WEC COTA: Porsche învinge iar în dauna ghinioniștilor de la Audi

WEC COTA: Porsche învinge iar în dauna ghinioniștilor de la Audi

Aparent anii de dominație se întorc împotriva celor de la Audi care au mai ratat, duminică, o victorie în etapa de la COTA a Mondialului de Anduranță pe care au scăpat-o printre degete tot în favoarea echipei Porsche.

Audi și-a arătat superioritatea încă din calificări când echipajul #7 și-a trecut în cont pole position-ul, celălalt R18 ocupând poziția secundă pe grila de start. Linia a doua a fost formată din 919-le #1 și prima dintre cele două Toyota, Porsche #2 plecând abia al cincilea. Mai jos pe grilă Aston a reușit pole-ul la GTE-Pro cât și la GTE-Am.

La start, Audi #8 a pierdut poziția secundă
La start, Audi #8 a pierdut pentru puțină vreme poziția secundă în dauna unui Porsche

Marcel Fassler a pornit excelent, păstrându-și prima poziție în timp ce Audi-ul #8 a pierdut locul al doilea în favoarea 919-lui plecat de pe trei. Loic Duval a revenit însă, trecând de Mark Webber în turul al doilea. Mai în spate, lupte crâncene s-au dat pentru poziția a cincea între Conway, Dumas și Buemi. Francezul celor de la Porsche s-a apărat la limita regulamentului de un atac al lui Mike Conway în duelul pentru locul cinci însă incidentul nu s-a lăsat cu penalizări. După nici 10 tururi, avansul celor de la Audi a trecut deja de 10 secunde în raport cu Webber care se afla pe trei.

La jumătatea primei ore, cele două Audi-uri se bucurau de un avans de 16 secunde în favoarea mașinii Porsche a lui Webber care era la doar patru secunde distanță de Toyota lui Buemi de pe patru. Primele opriri la boxe pentru mașinile din categoria LMP1 au avut loc cu 15 minute înainte de finalul primei ore, Lotterer revenind pe pistă în frunte, în fața lui Jarvis. Mai în spate, Davidson a ieșit pe traseu al treilea în Toyota #5, niponii mișcându-se mai bine decât Porsche care s-au ocupat mai lent de mașina lui Hartley, aceasta revenind a patra pe traseu. Astfel s-a declanșat o luptă pentru ultima treaptă de pe podium între Toyota și Porsche, aceștia din urmă având câștig de cauză căci Hartley a trecut de Davidson, revenit la bordul mașinii de P1 după o pauză de o cursă din cauza unui accident în teste, la începutul orei secunde.

Audi a terminat pe doi deși ar fi putut învinge și de această dată
Audi a terminat pe doi cu mașina mai bine clasată la general, dar ar fi putut învinge și de această dată

Pe parcursul celei de-a doua ore, Davidson a pierdut și poziția a patra în favoarea celuilalt Porsche pilotat de Neel Jani. La jumătatea orei secunde, Kobayashi a trecut de Davidson, britanicul primind ordine de la boxe să-l lase pe echipierul japonez să treacă. Kobayashi a continuat apoi să se ducă după cele două Porsche care erau la doar câteva secunde mai în față. La scurt timp a avut loc a doua trecere pe la boxe pentru grupul fruntaș, în urma acestui nou ciclu Di Grassi preluând șefia. După ce a revenit pe traseu, Benoit Treluyer era la cam patru secunde de celălalt R18 și la peste 40 de cele două Porsche – lucrurile arătau bine pentru Audi Sport Team Joest.

