Button iese din scenă căutând un nou început

Button iese din scenă căutând un nou început

Jenson Button și Felipe Massa își vor încheia carierele în Formula 1 în acest weekend. Dacă Massa și-a luat deja un rămas-bun emoționant în Brazilia, e timpul să privim în aceste zile și spre britanic.

Hai să fim sinceri – știam cu toții că asta va fi ultima sa cursă în Formula 1. Cu toate acestea, cumva ne-ar fi putut lua prin surprindere franchețea de care a dat dovadă Jenson Button încă din primele momente ale conferinței de presă de la Abu Dhabi.

„În primul rând, intru în acest weekend cu gândul că aceasta va fi ultima mea cursă,” a spus britanicul. „În acest moment nu vreau să mai concurez în Formula 1 după această cursă.”

Vorbele sale au pătruns țipător în urechile jurnaliștilor prezenți și a fanilor care l-au urmărit pe Button, căci pe 3 septembrie învelișul spuselor sale suna diferit. Atunci, el a anunțat că va face o pauză de un an, în care va ocupa o poziție de ambasador la echipa McLaren, pentru care pilotează din 2010.

O eventuală revenire a sa în 2018 în monopost este încă posibilă conform înțelegerii cu McLaren, dar probabilitatea acestui fapt este, după cum ne-a dat astăzi Button de înțeles, extrem de mică. „Întreaga idee a contractului a fost că poate peste 3 luni, când mă voi gândi la ce vreau să fac în viitor, mă voi gândi că am nevoie de Formula 1 înapoi în viața mea. Dar în acest moment nu e cazul, astfel încât asta este ultima mea cursă,” a spus el.

Button urmează să ia startul la al 305-lea său Mare Premiu duminică la Abu Dhabi. Într-o listă a celor mai multe curse începute în sport este întrecut doar de cele 322 ale lui Rubens Barrichello și de Michael Schumacher, germanul având cu doar una mai multe decât va avea britanicul – 306.

„Va fi un weekend foarte emoționant și sper ca împreună cu susținerea fanilor, a echipei și a oamenilor apropiați mie, să pot să ies pe circuit și să ofer maximul posibil și să mă simt bine.”

După o carieră de 17 ani în Formula 1, Button se poate socoti printre norocoșii care se pot numi campioni mondiali. Titlul câștigat cu Brawn GP în 2009 a fost unul dintre cele mai neașteptate din istoria recentă a sportului. „A fost, evident, un an foarte memorabil al vieții mele și în viitor sper să fie ceva despre care să pot vorbi cu nepoții mei – cum a apărut de nicăieri și am ajuns să câștigăm campionatul mondial.”

Ca multe altele, cariera lui Button a fost presărată de momente bune și de altele mai puțin bune. După ce a câștigat titlul în Formula Ford Britanică la 18 ani și a fost ales câștigător al premiului McLaren Autosport BRDC, el a avut ocazia să testeze o mașină de Formula 1 a grupării. „Nu am făcut multe tururi, dar m-am gândit ‘hey, e fun, asta e pentru mine’,” își aduce el aminte. „Primul meu test adevărat a fost apoi cu Prost. Eram la Barcelona și când am venit înapoi la linia de sosire am avut un zâmbet larg; am foarte multe amintiri plăcute.”

Williams i-a oferit prima șansă de a concura în Formula 1 în 2000, alegându-l în fața lui Bruno Junqueira pentru a-l înlocui pe Alex Zanardi. Button s-a descurcat decent în noul său rol, fiind considerat de mulți un tânăr înzestrat cu un talent considerabil.

Au urmat doi ani petrecuți la Benetton, care pentru al doilea sezon a fost redenumită Renault. A fost perioada în care un Button tânăr a câștigat experiență alături de coechipieri ca Ralf Schumacher, Giancarlo Fisichella și Jarno Trulli înainte de a face pereche cu un fost campion mondial în persoana lui Jacques Villeneuve – de data asta la BAR Honda. Relația sa cu canadianul nu a fost dintre cele mai bune, dar Button s-a impus în fața titratului său coleg, care a și părăsit echipa înainte de finalul sezonului.

