în ultimele tururi cu un pilot pe care nimeni nu l-ar fi creditat cu șanse la vreun succes în viitorul apropiat – Jack Miller de la Marc VDS Honda.

Au mai trecut câteva curse, Cal Crutchlow ne-a mai amenințat cu un loc secund la Sachsenring, ca mai apoi la Brno să urmeze declicul acestui pilot aparent prăfuit. Tot la Brno, Cal spunea presei că problemele cu furca față a motocicletei pregătite de LCR s-au rezolvat după o serie de update-uri primite de la HRC, că simte mai bine pneul față și că poate forța pe viraje. Cine să creadă însă un pilot cu mai multe căzături decât clasări în puncte?

Victoria de la Brno, pe ploaie a ridicat ceva semne de întrebare asupra pilotului britanic, urmând ca întrecerea de la Silverstone să fie una decisivă: putem vorbi de un alt Cal Crutchlow scăpat de presiunea victoriei de etapă ce parcă nu mai venea vreodată? Au găsit Lucio Cecchinello și mecanicii echipei acele setări care să dea pilotului confortul de a scoate la lumină adevăratele caracteristici ale motocicletei Honda teoretic cu sprijin de uzină?

Mulți au zis din nou că Brno a fost un one-off cum spun englezii, o cursă influențată de ploaie, practic oricine putea câștiga în locul lui Crutchlow. Silverstone a fost puțin diferit. Antrenamentele și calificările la clasa mare au stat sub amenințarea ploii, dar aceasta nu a venit. Doar Moto2-ul a avut de suferit în cam fiecare sesiune programată.

Totuși la ora cursei de la clasa regină, cerul a fost înnorat, ploaia fiind la un pas să cadă peste circuit. Temperaturile la nivelul pistei au fost mai scăzute decât se așteptau chiar și britanicii, sarcina alegerii gumelor Michelin optime fiind una crucială.

Din nou Cal Crutchlow a făcut alegerea perfectă, reușind să fructifice plecarea uluitoare din pole position. Ce nu s-a văzut în cursă și abia a fost discutat prin câteva articole ceva mai documentate a fost alegerea de pneuri făcută de Valentino Rossi și Marc Marquez.

MotoGP Silverstone: Suzuki marchează după 10 ani

Ambii au fost conservatori și acest lucru s-a văzut în cursă, unde cei doi rivali s-au bătut într-o cursă a lor, aproape de prima poziție, cea adjudecată fără drept de apel de Maverick Vinales, italianul de la Yamaha și spaniolul de la Honda trebuind să reziste șarjelor nebunești ale lui Cal Crutchlow. În final, britanicul a avut câștig de cauză și pe pistă uscată, dar sub amenințarea ploii, la temperaturi mai joase decât cele așteptate. Examenul final al calității motocicletei LCR Honda și a abilităților redescoperite ale lui Crutchlow se amână până la o cursă în care vom avea pistă uscată și temperaturi ale asfaltului de peste 30 de grade. Posibil ca această cursă să fie cea de la Misano, vremea în ultimul weekend italian al motomondialului anunțându-se una deosebit de frumoasă cu temperaturi ale aerului de 25-28 de grade.

Nu putem încheia evocarea cursei de la Silverstone fără să zăbovim puțin asupra controversei iscate de Maverick Vinales și Suzuki. Cum a reușit Maverick să câștige? A ajuns Suzuki la nivelul de a lupta pentru victorie cursă de cursă? Răspunsul este DA, în cazul capabilității lui Vinales de a câștiga curse și  NU în ce privește șansele Suzuki de a lupta periodic la victorie.

Despre Maverick Vinales știm că este unul din piloții care a înțeles cum se comportă pneurile Michelin încă din testele de iarnă. Știe să facă alegerile optime în ce privește setup-ul motocicletei și dacă fierul ține sub el poate să se bată pentru poziții bune, chiar și podium acolo unde cadrul încă problematic și motorul Suzuki lipsit de acei cai putere vitali nu sunt eclipsate de motocicletele Yamaha, Honda și Ducati încă superioare.

