Cinci realizări de geniu semnate de Paul Rosche

Cinci realizări de geniu semnate de Paul Rosche

La 82 de ani, Paul Rosche a plecat dintre noi. Moștenirea sa este însă eternă, sub forma celor mai importante creații motorizate ale BMW. Inginer de geniu ce și-a dedicat întreaga carieră unei singure uzine, Rosche ocupă un loc de onoare în panteonul motoriștilor secolului XX.

Paul s-a angajat la BMW imediat ce a terminat facultatea, în 1957. Munca sa în departamentul de motoare a început cu superbul model 507, însă n-a trecut mult până când a fost atras de explorarea limitelor extreme: divizia de motorsport. A modificat motorul de pe 1500 pe care tot el îl proiectase, ducându-l pe culmile europeanului de turisme în 1969 într-o variantă supraalimentată. BMW a luat o mică pauză competițională (1970-72), însă a revenit cu forțe proaspete, reușind performanțele despre care ne vorbește Mihai în textul de mai jos.

CSL – primul hit al BMW Motorsport

Păstorit de Alexander von Falkenhausen din prima sa zi în fabrică și până la retragerea acestuia în 1975, Rosche și-a dat frâu liber creativității, devenind totodată candidatul ideal pentru succesiune în poziția mentorului său – cea de șef al diviziei de cercetare. În 1979 a fost numit director tehnic al uzinei, post pe care l-a ocupat până în 1996. Jochen Neerpasch i-a fost aliat de nădejde, atât în proiectul M1-Procar, cât și în primul asalt oficial al uzinei bavareze în era turbo a Formulei 1 (1982-86). Cu BMW M1 a rulat Alexandru la Hockenheim acum doi ani, impresiile sale fiind așternute în fila următoare de istorie.

Dacă-i voie a visa…

După încheierea aventurii în Formula 1, în care cel mai strălucit moment a fost obținerea titlului cu Nelson Piquet și Brabham în 1983, BMW s-a reorientat către turisme și Rosche a proiectat motorul S14 care a propulsat arma absolută: niciun alt model nu a reușit mai multe victorii în perioada Grupei A decât M3 E30. O legendă pe 4 roți care l-a purtat pe Alexandru pe noul Hockenheim în 2015.

Unicul și irepetabilul BMW M3 E30

Paul Rosche nu s-a culcat pe laurii numeroaselor victorii ale E30-ului și când proiectul ajunsese deja la maturitate, prin 1990, a început să-și caute următoarea provocare. În paddockul de la Hockenheim s-a întâlnit iarăși cu Gordon Murray, care-și dorea un motor deosebit pentru următoarea sa creație: McLaren F1. Britanicul a pretins 550CP. Rosche i-a oferit 627. Valentin rememorează acest proiect fantastic în materialul următor.

McLaren’s supercar: F1

Încă din 1986, Paul Rosche a continuat să creeze motoare experimentale, pe care le arăta cu insistență consiliului director spre a-i convinge să revină în Formula 1. Abia la finele secolului, după ce au cucerit reduta Le Mans, bavarezii au făcut mutarea. Iar primul motor folosit, E41, a fost și ultimul conceput de Rosche înainte de pensionare. Începutul unui deceniu cu numeroase victorii, dar fără titlu mondial de această dată.

10 ani de motoare BMW în Formula 1

Acestea sunt doar câteva repere ale prodigioasei cariere a inginerului Rosche, martor al transformării BMW de-a lungul celor 43 de ani de activitate. Viața acestuia s-a sfârșit, însă estetica, sunetul și performanțele creațiilor sale vor dăinui pentru totdeauna.