Formula 1 Abu Dhabi: Lupta finală sub lumini

Formula 1 Abu Dhabi: Lupta finală sub lumini

Toți ochii sunt pe lupta pentru titlul mondial în această ultimă cursă a sezonului din Formula 1, dar pe lângă abordarea celor de pe prima linie a grilei, interesante pot fi și alte dueluri.

Cum vor aborda piloții Mercedes cursa?

Totul se rezumă la ziua de azi. După 20 de curse din care au câștigat împreună 18, piloții Mercedes Nico Rosberg și Lewis Hamilton se duelează la Abu Dhabi pentru titlul mondial în Formula 1. Nu poate fi nimic mai interesant decât un final de sezon pe muchie de cuțit, cu campionatul în joc.

Matematica e simplă – Rosberg are nevoie de cel puțin o clasare pe podium în condițiile în care rivalul său câștigă cursa. Plecând din pole position, Hamilton are toate șansele să o facă. A câștigat ultimele trei Mari Premii fără emoții, de fiecare dată plecând din același loc fruntaș de pe grila de start.

Lăsând toate părerile subiective la o parte, Hamilton este pilotul mai rapid. Fără problemele sale mecanice din acest sezon, titlul ar fi putut fi deja decis în favoarea sa. O indică și numărul său de pole-uri – nu numai în acest sezon, în care îl conduce pe Rosberg cu 12-8, dar și cel all-time (35-29 de când sunt colegi la Mercedes). Am văzut-o și în numeroasele curse în care l-a amenințat sau l-a depășit pe german când s-a aflat în urma sa pe circuit. De regulă, când Hamilton dispare din vizorul lui Rosberg după primele tururi, cursa poate fi socotită ca încheiată.

Asta are de făcut Hamilton și astăzi. Un start bun prin care își consolidează prima poziție îl pune într-o situație ideală de a câștiga cursa, doar o greșeală necaracteristică sau o problemă mecanică putându-l opri la prima vedere. Britanicul nu are nimic de pierdut. Știe că doar locul 1 îi poate aduce o speranță la titlu, iar victoria îi este la îndemână.

De partea cealaltă, Rosberg are totul de pierdut. Un prim titlu mondial îi este atât de aproape, însă pentru a pune mâna pe trofeu e nevoie să încheie cursa cu bine. De aceea, abordarea sa va fi mai interesantă de urmărit decât cea a lui Hamilton. Sigur, triplul campion mondial are posibilitatea să încerce câteva tactici, precum impunerea unui ritm mai lent pentru a-i încuraja pe cei din spatele lui Rosberg să-l atace, sau un comportament dus la extrem în care încearcă un atac care i-ar distruge cursa germanului, sperând ca el să scape nevătămat.

15235853_706725919484393_4658488948985689403_o

E greu de crezut totuși că va fi cazul. Dacă are ocazia după start, Hamilton va pilota liniștit spre victorie, în ritmul său constant. În spatele său, Rosberg are alegeri mai dificile de făcut. Va încerca să îl atace pe coechipierul său dacă oportunitatea se ivește? Riscurile pot fi mari.

Germanul știe că un loc trei îi este îndeajuns, însă a părut destul de măcinat de greutatea de pe umerii săi de-a lungul weekendului. Hamilton a fost mai rapid decât el în toate sesiunile de antrenamente, iar după calificări, Rosberg a admis că i-ar fi fost imposibil să bată timpul britanicului.

În final, tot ce trebuie să facă este să-și păstreze cumpătul. Un start bun care îl menține măcar pe poziția a doua va reprezenta un prim pas consistent spre titlul mult-râvnit. Orice poziție pierde pe parcursul cursei îl poate arunca într-un colț întunecat din punct de vedere mental, și depinde numai de puterea sa psihică pentru a nu lăsa totul să-i scape de sub control.

Mașina sa Mercedes îl poate trece linia de sosire pe podium fără probleme, dar cei de la Red Bull și Ferrari vor încerca să profite de orice vulnerabilitate a lui Rosberg.

Poate strategia diferită să ajute Red Bull?

