ELMS Spa: DragonSpeed se impune, United Autosport ia titlul la LMP3

ELMS Spa: DragonSpeed se impune, United Autosport ia titlul la LMP3

Pentru penultima dată pe anul acesta, plutonul din European Le Mans Series s-a pornit pentru încă o cursă de patru ore, locația fiind, de această dată, pitorescul Spa-Francorchamps unde au câștigat americanii – și aici nu fac vreo trimitere înspre trecut!

DragonSpeed a dominat sesiunile de antrenamente și calificările premergătoare cursei din Ardeni, ORECA-ul 05 #21 pilotat de Ben Hanley, Henrik Hedman și Nicolas Lapierre plecând din pole position duminică după amiază. Startul a fost unul fără incidente, Lapierre conducând prin La Source un pluton disciplinat însă prima buclă nu a fost lipsită de incidente. ORECA-ul Eurasia Motorsport #33 a pierdut o roată care a lovit o mașină de P3 pe coborârea de dinainte de Rivage. Incidentul a adus prima neutralizare cu FCY (Full Course Yellow) a cursei. La restart, Lapierre a fost capabil să-și păstreze prima poziție pe care a consolidat-o apoi în tururile care au urmat.

În turul 10 a fost nevoie de al doilea FCY după ce Ferrari-ul #60 Formula Racing a agățat Ligier-ul #40 Krohn Racing pilotat de Tracy Krohn. De această dată, nu veteranul american a fost vinovat pentru incidentul din Les Combes. După revenirea la steag verde, Lapierre a continuat parcursul bun, depărtându-se în continuare de ORECA-ul Thiriet by TDS Racing #46.

Startul a fost lipsit de incidente notabile
Startul a fost lipsit de incidente notabile

Primele opriri la boxe pentru lideri au venit la cam 10 tururi după cea de-a doua perioadă de neutralizare când au oprit ORECA-urile de pe primele două poziții ale clasamentului general. Astfel, Gibson-ul G-Drive #38 a urcat pe prima poziție, urmat de Ligier-ul #47 Team WRT – acesta oprind în turul 30. După acest punct, Pierre Thiriet a preluat conducerea în mașina #46, francezul având în favoarea sa un avans de 30 de secunde în fața Gibson-ului #38. Gary Findlay a lovit însă glisierele la ieșirea din virajul al nouălea, pagubele la ORECA-ul 03R Murphy Prototypes fiind serioase. Safety car-ul a intrat pe pistă în timp ce prototipul echipei irlandeze a fost recuperat iar lucrările la bariere au demarat și ele imediat. În acest interval, BR-ul SMP #32 a intrat la boxe, urmat la scurt timp și de Thiriet care a predat volanul lui Ryo Hirakawa.

După ce cursa a revenit de sub steag galben, Gibson-ul G-Drive #38 se afla la conducere, urmat de Ligier-ul WRT #47 și de cel al Greaves Motorsport. DragonSpeed a fost și ea printre echipele care a profitat de neutralizare. Un alt accident a avut loc, la intrarea în a doua jumătate a cursei, în același loc – coborârea spre Rivage. Remy Streibig a fost cel care a bifat acele glisiere, în mod brutal, cu al său Morgan-Nissan înscris de Pegasus Racing. Această a doua neutralizare cu safety car a fost chiar mai lungă decât prima și, în ciuda acestui fapt, majoritatea prototipurilor din grupul fruntaș nu au trecut pe la boxe în acest interval, înafară de Ligier-ul #47.

Finalul neutralizării a prins pe nepregătite mai multe echipe de la vârf care au intrat la boxe pe când plutonului i se arăta din nou steagul verde. Asta a promovat Team WRT în fruntea primei curse din ELMS în care au luat startul – un progres neașteptat de bun până la acel punct pentru belgieni. În urma mașinii #47 pilotat de Will Stevens, Laurens și Dries Vanthoor s-a aflat ORECA-ul DragonSpeed, Ligier-ul IDEC Sport, Ligier-ul Algarve Pro Racing și BR-ul SMP Racing #32. Mașina IDEC Sport de pe poziția a treia nu a avut însă ritmul pentru a se menține atât de sus, pierzând mai multe poziții la scurt timp după restart. Au urmat apoi probleme pentru BR-ul #32 ale cărui faruri nu funcționau, mașina fiind chemată la boxe pentru ca echipa să poată remedia problema.

