Formula 1 Abu Dhabi: Rosberg devine campion mondial în ciuda victoriei lui Hamilton

Formula 1 Abu Dhabi: Rosberg devine campion mondial în ciuda victoriei lui Hamilton

Clasarea pe locul doi a lui Nico Rosberg i-a adus germanului titlul mondial în Abu Dhabi deși Lewis Hamilton a câștigat cursa.

Hamilton a controlat Marele Premiu de la un cap la altul și în ciuda încercărilor sale de a aduce mașinile Red Bull și Ferrari în joc, Rosberg a trecut al doilea linia de sosire, câștigând campionatul mondial pentru doar 5 puncte.

După un start curat și o strategie cu două opriri similare la boxe, cei doi piloți Mercedes au încheiat la mai puțin de o jumătate de secundă unul față de celălalt sub luminile circuitului Yas Marina. Rosberg a devenit doar al doilea fiu de campion mondial din istorie care câștigă la rândul său titlul, după perechea Graham și Damon Hill. Keke Rosberg s-a impus în 1982.

Pe locul trei al cursei s-a clasat Sebastian Vettel, care a revenit spectaculos datorită unei strategii care l-a pus pe gume supersoft în ultima parte a cursei. Acesta i-a depășit pe rând pe Daniel Ricciardo și Max Verstappen, cei doi piloți Red Bull terminând cursa pe locurile 4 și 5.

Mai puțin de două secunde a despărțit locul 1 de locul 4 după ce Hamilton a încetinit în ultimele tururi pentru a le oferi ocazia lui Vettel și piloților Red Bull de a se apropia și eventual de a-l depăși pe Rosberg. Pe pneuri mai moi și mai proaspete, Vettel a recuperat până pe locul 3, dar nu a reușit să-l depășească pe compatriotul său. Verstappen ar fi trebuit să treacă de Rosberg la rândul lui pentru ca Hamilton să devină campion mondial.

Kimi Raikkonen a încheiat al 6-lea și o distanță mare l-a despărțit pe finlandez de urmăritori, piloții Force India trecând linia de sosire în ordinea Nico Hulkenberg – Sergio Perez. Mexicanul i-a ținut marginal în urma sa pe veteranii Felipe Massa și Fernando Alonso, brazilianul aflându-se la ultimul său Mare Premiu din Formula 1.

cyry7d9xeaafvrz

Momentele cruciale de la start nu au adus lupta roată la roată pe care unii o așteptau. Hamilton a plecat foarte curat, păstrându-și prima poziție după primul tur fără probleme, în fața lui Rosberg. În spatele celor doi, Ricciardo și-a pierdut locul trei de pe grilă în detrimentul lui Raikkonen.

Cel mai șifonat din primele viraje a ieșit Verstapen. Olandezul s-a răsucit după ce a făcut contact cu monopostul lui Hulkenberg și a căzut până pe ultimul loc, dar deja la trecerea de linia de sosire la capătul turului urcase câteva locuri.

Au urmat câteva dueluri între echipierii Force India și între cei de la Williams, cu Hulkenberg și Massa ieșind câștigători din cele două. Valtteri Bottas a fost nevoit să abandoneze imediat mai apoi, Kevin Magnussen suferind aceeași soartă câteva tururi mai devreme.

La capătul turului 7 câțiva dintre piloții din frunte au început să intre la boxe. Printre ei, Hamilton și Raikkonen. Cei doi au fost imitați de coechipierii lor Rosberg și Vettel un tur mai târziu. Pneurile soft Pirelli au fost alese de marea majoritate a echipelor, strategia preferată fiind cea cu două opriri.

Red Bull l-a adus pe Ricciardo la boxe în turul 10, însă Verstappen a rămas pe circuit tururi bune mai apoi. După ghinionul din primul tur, olandezul a schimbat strategia, rulând pe gumele sale supersoft până în turul 22. Schimbarea lui pe soft-uri a fost singura a cursei sale. Înainte de aceasta, Verstappen a fost întrecut la limită de Rosberg în singura manevră riscantă efectuată de german de-a lungul cursei.

Câteva tururi mai târziu, Ricciardo l-a „sărit” pe Raikkonen cu ajutorul unui undercut, iar primele patru poziții erau ocupate, în ordine, de cei care urmau să și încheie cursa pe ele după ce Hamilton și Rosberg au efectuat cea de-a doua oprire a sa la boxe.

cyrtrocwiaavlfm

Ceva mai în spate, Alonso a fost depășit pe rând de piloții Force India, iar undeva înspre mijlocul plutonului s-au dat de asemenea câteva lupte strânse.

În frunte însă, Hamilton dicta ritmul după bunul său plac, fără să forțeze. Britanicul a hotărât să îl reducă vizibil odată cu intrarea a doua la boxe a lui Vettel, care a rulat ultimele 17 tururi pe un set nou de pneuri supersoft. Germanul a fost lăsat de Raikkonen să treacă, iar piloții Red Bull erau următoarele sale ținte.

Pe rând, Ricciardo și Verstappen au cedat în fața mai rapidei mașini Ferrari, iar o ciocnire între Carlos Sainz și Jolyon Palmer a precedat abandonul spaniolului cu o problemă a cutiei de viteze.

Distanțele între fruntași s-au redus considerabil pe măsură ce Hamilton încetinea voit ritmul pentru a-l pune pe Rosberg în pericol în spatele său. Germanul a apelat la echipă, care i-a sugerat triplului campion mondial să piloteze mai repede pentru a fi ferit de atacul de final al lui Vettel. A fost de înțeles când britanicul nu a urmat sfaturile.

cyrnewnxeaa7edw

Tensiunea a crescut în ultimele secvențe ale cursei, cu primele patru mașini strânse în doar câteva secunde, însă aceasta a fost una artificială. Păstrându-și decența, Hamilton a făcut tot posibilul pentru a-și crește șansele la titlul mondial, dar când Mercedes-urile au trecut linia de sosire, pilotul celei de-a doua mașini era mai fericit.

O cedare a suspensiei dreapta-față i-a pus capăt carierei lui Jenson Button în Formula 1. Al său a fost doar unul din cele cinci abandonuri ale cursei, Magnussen, Bottas, Daniil Kvyat și Sainz fiind ceilalți piloți care și-au încheiat sezonul mai repede decât și-ar fi dorit.

În afara punctelor au încheiat piloții Haas, cu Romain Grosjean și Esteban Gutierrez pe locurile 11 și 12. Cei de la Manor și Sauber au terminat în ordine în fața lui Palmer, toți cinci având mai bine de un tur întârziere la căderea steagului în pătrățele peste anul 2016.