Button a fost aproape de podium în numeroase rânduri înainte de 2004, care a urmat să fie sezonul său cel mai bun cu BAR. Britanicul a urcat de 10 ori pe podium și a terminat anul pe locul 3 în clasamentul piloților, în urma mult mai rapizilor echipieri Ferrari.

A urmat prima sa victorie, reușită în Ungaria în 2006, dar și alți ani care au văzut echipa căzând în clasamente, până când Honda a fost cumpărată de Ross Brawn pentru al său proiect din 2009. Brawn GP a uimit lumea câștigând șase din primele șapte curse ale sezonului, iar Button s-a dovedit a fi superior coechipierului său, Barrichello, câștigând titlul mondial. A fost poate momentul de vârf al carierei britanicului în Formula 1, o confirmare a faptului că la volanul unei mașini capabile, Button putea câștiga titlul suprem.

Începând cu anul 2010, McLaren a fost casa lui. Pe parcursul a șapte ani, Button a obținut opt noi victorii de Mare Premiu, terminând pe locul secund sezonul 2011, când victoria sa din Canada a fost una memorabilă. Ultimul său podium a venit în 2014 la Melbourne, unde a și câștigat trei curse de-a lungul carierei – circuitul său cel mai de succes.

Colaborarea lui Button cu Honda a fost reluată la începutul lui 2015, când japonezii s-au întors în Formula 1 ca partener de motorizare pentru McLaren. Parcursul echipei a lăsat de dorit, dar în ultimii doi ani s-au văzut semne ale unei dezvoltări la care cu siguranță și Button a contribuit. Duminică, britanicul se va urca la bordul monopostului McLaren pentru ultima dată.

„Nu este sfârșitul carierei mele cu McLaren-Honda, dar este startul unei noi perioade în fața căreia sunt incredibil de optimist. Această cursă este o încununare a unei cantități imense de muncă, dedicație și pasiune pentru sportul pe care îl iubesc și sunt foarte mândru de tot ce am realizat în ultimele 17 sezoane și de progresul realizat în ultimii ani cu McLaren-Honda.”

„A fost un proiect extraordinar, iar contribuția mea nu se va încheia aici. Privesc înainte înspre finalizarea acestui capitol cu stil și înspre începerea unui altuia cu la fel de mult entuziasm. Abia aștept să văd ce-mi rezervă viitorul.”

Viitorul apropiat îi rezervă rolul de ambasador al echipei britanice, cu care a semnat în septembrie un acord pe doi ani. Mai departe însă, cariera lui ar putea continua în motorsport, spune el, deși are și alte proiecte în plan.

„Sunt mai fit ca oricând. Țintesc să devin campion mondial la triatlon la categoria mea de vârstă ca amator – nu ca profesionist,” spune Button, care este de mult timp pasionat de întrecerile de acest gen, având și rezultate remarcabile.

Cu toate acestea, anii următori l-ar putea duce și spre rallycross, ramură în care tatăl său, John, era celebru în anii ’70. Relația lui Jenson cu tatăl său a fost una apropiată și specială, lucru care a putut fi văzut ori de câte ori acesta s-a aflat în paddock. Moartea lui în 2014 l-a marcat profund pe Button Jr. „Mi-ar plăcea foarte mult să pilotez în Le Mans. Rallycross-ul este este el pe lista mea – cândva. Sunt atâtea lucuri pe care aș vrea să le fac.”

Până una-alta, Button se va concentra pe a-și lua rămas-bun de la sportul pe care-l practică de 17 ani încoace. La Abu Dhabi, el și Massa vor avea parte de ieșirea oficială din scenă. Brazilianul a fost foarte emoționat la capătul MP al Braziliei din urmă cu două săptămâni, unde a fost aplaudat la scenă deschisă de fani, familie, prieteni și de staff-ul numeroaselor echipe de pe linia boxelor. A fost o zi pe care nu o va uita. Duminică ar putea fi încă una.

„Weekendul din Abu Dhabi va fi cu siguranță emoționant,” spune Button. „Ultimii doi ani au fost destul de dificili fără tatăl meu. Da, ultima mea cursă va fi dificilă, dar mama mea, una dintre surori și mulți prieteni vor fi aici, așa că va fi un weekend special.”

„Nu va fi sfârșitul – va fi doar un nou început.”