Mazda prezintă primul DPi pentru 2017

Mazda prezintă primul DPi pentru 2017

După luni de așteptare și speculații despre cum vor arăta noile prototipuri DPi cu a lor caroserie specială adaptată pentru fiecare producător care vine cu motorul propriu, avem o primă parte a răspunsului după ce Mazda și-a lansat mașina pentru sezonul viitor, anume RT-24P.

Roșul e frumos dar sperăm ca noua mașină să îmbrace cândva și culorile Renown văzute și anul acesta pe prototipul Lola-Multimatic
Roșul e frumos dar sperăm să revedem cândva și culorile Renown văzute și anul acesta pe prototipul Lola-Multimatic

Încă din 2015 aflam vestea că, începând cu anul viitor, mașinile de la P2 vor trece printr-o metamorfoză. Astfel, toate prototipurile urmau să fie construite de patru constructori, Riley/Multimatic, Dallara, ORECA și Onroak/Ligier iar motorul avea să fie unul singurl – Nissan cu sigla Gibson. Toate acestea nu i-au bucurat pe cei din IMSA a căror clasă de top, Prototype, avea o structură bazată pe prezența uzinelor, precum GM sau Mazda. Acestea din urmă erau practic scoase din context de noua formulă customer-oriented impusă de ACO astfel că IMSA a tras către o liberalizare a regulilor, schițând astfel ce avea să devină DPi – Daytona Prototype International.

Aceste noi mașini, care vor înlocui DP-urile și vor concura în clasa Prototype alături de mașinile de P2 normale, sunt bazate pe cele patru platforme propuse de ACO, însă caroseriile și motoarele vor fi diversificate, în funcție de producătorul care se implică în proiect. În speță, Mazda oferă motorul pentru noul RT-24P bazat pe platforma Riley Mk. 30, astfel că „ambalajul” este unul care arată clar identitatea Mazda de design, partea frontală având ca element dominant masca pe care o regăsim și pe modelele de serie. Această libertate însă nu a venit fără probleme, ACO sucindu-se de mai multe ori într-un exercițiu de măsurare a mușchilor până în punctul în care a decis că DPi-urile nu mai au voie la Le Mans, deși inițial puteau concura sub umbrela LMP1-L. Asta nu a speriat însă pe Mazda și GM, ambele companii afirmându-și dorința de a construi mașini pentru noua formulă, niponii find primii care au și prezentat rodul muncii miercuri la Salonul Auto de la Los Angeles.

Pete Halsmer și Price Cobb au fost cei însărcinață să încerce să termine cursele cu RX-792P dar bestia cu motor Wankel își prăjea mereu evacuarea
Pete Halsmer și Price Cobb încercau să termine cursele cu RX-792P dar bestia cu motor Wankel își prăjea mereu evacuarea

Acum că am prezentat puțin cadrul din care s-a născut această mașină, RT-24P, să ne uităm puțin la ce avem în fața ochilor. În primul rând, design-ul este atrăgător și asta prin comparație cu ce am văzut în materie de P2-uri pentru 2017, anume șasiurile ORECA și Dallara care sunt niște evoluții a ce avem în acest an – adică niște creații butucănoase a căror estetică aduce cu cea a celui mai recent Audi de la P1. Noua Mazda este departe de unghiuri drepte, oferindu-ne pe tavă multe linii curbe cu RT-24P vrând, parcă, să ne amintim de ultimul efort nord-american al Mazda Motorsport, anume proiectul din 1992 numit RX-792P. Spun de proiectul din urmă cu aproape 25 de ani deoarece prototipul folosit de Mazda până în acest an era, în fapt, o Lola B12/80 modificată – deși nici aceea nu a fost o mașină care să lezeze ochiul.

Trecând de design-ul exterior, noul prototip care va concura la DPi propune un agregat de doi litri și 600 de cai putere dezvoltat de AER, cei care au construit și propulsorul pe benzină ce a înlocuit motorul diesel din 2014-2015. Cuplând asta cu greutatea de 930 de kilograme rezultă performanțe care vor pune într-un adevărat con de umbră ceea ce am văzut până în prezent la clasa de top a IMSA Weathertech Sportscar Championship – ceea ce era și de așteptat. Sunt deja voci care par a cere o plafonare a noilor P2-uri în Europa, de teama că piloții amatori care le vor pilota nu vor fi capabili să le țină în frâu – să sperăm că nu asta le este soarta acestor mașini și DPi-urilor în America de Nord.

mazda-3
Un profil cam lunguieț? Poate, dar măcar nu este cioplit ca un diamant neșlefuit

Privind către viitor și către noua Mazda proaspăt lansată aș putea spune că, dacă IMSA își joacă cartea la maximum, ar putea răsturna balanța puterilor adică ar putea atrage echipele care umplu acum grilele de la P2 în ELMS și WEC către campionatul lor unde vor putea alege din caroserii și, implict, motorizări mai diverse. Momentan însă ne rămâne doar să așteptăm însă timpul nu va curge așa greu, cel puțin nu atât timp cât ne putem uita îndelung la RT-24P!

Sursă foto: Mazda Motorsports