Și pentru că tot vorbim de celelalte echipe fruntașe, merită să menționăm că atât Red Bull cât și Ferrari vor crede că un loc pe podium este realizabil, și vor încerca să se folosească de orice scântei apar în fața lor pe circuit. Daniel Ricciardo este cel mai bine poziționat pentru a pune presiune pe piloții Mercedes, pornind de pe locul trei al grilei de start.

cymlgfvxaaamvui

Australianul și coechipierul său, Max Verstappen, vor ataca Marele Premiu cu o strategie diferită față de toți cei din jurul lor, plecând în cursă pe pneuri supersoft. A fost o decizie luată la prima vedere doar pentru ca lucrurile să fie puțin condimentate. Compoziția marcată cu roșu nu este cu mult diferită față de ultrasofturile folosite de restul echipelor. Durabilitatea în plus le poate aduce două sau trei tururi mai mult pe circuit celor doi până la prima oprire la boxe.

Red Bull a hotărât să aplice ceva diferit față de concurență, iar ca fani ai sportului, acest lucru nu poate decât să ne bucure. Cine știe de unde sare iepurele? Ritmul Ferrari a fost foarte similar cu cel al echipei austriece de-a lungul antrenamentelor și calificărilor, așa că dacă cele două nu vor reuși să se apropie de Mercedes, măcar ne putem aștepta la o luptă interesantă pentru ultimul loc pe podium.

Vettel și Verstappen se luptă pentru locul 4

Dacă Ricciardo are locul 3 din clasamentul piloților asigurat la capătul sezonului, lupta pentru poziția a 4-a este deschisă. Sebastian Vettel are un avans de 5 puncte în fața lui Verstappen și va pleca din fața acestuia de pe grila de start. Germanul este favorit pentru a încheia sezonul în fața tânărului olandez, care a concurat pentru Toro Rosso în primele patru curse ale anului.

Cu toate acestea, după ultima ispravă reușită de Verstappen la Interlagos, ne putem aștepta la atacuri și scântei din partea acestuia. Olandezul va face tot posibilul să îl depășească pe Vettel în clasamentul mondial, iar o clasare pe ultima treaptă a podiumului l-ar ajuta în acest sens dacă germanul termină în afara primilor patru.

cylpivfwgaaqi5v

Ultima reprezentație pentru Button și Massa

Doi veterani ai Formulei 1 vor lua parte la ultima lor cursă astăzi. Atât pentru Jenson Button, cât și pentru Felipe Massa, Marele Premiu de la Abu Dhabi va reprezenta ieșirea din scenă. După 17, respectiv 15 ani petrecuți în Formula 1, și 555 de staturi acumulate împreună, cei doi privesc înainte spre un viitor într-o altă ramură a motorsportului.

Merită Gutierrez, Nasr, și Wehrlein să rămână în F1?

Pentru alți trei piloți din actuala grilă, viitorul este nesigur. Esteban Gutierrez, Felipe Nasr și Pascal Wehrlein nu au un loc confirmat le vreo echipă în 2017. Cu trei volane încă disponibile – unul la Sauber și două la Manor -, în teorie toți trei ar putea rămâne în sport și anul viitor.

Situația este însă puțin mai complicată. Nasr și-a pierdut sponsorul principal, Banco do Brasil, și lipsa banilor îi pun în pericol continuarea înțelegerii sale cu Sauber, deși acesta a adus echipei două puncte potențial foarte importante – primele ale sezonului – în ultima cursă.

Gutierrez speră să cadă pe moale la final de an, fie ca pilot principal la Manor, fie la Sauber, după ce Haas i-a arătat ușa din dos, aducându-l pe Kevin Magnussen în locul lui. O revenire la Ferrari ca pilot de teste este însă din ce în ce mai probabilă pentru mexican.

Nu în ultimul rând, Pascal Wehrlein are cele mai bune șanse dintre cei trei de a rămâne în Formula 1. Continuarea cu Manor pare cea mai la îndemână, dar varianta Sauber este și ea analizată. Germanul s-a arătat frustrat de faptul că Force India l-a preferat pe coechipierul său, Esteban Ocon, pentru 2017.

Ca și pentru Gutierrez și Nasr, cursa de la Abu Dhabi reprezintă o ultimă oportunitate pentru el de a impresiona și de a convinge echipele să ia o decizie mai degrabă mai devreme, decât mai târziu.

cygxe2sxeaaullx