Apusul soarelui a adus și prima neutralizare a cursei, BR-ul 01 SMP Racing pilotat de Victor Shaitar oprindu-se pe pistă la scurt timp după ce a pierdut poziția a patra la P2 în favoarea Ligier-ului RGR by Morand. Cum mai erau cam trei ore și 40 de minute rămase, neutralizarea a coincis cu al treilea rând de opriri pentru lideri. Duval a revenit pe pistă tot în prima poziție, fiind urmat de Fassler în timp ce Toyota a urcat pe patru cu mașina #6 care nu a schimbat pneurile. Din această cauză, lui Dumas nu i-a luat mult timp să treacă de Sarrazin pentru a readuce 919-le #2 pe poziția a patra. Timpul câștigat însă de Toyota avea să-i ajute pe final, când au fost nevoiți să oprească pentru un splash care a durat cam cât un schimb de cauciucuri pe care l-au economisit.

Signatech Alpine - încă o victorie la P2
Signatech Alpine – încă o victorie la P2 pentru echipajul victorios de la Le Mans

Cu puțin înainte de jumătatea cursei a avut loc cea de-a doua neutralizare cu FCY după ce Mike Wainwright s-a dus drept în Virajul 1. Buemi, cu pneuri noi, a reușit chiar să urce pe poziția a treia pe parcursul celei de-a treia ore, dovedind faptul că Toyota a fost cel puțin, dacă nu mai rapidă decât Porsche pe pământ american. Revenind la vârful plutonului, visul frumos al celor de la Audi s-a transformat într-un coșmar cam atât de repede ca și în Mexic.

Mai întâi Audi-ul #8 a pierdut toată puterea la ieșirea din virajul 1. Duval a reușit să repornească după ce a resetat toate sistemele însă timpul pierdut a oferit pe tavă prima poziție și posibila victorie echipajului #7. Pe finalul orei a treia o neutralizare a venit după ce ORECA-ul lui Richard Bradley a lovit Ford-ul #66 de uzină, acest nou incident nimicind șansele Audi-ului #8 care oprise cu puțin timp înaintea neutralizării deoarece sistemul de hidratare al lui Duval cedase. Asta i-a forțat pe cei de la Audi să riște, chemând echipajul #7 la boxe după cel cu numărul 8, în timpul neutralizării.

Astfel, Treluyer a trecut de Toyota care ajunsese pe doi. Francezul a revenit pe traseu cu scopul de a-l prinde și depăși pe Bernhard care preluase conducerea în Porsche #1 dar acest lucru nu s-a mai întâmplat. Audi-ul #7 a fost lovit la ieșirea din virajul 18 de același Ford #66, R18-le fiind trimis în zid. Scăpați de grija ambelor Audi, echipajul #1 al Porsche a continaut să conducă relaxat. R18-le cu numărul opt a revenit, în cele din urmă, pe poziția secundă după ce, în cadrul ultimei serii de opriri, mașinii nu i-au mai fost schimbate pneurile însă acesta a fost maximul posibil. Pe final, din cauza pneurilor vechi, Di Grassi a fost mai preocupat să se apere de atacurile lui Sarrazin din Toyota #6 decât să se apropie de lider. Nu au mai avut loc schimbări la vârf, Porsche triumfând iarăși prin #1, Audi venind pe doi cu #8 iar Toyota completând podiumul cu #6. Echipajul #5 a venit pe patru din cauza unor probleme la motor care nu le-au permis să se lupte de la egal la egal cu Porsche #1, deși au terminat în fața celuilalt 919.

Povestea cursei de la LMP1-L este foarte scurtă. Echipajul #13 a dominat ostilitățile categoric terminând cu patru tururi avans față de CLM-ul ByKolles care nici nu a trecut linia de sosire dar a fost, totuși, clasificat în fața mașinilor de la LMP2.

RGR by Morand a terminat pe doi după ce Manor a abandonat
RGR by Morand a terminat pe doi după ce Manor a abandonat

Că tot am adus vorba de categoria secundă a prototipurilor, acolo lucrurile au fost ceva mai precipitate. Signatech-ul Alpine #36 pilotat de Richelmi, Menezes și Lapierre s-a impus din nou bucurându-se, la final, de un avans de un tur. Victoria nu a fost însă reușită atât de ușor pe cât ar arăta-o rezultatul de după scuregerea celor șase ore căci membrii echipei Signatech s-au duelat în prima parte a cursei cu ORECA-ul (aproape) identic al Manor Racing. Acesta însă a abandonat ulterior după mai multe incidente.