Ca și în cazul lui Crutchlow, o cursă pe o pistă uscată și la temperaturi normale pentru perioada din an, pot pune verdictul dacă Suzuki a progresat vizibil sau nu. În mod cert Maverick a făcut și el alegerea perfectă a pneurilor, pe care le-a menajat exemplar până la final. Acest lucru nu s-a întâmplat însă și cu Rossi sau Marquez, care și-au uzat gumele, nu neapărat alese bine, în dueluri la limită, fapt ce le-a permis lui Crutchlow (Iannone) și Vinales să se desprindă de urmăritori.

O mare bilă albă și pentru Dani Pedrosa, locotenentul lui Marquez, care nu doar s-a lăudat că începe să se deprindă cu pilotatul nărăvașei Honda RC213V, ci a și pus fiara la respect la Silverstone, dându-i bătăi de cap lui Marc Marquez, în final Dani terminând pe un meritoriu și cuminte loc 5. Finalul de sezon se apropie și succesul de etapă obligatoriu în cazul lui Pedrosa se lasă așteptat. Mai are încă 6 ocazii de a se impune, iar șansele sale au crescut vertiginos după asigurările că luminița de la capătul tunelului se vede în sfârșit.

maverick-vinales-wins-silverstone-2016

Misano, scurt istoric

Circuitul Misano a fost construit în 1969 măsurând 3,488 km. Activiățile sportive au început însă trei ani mai târziu. Traseul a mai fost în motomondial în perioada 1985-1987 în forma sa originală. Anul 1993 a adus modificări importante pistei care a crescut la 4.060km și s-au imbunătățit și facilitățile. S-a mărit linia boxelor, au apărut tribune noi și alte clădiri auxiliare.

Din păcate pe Misano s-au întâmplat și evenimente mai puțin fericite. Un prim astfel de moment a fost accidentul lui Wayne Rainey în urma căruia pilotul și-a fracturat coloana, rămânând de atunci imobilizat într-un scaun cu rotile. Între 1996-2001 s-au realizat lucrări de anvergură la infrastructura circuitului mărindu-se pit box-urile și de asemenea s-au construit noi tribune pentru spectatori. Calea de acces la circuit construită tot în această perioadă a primit numele pilotului japonez Daijiro Kato ce și-a pierdut viața în 2003 în Marele Premiu al Japoniei. Kato avea o locuință lângă circuitul Misano care se transforma în reședința sa de bază pe durata sezonului european din motomondial.

2006 a fost anul ultimelor modificări aduse la circuit, acesta crescând la 4,180 km, iar lățimea pistei a fost crescută la 14 metri. Cel mai important aspect schimbat a fost însă sensul de parcurgere. Prima cursă de MotoGP disputată pe noul circuit s-a ținut în 2007 și a fost un succes pentru constructorul italian Ducati care s-a impus prin australianul Casey Stoner.

motogpczechrepublicqualifying5c5zkukds10x

Din păcate în 2010 s-a produs un al doilea eveniment neplăcut pe circuitul de la Misano, de data aceasta cu urmări tragice. La startul cursei Moto2 japonezul Shoya Tomizawa a pierdut controlul motocicletei Suter Technomag CIP și a fost lovit de Scott Redding, atunci în vârstă de 17 ani, respectiv Alex de Angelis. În mod straniu acest tragic accident a coincis fix cu ziua din urmă cu 17 ani când Rainey a rămas paralizat.

În data de 3 noiembrie 2011 circuitul a fost botezat cu numele lui Marco Simoncelli care și-a pierdut viața cu o săptămână mai devreme pe circuitul de la Sepang. Cursa din 2014 a fost câștigată de Valentino Rossi, fiind primul succes din era Silvano Galbusera.

honda_rc212v_2011_gresini_marco_simoncelli_01_1024x768

Circuit și pneuri

misano-motogp_logoesteso

Circuitul de aproape 4,2 km se evidențiază prin succesiunea de viraje de dreapta cuprinse între virajele 11 și 14. Curvone va fi atacat flat out ca mai apoi să urmeze viraje de dreapta din ce în ce mai strânse. Aceasta este porțiunea cea mai tehnică și poate da mari bătăi de cap piloților. Este locul în care se produc cele mai multe incidente. Pentru a nu avea probleme pe această secțiune de viraje, motocicleta trebuie să aibă un bun echilibru și o aderență sporită din partea pneurilor. Circuitul necesită o setare a motocicletei care să asigure stabilitate pe viraje și o cât mai bună viteză de ieșire din acele de păr. Fără o accelerație rapidă este imposibil ca un pilot să obțină timpi decenți pe tur. De asemenea și frânele vor fi intens solicitate. Secretul unui setup perfect va fi menținerea unei viteze de vârf sporite fără a supraîncălzi pneurile.

