Formula 1 Abu Dhabi: Datele problemei în runda decisivă

Formula 1 Abu Dhabi: Datele problemei în runda decisivă

Introdus în calendarul F1 în 2009, M.P din Emiratele Arabe Unite reprezintă ultima cursă a sezonului actual şi de ce nu, cea mai importantă. Este cursa în urma căreia vom vedea numele cărui pilot se va scrie în cărţile de istorie ale campionatului.

Circuitul Yas Marina, creaţie a lui Hermann Tilke este construit pe insula artificială Yas. Are 5554m lungime şi 21 de viraje, iar în ziua cursei sunt programate 55 de tururi. Traseul are 5 secţiuni rapide şi 5 lente, cu 3 puncte în care depăşirile sunt uşor de realizat.

© fia.com
© fia.com

Există două zone DRS. Prima este între T7 şi T8 iar a doua între T10 şi T11.

Cerinţele circuitului

Aerodinamică

Setarea aerodinamică ideală este Medium-High Downforce. Circuitul are o sumedenie de viraje lente dar şi linii drepte extrem de lungi astfel încât simpla ataşare a unor componente aerodinamice menite să ofere o apăsare la sol mare nu este o idee prea bună. Este nevoie de o setare de compromis. Inginerii vor trebuie să găsească punctul de echilibru între o configuraţie aerodinamică ce va permite abordarea virajelor de viteză redusă cu maximum de încredere şi care să ajute monopostul la ieşirea din viraje şi o configuraţie ce nu va acţiona ca o frână aerodinamică pe liniile drepte.

Power Unit

În Abu Dhabi, ICE-ul stă în full-throttle 58% din durata unui tur. Adică aproape 1 minut. Din acest motiv, sistemul ERS este cel care va duce tot greul având în vedere că majoritatea energiei recuperate va veni de la MGU-H. 3380 kJ ca să fim exacţi. Alături de cei 829 kJ proveniţi de la MGU-K, totalul energiei recuperate de ERS se ridică la peste 4000 kJ. Iar asta face ca Yas Marina să fie în aceeaşi categorie cu Rusia, Azerbaidjan, Marea Britanie şi SUA la capitolul energie recuperată. 57% din timpul de full throttle este fereastra de operare a sistemului ERS la Deployment. Iar asta este o valoare relativ mică, ce implică o compactare a plutonului din punct de vedere al power unit-urilor. Ne dăm seama că eficienţa este cuvântul cheie, în special eficienţa sistemului MGU-H. Aportul ERS este de aproape 2,5s pe tur, iar la top speed sistemul hibrid contribuie cu 12 km/h.

Consum

Conform simulărilor, în Abu Dhabi monoposturile au nevoie de 98 kg. de combustibil. Iar cum probabilitatea de apariţie a Safety Car-ului se situează undeva la 35%, piloţii trebuie să fie pregătiţi în eventualitatea în care spre sfârşitul cursei vor trebuie să facă puţin fuel management.

Transmisie

Pentru cutia de viteze, M.P. din Abu Dhabi este unul destul de dificil. În cursă se vor face în jur de 2700 schimbări de viteze, cele mai folosite rapoarte fiind în ordine, 3, 6, 7 şi 2.

Frâne

© Brembo Brakes
© Brembo Brakes

La capitolul frâne, circuitul este considerat unul extrem de dur. Este la acelaşi nivel cu M.P. al Canadei. Există 13 zone de frânare care împreună fac ca într-un tur, pilotul să stea 21-22% din timp cu piciorul pe pedala de frână. Din cele 13 zone de frânare, două sunt de dificultate maximă, 4 sunt de dificultate medie şi 7 sunt de dificultate redusă.

Pneuri

abu_pirelli

Pirelli aduce în Emiratele Arabe Unite combinaţia Soft, Supersoft şi Ultrasoft. Circuitul are suprafaţa asfaltică extrem de netedă ce nu pune probleme din punct de vedere al degradării termice sau uzurii. Compoziţia supersoft este cea nominalizată de Pirelli ca fiind obligatoriu de folosit în zoua cursei. Anul trecut Nico Rosberg a câştigat cu o strategie cu două opriri (SS-S-S), iar Sebastian Vettel a reuşit să urce de pe locul 15 la start până pe locul 4 tot cu 2 opriri dar cu Soft-Soft-Supersoft.

abu_selected

Vremea

Este orientul mijlociu. Deşert. Vremea se anunţă călduroasă, aproape caniculară cu 30 de grade în aer  şi cer senin. Calificările se vor termina puţin înainte de apusul soarelui, iar cursa la 30 de minute după apus, aşadar temperaturile vor fi ceva mai scăzute decât în timpul zilei.