MotoGP: 50 de ani de la debutul uzinei Honda la clasa regină

MotoGP: 50 de ani de la debutul uzinei Honda la clasa regină

Honda sărbătorește o jumătate de secol de la prima apariție în Campionatul Mondial, la clasa mare, aducând laolaltă acel prim model (RC181) și combatantul actual, RC213V.

Sesiunea foto a fost un eveniment inedit, care i-a pus pe Marc Marquez și pe Dani Pedrosa față în față cu motocicleta învingătoare de acum 50 de ani. Locația aleasă a fost circuitul Twin Ring Motegi, unde în acest weekend are loc MP al Japoniei, runda a 15-a din CM de motociclism viteză.

Honda a pătruns în lumea motomondialului în 1959, la clasa 125 cmc pe Isle of Man. Doi ani mai târziu a venit și primul succes pentru uzina japoneză, precum și primul titlu mondial. În 1966, Honda s-a aventurat și la clasa regină, care la acea vreme era rezervată modelelor de 500 cmc.

RC181 era extrem de puternică, cu al său motor DOHC cu 4 cilindri în linie, 4 valve și 4 timpi. Încă de la prima cursă (MP al Germaniei, Hockenheim), Honda a învins prin Jim Redman cu un avans uriaș de 26 de secunde în raport cu titanul Agostini. La final de an s-a tras linie după 5 victorii din 9 etape, ceea ce nu doar că a condus la un prim titlu al constructorilor, ci a fost ultima piesă a dominației totale la cele 5 clase în respectivul an (50 cmc, 125 cmc, 250 cmc, 350 cmc și 500 cmc). Totuși, sezonul a fost dramatic, deoarece Redman s-a accidentat grav la Spa și s-a retras ulterior, iar Mike Hailwood a preluat ștafeta și a fost la un pas să-l bată pe Agostini (victorii la Ulster GP și pe Isle of Man) deși ratase primele trei curse. Cei doi și-au disputat și titlul din 1967, care a mers tot către Agostini în final. Apoi, în 1968, Honda s-a retras temporar de la toate clasele motomondialului pentru a se concentra pe producția de serie. În anul următor, uzina a împins recordul producției la peste 1,5 milioane de motociclete anual.

Din 1966 și până astăzi s-a ajuns la o cotă impresionantă de victorii la clasa regină (277) și de titluri (38, cumulat la piloți și constructori). Între RC181 și RC213V este așadar un arc peste timp în care filele victorioase sunt extrem de numeroase pentru Honda, o companie care nu doar că învinge, o face fără să-și altereze filozofia.