Cu 10 viraje de dreapta și 6 de stânga circuitul solicită mai mult partea dreaptă a benzii de contact a pneurilor spate. Așadar, opțiunea de pneu spate indicată de Michelin va fi o variantă medium asimetric cu o suprafață ceva mai dură pe partea dreaptă. Vor fi disponibile și gumele soft și hard tot asimetrice.

În caz de ploaie se vor folosi gume soft sau medium Michelin Power Rain, multitudinea de opțiuni la alegerea pneurilor și particularitățile circuitului vor pune la grea încercare mecanicii în vederea găsirii unui setup optim.

Noutăți înaintea weekendului

Cu o zi înainte de conferința de presă care marchează practic debutul weekend-ului de curse de la Misano, oficialii Dorna și directorul circuitului italian au confirmat prezența traseului din regiunea Rimini în calendarul MotoGP până în 2020 inclusiv. În ultimii ani circuitul a fost modernizat, s-au reconstruit clădirile, tribune noi, iar în 2015 a fost reasfaltată pista.

Loris Baz, accidentat la debutul cursei de la Silverstone, după o ciocnire cu Pol Espargaro în virajul Maggots, nu a primit acceptul doctorilor de a concura la mai puțin de o săptămână de terifiantul incident. Locul său la Avintia va fi luat de pilotul Xavi Fores, adus din Superbike, de la echipa Barni ce folosește tot motociclete Ducati. Pentru Fores, un pilot competitiv în SBK, cursa de la Misano va marca debutul la MotoGP. Spaniolul este familiarizat cu circuitul, mai devreme în acest an terminând ambele manșe de Superbike pe locul 4.

aragon-2016-team-barni-xavi-fores-sponsor-accossato-racing

Ducati a anunțat prezența lui Michele Pirro cu un wild card de uzină, această cursă fiind ocazia perfectă de a testa componente ce vor fi folosite de piloții oficiali în ultimele curse ale sezonului. Pentru Pirro va fi a șaptea prezență în acest sezon, locul 8 din Texas fiind cea mai bună clasare de până acum.

Nici Yamaha nu a stat mai prejos și a anunțat în avans prezența testerului Katsuyuki Nakasuga ca wildcard pentru runda de la Motegi de luna viitoare.

Deși se specula că Enea Bastianini ar putea trece la clasa Moto2 din 2017, înainte de runda de casă, pilotul italian a fost confirmat de către echipa Estrella Galicia pentru o stagiune tot la clasa Moto3. Actualul pilot Gresini va fi coechipier sezonul viitor cu Aron Canet. Anul acesta Bestia nu s-a ridicat la așteptările scontate, înmare parte și datorită celor de la Gresini care nu au beneficiat întotdeauna de cea mai bună motocicletă pusă la dispoziție de Honda.

Așteptări înainte de cursă

Misano este un circuit care convine atât motocicletelor Yamaha cât și Honda. Ambii protagoniști în lupta pentru titlu, Rossi și Marquez au amintiri plăcute pe acest circuit. Pentru italian, cursa din 2014 a fost momentul revenirii pe cea mai inaltă treaptă a podiumului după experiența neplăcută la Ducati și revenirea la Yamaha.

Statistic, Marc Marquez stă bine cu victorii în 2013 și 2015, în acești ani pe podium terminând și Lorenzo, dar și Dani Pedrosa. Nu este exclus să vedem o bătaie pentru victorie între Valentino Rossi, aflat la un pas de localitatea sa natală, Tavullia și Marc Marquez, poate chiar și un Dani Pedrosa în luptă măcar pentru podium.