Pe poziția secundă a terminat Ligier-ul RGR by Morand venit în SUA după victoria de pe teren propriu din Mexic. G-Drive Racing a ocupat ultima treaptă a podiumului prin echipajul #26 care a plecat de la coada plutonului. Mașina a fost rapidă, mai ales în mâinile lui Alex Brundle, însă victoria a fost iarăși ratată de echipa din Rusia. ESM #31 a terminat pe patru după abandonul celei mai bine clasate ORECA Manor în timp ce, pe cinci, a venit BR-ul #27.

Pentru etapa următoare de la Fuji, ESM va fi însă o forță mult mai puternică, Ed Brown și Scott Sharp lăsând locul unui trio puternic din monoposturi: van der Garde, Giovinazzi și Gelael, perechea din GP2 venind și cu sprijinul financiar puternic al filialei KFC din Indonezia, Jagonya Ayam, condusă de seniorul Gelael. Cei doi au învins în debut de stagiune la prima lor prezență în Asian LMS cu un prototip P2, iar alăturarea olandezului plecat cu scandal din lumea Formulei 1 este un aspect important, Giedo reușind să impresioneze pe prototipurile de clasă inferioară în trecut.

Ferrari AF Corse au terminat pe 2-3 în urma Aston-ului #95
Ferrari AF Corse au terminat pe 2-3 în urma Aston-ului #95

Aston-Martin a mai bifat un succes la GTE-Pro după cel din Mexic deși, de această dată, victoria a revenit cuplului danez Thiim/Sorensen din mașina #95. Cei doi au pilotat fără greșeală, proiectul de dezvoltare al pneurilor Dunlop pentru GTE arătând roade acum, în a doua jumătate a acestei stagiuni. Următoarele două locuri au fost ocupate de cele două Ferrari AF Corse care nu s-au bucurat de ritmul necesar pentru a învinge Aston-Martin-ul #95, o schimbare la față dacă ar fi să comparăm situația cu începutul de sezon când Ferrari a dominat categoric. Chiar și așa, echipajul #51 a terminat la doar 12 secunde în urma învingătorilor. Ford a venit pe patru prin mașina #67 supraviețuitoare, celălalt GT fiind implicat în multiple incidente, în timp ce Rees și Turner au ajuns la final pe poziția a cincea.

Pedro Lamy, Paul Dalla Lana și Mathias Lauda au egalat performanța echipierilor de la Pro după ce s-au impus la GTE-Am tot din pole position, dar pe gume Michelin. Victoria a fost una clară, la un minut în fața mașinii Porsche a KCMG care s-a luptat pe tot parcursul cursei cu echipajul Gulf Racing UK, înainte ca acesta să ajungă în pietriș, și cu Corvette-ul Larbre #50. Acesta din urmă a terminat pe trei, Lars Viljeon impresionând la debutul său în locul lui Yamagishi.

AMR s-au impus și la Am prin echipajul #98 trecut pe Michelin
AMR s-au impus și la Am prin echipajul #98 trecut pe Michelin

Liderii clasamentului, Perrodo, Collard și Aguas au terminat la coada plutonului din Am după ce Ferrari-ul 458 GTE cu numărul 83 a fost lovit de probleme mecanice, multe probleme lovind și 991-le GTE al Proton Abu Dhabi Racing care a terminat pe șase în spatele mașinii identice a Gulf Racing Team UK.

Următoarea etapă din calendarul WEC va fi cea din Japonia de pe Fuji Speedway. Aceasta va fi antepenultima cursă din acest an și va avea loc pe 16 octombrie.

Rezultate complete aici