GT World Cup Macau: Vanthoor se răstoarnă, dar câștigă!

GT World Cup Macau: Vanthoor se răstoarnă, dar câștigă!

Sinuosul circui Guia din Macau a oferit o ediție secundă a GT World Cup cu multe controverse ca urmare a modului în care s-a decis campionul din acest an, în urma unei curse pentru titlu în care s-au parcurs doar două bucle.

Înainte să ajungem la controvers,e să derulăm înapoi până la momentul primei curse programate pentru GT-uri la Macau, în program fiind înghesuite și monoposturile de F3 și turismele din TCR, printre altele. Astfel, prima cursă pentru GT-uri a fost cea de calificare de 12 tururi care s-a ținut sâmbătă, de ea depinzând grila cursei de duminică care avea să dea noul campion mondial.

Laurens Vanthoor a preluat conducerea în această cursă după ce polesitter-ul Edoardo Mortara, un specialist al circuitului s-a răsucit în chiar primul viraj. Belgianul care a pornit de pe doi a reușit apoi să-i țină în urma sa pe echipierii Porsche Manthey Racing, Earl Bamber și Kevin Estre. Cele două Mercedes-uri HWA de uzină au terminat pe pozițiile patru și cinci, campionul de anul trecut, Maro Engel, fiind la cinci secunde în urma ocupanților primelor trei locuri.

Engel nu și-a putut, practic, apăra trofeul obținut în 2015

Cursa a fost marcată de mai multe neutralizări, accidentele lui Mortara, Nico Muller, Philip Ma și John Shen făcând ca mașinile să ruleze doar șapte tururi în regim de steag verde. Mortara a reușit în cele din urmă să termine, în ciuda a două opriri la boxe și un accident în ultima buclă în care a fost implicat și Darryl O’Young. Incidentele în care a fost implicat italianul, aflat probabil la ultima sa cursă ca pilot Audi după ce a semnat cu Mercedes în DTM,  au fost sub investigație dar controversele după prima cursă au fost ca și inexistente dacă e să ne uităm la ce a urmat…

Cursa de campionat de duminică s-a transformat într-un fiasco și asta înainte de accidentul suferit de Laurens Vanthoor. În chiar primul tur, singurul care s-a derulat măcar parțial sub steag verde, Ricky Capo a suferit un accident în Fisherman’s Bend ceea ce a dus la o neutralizare care ținut patru tururi. Din cauza programului compact, la momentul când s-a fluturat steagul verde, tururile rămase trebuiau să se parcurgă într-o fereastră de doar 18 minute astfel că nu mai era loc de alte incidente. Fiind conștient de limita de timp, Earl Bamber, care fusese notificat în timpul neutralizării că a primit o penalizare de cinci secunde pentru împingerea lui Engel la start, a trecut de Vanthoor la restart.

Uriașul BMW M6 a terminat pe șapte la prima prezență la Macau prin Nick Catsburg
Uriașul BMW M6 a terminat pe șapte la prima prezență la Macau prin Nick Catsburg

Belgianul a încercat apoi să rămână sub coada mașinii de uzină a lui Bamber însă a ieșit larg din Mandarin, a lovit glisierele iar R8-ul său a fost aruncat în aer și a aterizat pe acoperiș. Accidentul, destul de serios, a dus la o nouă întrerupere iar după ce armco-ul a fost reparat pe ceas mai rămăseseră doar patru minute. În această situație, comisarii au decis că nu mai are rost organizarea unui nou restart astfel că au declarat finalul cursei și au luat în considerare ordinea din turul precedent celui în care a avut Vanthoor accidentul, adică ultimul tur rulat sub safety car. Cum în acesta Vanthoor era în frunte, belgianul a fost declarat noul campion mondial al ediției 2016 a GT World Cup.

Rezultatul oarecum bizar, dacă ar fi să ne luăm după regulile din Albion unde cel care provoacă un steag roșu este exclus din sesiunea în care l-a provocat, l-a mirat și pe Vanthoor care, după ce a ieșit nevătămat din mașină, a aflat că este el învingătorul și nu Bamber – căruia i-au fost adăugate cele cinci secunde la timpul total și a fost clasificat al patrulea. Astfel, pe doi a terminat Kevin Estre și pe trei Maro Engel în timp ce fostul pilot GP3 Adderly Fong a fost campionul clasamentului privaților prin clasarea sa pe poziția a cincea în cursa de duminică.

Adderly Fong a câștigat trofeul Independenților cu Bentley-ul Absolute Racing
Adderly Fong a câștigat trofeul Independenților cu Bentley-ul Absolute Racing

După ce am fost „tratați” cu o grilă sub așteptări, ca și dimensiuni dar ca și adâncime a talentului, am mai primit și o palmă prin prisma modului în care s-au desfășurat lucrurile în această a doua ediție a GT World Cup care, cu siguranță, și-a pierdut din însemnătate după ce s-a întâmplat duminică. Întreb, după acest rezultat ciudat, nu ar fi poate mai potrivită găsirea unei alte locații pentru disputarea acestei curse, de preferat nu un circuit stradal strâmt în care calificările să decidă aproape întru totul ordinea finală?

Întrebări ca cea de mai sus nu-și vor găsi răspuns decât după liniștirea apelor pentru ca cei implicați în luarea deciziilor să se pună de acord și asupra acestui fapt dar și asupra lacunelor din regulament în această zonă a provocării steagurilor roșii și a procedurilor de urmat în cazul în care o cursă oprită prin steag roșu nu mai are parte de un restart. Aceste decizii trebuie luate căci, în timp ce anumite părți ale sportului (F1 de exemplu) sunt supuse unei supra-reglementări, altele abundă de „zone gri” care duc, uneori, la situații frustrante precum cea de duminică în care nici măcar învingătorul nu este prea sigur pe calitatea sa și se consideră, chiar și voalat, nu tocmai meritoriu.

Rezultate Cursa de Calificare aici

Rezultate Cursa de Campionat aici

Surse foto: Mercedes-Benz Team HWA, Audi Sport, Absolute Racing, ROWE Racing, Macau GP official site