Formula 3 Hockenheim: Stroll își ia adio cu noi recorduri

Formula 3 Hockenheim: Stroll își ia adio cu noi recorduri

Chiar dacă titlul a fost deja acontat la Imola, Lance Stroll a venit foarte motivat în finala de la Hockenheim, țintind recordul de 13 victorii stagionale stabilit în 2015 de Rosenqvist. Canadianului îi lipsea și o triplă perfectă, iar ambele obiective au fost atinse. Joel Eriksson a fost și el într-o formă excelentă și e debutantul anului.

Lista de înscriși a adus un record de prezențe pentru acest an: dacă în 2015 protagoniștii se plângeau de numărul mare al incidentelor într-un pluton de circa 35, dintre care ultimii de o valoare îndoielnică, anul acesta media a fost de 20, iar în finala de la Hockenheim am avut chiar 22. Motivul principal a fost revenirea Carlin, cu trei piloți noi, toți cu același obiectiv: îndeplinirea condiției de participare la Macau în luna noiembrie. Dacă pentru Lando Norris și Dan Ticktum era doar un act de prezență, de vreme ce numărul mare de teste F3 efectuate în 2016 îi obliga să plece de pe linia boxelor în toate cele trei manșe, Jake Hughes (GP3) a putut să-și fructifice rezultatele din calificări, la fel ca pilotul BMW Alexander Sims, venit pe al patrulea monopost HitechGP.

Beckmann ar putea urca în ierarhia Red Bull în detrimentul unuia ca Sette Camara
Beckmann ar putea urca în ierarhia Red Bull în detrimentul unuia ca Sette Camara

Primele antrenamente l-au avut pe prima poziție chiar pe musafirul Norris, înaintea localnicului David Beckmann (Mucke). Carlin a fost în top și în FP2, de această dată prin Jake Hughes, care l-a devansat pe Stroll. Campionul deja încoronat și-a luat însă revanșa atunci când conta, reușind timpul cei mai bun în a doua secvență de calificări. În prima a fost devansat de Beckmann, însă tânărul german a fost declasat. Astfel, Stroll și-a asigurat plecarea din pole în primele două manșe, singura scăpare fiind al doilea timp din Q2, cu care s-a plasat abia pe 5 pe grila ultimei curse a anului. Oricum, 5 a devenit 4 prin trimiterea lui Lando Norris pe linia boxelor.

Cursa 1

Abia în cea de-a 28-a manșă a sezonului 2016 a reușit gruparea dominatoare Prema Powerteam să bifeze rezultatul perfect: Stroll a sprintat nestigherit către a 12-a victorie stagională, Gunther a tranșat duelul pentru locul secund cu Cassidy și a devenit matematic vicecampion, iar Aron a completat cvartetul în frunte și i-a mai luat câteva puncte lui Eriksson în ierarhia debutanților. Suedezul a fost în mijlocul disputei pentru poziția a șasea, în care s-au implicat 5-6 piloți , printre care și două surprize: Mazepin era nesperat de sus în clasament, în timp ce Hughes pierduse multe locuri la start și semna o revenire puternică. Britanicul a trecut de Russell, Zhou și Mazepin, însă și-a pierdut răbdarea în urma lui Hubert și în ultimul tur s-a produs coliziunea dintre cei doi în acul de păr. Astfel, rusul Mazepin și-a egalat cel mai bun rezultat în campionat (P8), iar Sims a încheiat în top 10. Norris s-a lovit cu Pedro Piquet, în schimb Ticktum a progresat de pe ultimul loc până pe 13.

Bucurie pentru Maxi Gunther, sigur de poziția a doua la general
Bucurie pentru Maxi Gunther, sigur de poziția a doua la general în acest sezon

Cursa 2

Jake Hughes a avut încă o dată dificultăți cu modul de a pleca de pe loc într-o mașină de F3, diferențele față de GP3 fiind notabile la acționarea ambreiajului. Astfel, de pe 2 a căzut până pe 6, ceea ce i-a simplificat iarăși misiunea lui Stroll, care a egalat cota de 13 victorii semnate de Rosenqvist anul trecut. În urma sa a fost o vreme Sergio Sette Camara, însă brazilianul furase startul și a fost penalizat, iar Joel Eriksson era la mai bine de 4 secunde de liderul întrecerii când a moștenit locul secund. Ilott a reușit să dea dovada maturității în duelul pentru ultima treaptă a podiumului cu Beckmann, însă după cursă a fost descalificat pentru că nu mai avea litrul de benzină necesar verificărilor. Nick Cassidy a spus adio șanselor de a urca pe 3 la general în detrimentul lui Russell încă din turul al treilea, când s-a lovit de coechipierul adversarului său direct, Alex Sims. Eriksson a fost marele câștigător al manșei: și-a asigurat matematic titlul de rookie of the year și bursa aferentă, iar ghinionul lui Ilott l-a făcut pe suedez să urce pe 5 la general. Avea și o miză pentru a doua zi, de vreme ce Cassidy era la doar 8 puncte în fața sa.

Un ultim weekend dificil pentru Van Amersfoort, care aratat podiumul final la echipe
Un ultim weekend dificil pentru Van Amersfoort, care a ratat podiumul final la echipe

Cursa 3

Chiar dacă de această dată Lance Stroll pleca de pe 4, nu i-a luat mult să ajungă iarăși pe prima poziție: de primii doi rivali a trecut chiar la start, iar pe Eriksson l-a taxat în turul al doilea și dus a fost. La 12 luni de la primul succes în F3 europeană, făcut cadou atunci de către Rosenqvist, Stroll a ajuns la 14 victorii în sezonul actual și a câștigat campionatul cu 185 de puncte avans în fața lui Gunther!

Chiar dacă britanicii Russell și Ilott au abandonat, aceștia și-au păstrat clasările la general pe 3, respectiv 6. Nici între ei nu s-a produs rocada dintre Cassidy și Eriksson, de vreme ce neozeelandezul a încheiat cursa pe locul al patrulea, pierzând doar 6 din cele 8 puncte ce-l separau de juniorul BMW. Între cei doi s-a intercalat Jake Hughes, care a purtat întâi un duel prelung cu Sette Camara, apoi l-a prins și l-a depășit pe Cassidy cu 5 tururi înainte de final. Totuși, Eriksson a lăsat o impresie foarte bună, fiind în top 7 în ultimele 11 starturi (o victorie, 7 podiumuri).

Spre deosebire de ceilalți musafiri, Jake Hughes a avut posibilitatea de a puncta la general. În doar trei starturi, a încheiat de două ori și a totalizat 27 de puncte. Mai multe decât au putut aduna într-un sezon întreg piloți cu nume și cu bani precum Nikita Mazepin, Harrison Newey sau Pedro Piquet.

2016-fia-f3-10-suer-0329
Jake Hughes a atras privirile și camerele video cu manevrele sale de depășire – îl revedem la Macau!

Aceasta a fost probabil ultima cursă în care am avut monopolul generației Dallara F312, de vreme ce anul viitor vom vedea noul monopost de Formula 3 al constructorului italian. E suficient să privim evoluția mașinii de GP3 pentru a ne face o idee despre designul următorului concept și rămâne de văzut dacă Prema își va continua dominația (20 din 30 victorii) în noul context, care nu le mai permite să arunce cu banii pe dezvoltări aerodinamice în ariile permise.

Cât despre Stroll, acesta se pregătește pentru Formula 1 și anunțul va veni probabil după serbarea majoratului cu ceva Martini, pe 29 octombrie. Ceilalți rămân cu ambiții pentru regalul Formulei 3 de la finele anului, ce va avea loc în noiembrie la Macau.