DTM: Martin Tomczyk și-a anunțat retragerea

DTM: Martin Tomczyk și-a anunțat retragerea

La finele actualei stagiuni, germanul Martin Tomczyk va părăsi seria germană de turisme după 16 ani de activitate și se va îndrepta către competițiile GT. E foarte posibil ca BMW să nu caute un înlocuitor, fiind în discuție reducerea programelor celor trei uzine de la 8 la 6 mașini pentru anul viitor.

Tomczyk a debutat în DTM în 2001, după trei ani de monoposturi (Formula BMW, F3 germană) fără rezultate notabile. În primii ani a fost adesea ținta criticilor și s-a considerat că locul său în campionat se datorează în mare măsură tatălui Hermann, nimeni altul decât șeful federației (DMSB). În primii doi ani, cu subevoluatul model Audi TT-R, specialitatea sa au fost cursele de calificare: al doilea pe Nurburgring, apoi victorie la Hockenheim și iarăși al doilea la Donington. În 2004 a fost promovat în echipa Abt Sportsline alături de Mattias Ekstrom, care avea să devină campion la finele anului. Tomczyk a semnat două pole-uri și a venit de trei ori pe locul secund în ultimele patru manșe ale stagiunii, contribuind decisiv la obținerea titlului la echipe.

cr4-cosumaafkrb

Prima sa victorie a venit în urmă cu aproape 10 ani, în septembrie 2006 la Barcelona, tot cu plecare din pole. Deja nimeni nu se mai îndoia de valoarea germanului, care i-a devansat la general în acel an pe coechipierii Ekstrom și Frentzen. În 2007 a jucat pentru prima oară o carte la titlu, într-un duel în trei cu Ekstrom și Spengler. A obținut două succese la Zandvoort și Nurburgring, însă lipsa de sportivitate a rivalilor de la Mercedes în cursa de la Barcelona l-a constrâns la abandon după un contact cu Mika Hakkinen. Ekstrom a devenit totuși campion în finala de la Hockenheim, iar Tomcyzk din nou a fost esențial în obținerea titlului la echipe.

În 2008 nu s-a întâlnit cu victoria, însă un an mai târziu a revenit pe prima treaptă a podiumului pe Nurburgring. 2010 a fost un sezon dificil, fără podiumuri, care a pus capăt colaborării cu Abt. Performanțele lui Mike Rockenfeller justificau o promovare, iar Tomczyk a fost trimis în 2011 la echipa lui Ernst Moser, Phoenix Racing, pe un model Audi vechi de trei ani!

2011-dtm-tomczyk-1280x853

Decizia părea justificată, în momentul în care Rockenfeller a semnat prima sa victorie în DTM la al doilea start cu Abt Sportsline, la Zandvoort. Însă Tomczyk a recidivat în Austria, folosindu-se de experiența sa la revenirea pe Red Bull Ring după 7 ani de pauză. A fost o victorie surprinzătoare pentru vechiul model Audi, însă runda următoare, pe Lausitzring, s-a dovedit că n-a fost o întâmplare și Martin s-a impus din nou. Presiunea lui Spengler și Ekstrom s-a accentuat, însă Tomcyzk l-a ținut în spate pe fostul său coechipier la Brands Hatch și a câștigat pentru a treia oară în sezon. Au urmat alte trei clasări ”conservatoare” pe podium și titlul i-a revenit cu un avans considerabil, de 20 de puncte în raport cu Ekstrom. Nimeni nu mai reușise așa ceva și nici ulterior nu s-a mai putut, deoarece s-a renunțat la alinierea mașinilor învechite începând cu 2012.

Martin a fost sedus apoi de programul BMW, bavarezii reușind să atragă vârfurile de lance ale ambelor uzine rivale. Însă parteneriatul nu a adus decât podiumuri ocazionale, în ultimii ani Tomcyzk fiind adesea ghinionistul de serviciu. Totodată, manșele de sprint reintroduse începând cu 2015 l-au afectat, el pierzând câteva zecimi esențiale față de momentul de vârf al carierei, fapt ce se oglindea în calificări problematice. În acest an, media clasărilor sale pe grilă a fost de 19 din 24, el fiind o singură dată în prima jumătate a grilei (P9 în prima manșă de la Spielberg). Totuși, calitatea sa a fost evidentă în curse, Martin reușind să recupereze cele mai multe poziții de-a lungul manșelor din 2016. Rivalii l-au denumit pe bună dreptate ”regele primului tur”, iar faptul că a reușit de trei ori să puncteze cu asemenea poziții pe grilă este remarcabil.

Tomczyk arborează în acest sezon numărul 100 pe mașină, în cinstea centenarului BMW. El va concura la Nurburgring cu un design special, asemănător cu cel arborat la Daytona în ianuarie, tot de mașina #100. Un podium pe traseul unde a câștigat de două ori în trecut ar fi un mod extraordinar de a-și lua la revedere de la fanii loiali. Noi ne vom întâlni cu Martin peste alte două săptămâni, pe Hungaroring.

Martin Tomczyk în DTM: 189 starturi, 7 victorii, 28 podiumuri, 8 pole-uri.