Graff Racing s-a impus la P3 în fața United Autosports
Graff Racing s-a impus la P3 în fața United Autosports

Cu 50 de minute înainte de finalul cursei, Dries Vanthoor a predat mașina fratelui său mai mare Laurens, moment care a coincis cu informația că ORECA-ul DragonSpeed a primit o penalizare de cinci secunde (care a fost adăugată la timpul total al mașinii după finalul cursei) pentru o depășire efectuată sub steag galben. Astfel, cu câteva zeci de minute înainte de final, Vanthoor se afla în frunte, urmat de Lapierre. Acesta din urmă a trecut însă de belgian și s-a îndreptat apoi către o victorie meritată pentru el și echipierii Hanley și Hedman. Vanthoor a terminat pe doi în timp ce Mathias Beche a terminat al treilea după ce s-a luptat pentru ultima treaptă pe podium cu Pizzitola înainte ca acesta să derapeze la ieșirea din virajul 14 Campus și să înfigă Ligier-ul Algarve Pro Racing în nisip. Acest incident a adus un ultim FCY sub care s-a și terminat cursa. Din acest motiv, Beche și-a depășit limita de timp pe care o poate petrece la volan cu peste minute. Chiar și așa, mașina #46 (care a venit în Belgia în fruntea clasamentului la LMP2) nu a primit o penalizare.

În urma acestei penultime etape a sezonului, Thiriet by TDS și-a extins și mai mult avansul în raport cu Gibson-ul G-Drive Racing #38.

La LMP3, afacerea a fost încheiată de United Autosports care a luat titlul prin echipajul din mașina #2 care a terminat pe poziția secundă. Din cauza celor două neutralizări de lungă durată, toate Ligier-urile JS P3 au oprit de doar trei ori pe durata celor patru ore (înafară de mașina Graff învingătoare care a bifat și un drive-through).

Trecerea prin Raidillon - mereu spectaculoasă
Trecerea prin Raidillon – mereu spectaculoasă

Enzo Guibbert a pornit excelent din pole, păstrând prima poziție în timp ce, în urma sa, a ajuns Alex Brundle care a plecat de pe cinci în mașina #2. Ca și în etapele precedente, prima oprire a fost, pentru ambele mașini United Autosport, cea lungă (conform regulamentului). Aceasta a venit cam la o oră după start iar cele două mașini ale echipei lui Mark Patterson au căzut pe locurile 9 și 11 la P3. O greșeală de cronometrare în tabăra echipei lui Yvan Muller a ruinat cursa francezilor. Aceștia au încercat să facă din prima oprire cea mai lungă însă, în cele din urmă, mașina nu a staționat destul astfel că și următoarele două opriri au trebuit să fie prelungite, mașina terminând pe poziția a 12-a deși ar fi putut, altfel, să se lupte la victorie. Tockwith Motorsport au avut și ei probleme, britanicii având șanse la podium înainte ca o pană să le ruineze speranțele cu 45 de minute înainte de final.

Astfel, Ligier-urile United Autosports au fost promovate pe pozițiile 2-3 în urma mașinii Graff Racing care a și învins. Clasarea pe poziția secundă a echipajului #2 le-a și adus titlul, cu o etapă rămasă de disputat, distanța până la poziția a doua în clasament fiind 35 de puncte.

Rory Butcher a fost, în mare parte, artizanul unei victorii la pas a celor de la JMW Motorsport care se îndreaptă către titlu într-un Ferrari 458 GTE vechi de cinci ani!

Britanicul a pornit de pe poziția a patra la categoria GTE cu mașina #66 însă a preluat conducerea încă din prima buclă, profitând de micile incidente din La Source. Acesta a fost urmat de Ferrari-ul #56 AT Racing și de Ferrari-ul #55 AF Corse pilotat de Duncan Cameron. După prima neutralizare, Cameron a pierdut câteva poziții iar Butcher s-a distanțat de noul ocupant al poziției secunde, Rui Aguas în Ferrari-ul AF Corse #51.

JMW Motorsport au dominat la GTE
JMW Motorsport au dominat la GTE

AT Racing a pierdut șansa la un finish bun în turul 20 când mașina #56 a derapat, incident care a avut loc în același tur în care 911-le RSR #88 al Proton Racing a intrat la boxe pentru un schimb de pneuri. Au urmat apoi și Butcher și Cameron. După primul rând de opriri, JMW Motorsport și-a păstrat șefia la GTE.

Victoria a devenit o formalitate pentru JMW după cele două neutralizări consecutive de care britanicii au profitat cel mai mult, ajungând să se bucure de un avans de un tur în fața adversarilor (asta și după ce mașina #51 a fost lovită de mașina Greaves). În urma Ferrari-ului galben, podiumul a fost disputat între cele două Porsche Proton, #77 și #88, și Ferrari-ul AF Corse #55. Proton au reușit să mențină poziția secundă prin #88 însă Matt Griffin a urcat pe trei pentru AF Corse pe final de cursă.

Ultima etapă a sezonului European Le Mans Series va avea loc la jumătatea lui octombrie în Portugalia la Estoril.

Rezultate complete aici

Sursă foto: ELMS