Despre Jorge Lorenzo e greu de spus pentru ce mai luptă în acest sezon. A declarat răspicat după Silverstone că nu îl interesează campionatul. Problema în cazul spaniolului putem să speculăm că a început la Brno, după cursă, când Yamaha a anunțat că doar Rossi va testa o serie de componente noi. Anunțat ca pilot Ducati din 2017, este puțin probabil ca Jorge să mai vadă îmbunătățiri semnificative ale motocicletei sale.

Totuși, lipsa de formă a lui Lorenzo în mod oficial este pusă pe seama sindromului Assen. Ploaia nu îi mai priește spaniolului, care în urma evoluțiilor slabe din 2014 și din acest sezon, pare să fi căpătat frică de apa de pe piste. Această scuză nu stă totuși în picioare la un triplu campion, adevărul putând fi o eventuală neînțelegere cu echipa sa actuală. Ultimile declarații, unele destul de ambigue, par a merge în această direcție. Cu siguranță din ianuarie 2017 vom afla de la Jorge ce nu a mers bine cu Yamaha în a doua jumătate a sezonului curent.

Dacă la vârf situația e acceptabilă atât pentru Yamaha cât și pentru Honda, lucrurile se precipită puțin la Ducati și Suzuki. Italienii ratează clasări pe podium și posibile victorii pe bandă rulantă, cauzele alternând între probleme tehnice întâlnite îndeosebi la Andrea Dovizioso și abandonuri cauzate de uzura accentuată a pneurilor în cazul lui Iannone.

La ultima înfățișare pe un circuit italian din 2016, ambii Andrea trebuie să obțină rezultate mari, în special Dovi, cel ales să fie pariul sigur în sezonul 2017 și care n-a mai câștigat o cursă la clasa regină de foarte mulți ani.

Suzuki venea după un singur podium în cursa din Franța, iar săptămâna trecută la Silverstone, același Vinales a obținut primul succes din carieră la clasa mare și prima victorie a albaștrilor după 10 ani, ultimul succes aparținând lui Chris Vermeulen. Diferența dintre cele două succese a fost făcută de vreme, Vermeulen obținând o victorie de conjunctură în Franța, pe ploaie, în timp ce Maverick Vinales s-a impus la Silverstone pe o pistă uscată, dominând cursa cap-coadă.

Misano va fi momentul adevărului pentru Suzuki, iar o cursă pe uscat la teperaturi ridicate va arăta adevăratul potențial al motocicletelor din Hamamatsu.

O altă polemică discutată intens de fani și ziariști deopotrivă este legată de care outsider va mai putea bifa succese în restul de curse rămase. Practic, oricine se poate impune, doar situația să fie prielnică pentru un nou miracol. Principalii constructori angrenați în motomondial au victorii în 2016, excepția o face Aprilia. Ar putea obține constructorul din Noale un succes sau măcar un podium? Imposibil, dat fiind haosul organizatoric din structura echipei responsabile de programul de MotoGP și de asemenea delăsarea pe care o au Bautista și Bradl, ambii cu noi opțiuni pentru sezonul viitor.

Ar putea totuși să ne uimească un podium, să nu visăm mai mult, al motocicletelor Ducati GP14.2. Hector Barbera este de departe cel mai bun pilot Ducati privat, dar nici Eugene Laverty nu vrea să plece în WSBK fără vreo ultimă răbufnire.

De asemenea și Cal Crutchlow a rămas în atenția presei, rămânând de văzut cât a progresat motocicleta Honda LCR, cât s-a transformat pilotul britanic după primul succes și de fapt care este locul ansamblului pilot-motocicletă într-o cursă desfășurată în condiții normale.

motogp-2016-03_bautista_bradl_qatar_race

La clasele mezine piloții italieni vor fi în centrul atenției, la Moto2, doar Franco Morbidelli și Lorenzo Baldassari având șanse reale să lupte pentru un loc pe podium, în timp ce Moto3-ul este raiul peninsularilor într-o stagiune în care, după mulți ani, spaniolii nu prea se mai văd. Dacă Jorge Navarro are o zi proastă, trebuie adesea să coborâm privirea destul de jos în clasament pentru a găsi primul iberic.

Antrenamentele vor începe vineri de la ora 10, în ordinea cunoscută, Moto3, MotoGP, Moto2.