Podium românesc la Sebring în cursa Chumpcar dintre ani

Podium românesc la Sebring în cursa Chumpcar dintre ani

Pe când alții petreceau de zor, în Florida o tripletă românească reușea să-și treacă în cont poziția a doua în clasa lor după 10 ore de cursă pe Sebring Raceway în varianta sa completă, așa cum o știm din transmisiunile anualei cursei de 12 ore. După succesul din cursa de șapte ore organizată de SCCA despre care am relatat pe larg în vară, acesta este un alt triumf pentru Costin Racing la Sebring.

Nimic nu este mai rău pentru un pilot decât să-și iasă din formă. Aceasta a fost și ideea care a stat la baza participării a trei piloți din noua structură Endurance Team Romania în ultima cursă a Chumpcar World Series din 2016. Astfel, Sergiu Nicolae și Ștefan Unchiașu i s-au alăturat la Sebring ”localnicului” Mihai Costin pentru a lua startul, la cumpăna dintre ani, într-o întrecere de anduranță cu o lungime de 10 ore, cu doar două ore sub cea mai celebră cursă disputată pe vechiul aerodrom din Florida.

schump4
Mazda Miata MX-5 NB, poreclită „Blue Steel” pentru a ușura comunicația pe radio

Sub umbrela Costin/Mantovani Racing au fost înscrise în cursă două Mazda MX-5 Miata de generații diferite. Una, cu numărul de concurs 991, a fost înscrisă în clasa A pentru mașini cu o capacitate cilindrică de până la 1400cmc în timp ce cea de-a doua, cu numărul 990, a concurat la EC (Exception Class) din cauza modificărilor multiple efectuate mașinii. Seria Chumpcar încurajează competitiorii să-și păstreze mașinile cât mai aproape de specificația de fabrică astfel că, pentru orice mașină înscrisă în clasele A-E, se calculează un punctaj. Acesta vine, pe de-o parte, din costul mașinii, și din numărul de modificări făcute respectivei mașini. Ideea e că există un plafon de 500 de puncte pentru a ține cât mai jos costurile, iar depășirea lui aduce după sine penalizări.

Victorie românească în anduranța SCCA de la Sebring

La fiecare 10 puncte peste baza de 500, mașinii i se adăuga un tur la timpul final. Cum Mazda Miata #990, poreclită Blue Steel din cauza culorii caroseriei, depășea valoarea de 500 de puncte cu alte 200, adică i s-ar fi adăugat încă 20 de tururi la timpul total dacă ar fi fost înscrisă la A, s-a luat decizia înscrierii la EC unde este permis un număr nelimitat de modificări. Cealaltă Mazda, poreclită Valyrian Steel (după culoarea sabiei din Game of Thrones făurite din acest material), a fost înscrisă la A. Pe aceasta din urmă a concurat Mihai Costin alături de doi echipieri americani, în timp ce pe #990 au pilotat Unchiașu, Nicolae și Constantin Popa.

schump3
Echipa Costin-Mantovani Racing în efectiv complet alături de Mazda Miata MX-5 NA, poreclită „Valyrian Steel”

Dată fiind lungimea cursei, nu au avut loc sesiuni de calificări, echipajele așezându-se pe grilă după bunul plac. La ora locală 9:00 dimineața s-a dat startul iar plutonul de peste 60 de mașini dintre cele mai pestrițe, de la Opel GT la Volkswagen Beetle și de la Ford Mustang la BMW M3, a pornit către primul viraj al Sebring Raceway. În ciuda conduitei greu de prevestit a multor piloți amatori de pe grilă, cele două Mazda s-au ținut departe de probleme, însă lipsa de track time s-a văzut în strategia echipajului concurent pe Blue Steel. Acesta a efectuat prima oprire prea devreme, din siguranță, neștiind sigur cât consumă Miata care era preparată după cererile seriei Spec Miata din SUA.

Stint-ul mai scurt de aproximativ 28 de tururi, a însemnat că echipa a trebuit să mai efectueze o oprire care a stricat socotelile pe întreaga durată a cursei. Problema de strategie a fost însă suplinită printr-un pilotaj constant și rapid, Ștefan Unchiașu reușind cel mai rapid tur al mașinii #990, 2:45, în chiar primul său stint. Ritmul a fost însă coborât după aproximativ trei ore când piloții au început să aude sunete suspecte de la cardan pe retrogradare.

schump2
Ștefan Unchiașu și Sergiu Nicolae cu trofeul obținut după 10 ore de cursă pe denivelatul Sebring

Mazda a ținut și a continuat să înșire tururile în urma modelului cu numărul #991 de la categoria A. Au apărut apoi, la jumătatea cursei, probleme cu radio-comunicațiile la ambele mașini dar și aceste au fost remediate la proxima oprire la boxe în limita celor cinci minute prevăzute de regulamentul Chumpcar pentru o oprire normală. Menținerea mașinilor pe pistă a fost și cheia succesului, echipaje înarmate cu mașini mai rapide fiind lovite de probleme și pierzând timp valoros. Acest lucru nu a fost însă mereu ușor, suspensia prea moale afectând manevrabilitatea mașinii #990.

Astfel, după 10 ore de cursă, #991 a trecut linia de sosire pe poziția a șasea la general, respectiv locul patru la A, în timp ce #990 a urmat-o, terminând pe opt la general, respectiv locul 2 la EC în urma unui Nissan 300ZX net superior. Experiența este una foarte valoroasă, trecând peste rezultatul pozitiv reușit, având în vedere sezonul competițional dificil care-i așteaptă pe Costin, Unchiașu și Nicolae în 24H Series. Acolo este un alt nivel, iar datele problemei sunt altele, însă câteva lecții sunt universal valabile: lucrul în echipă, mai ales când apare o problemă, stabilirea unei strategii și cooperarea cu echipierii, mai ales în arii esențiale cum ar fi stabilirea setup-ului pentru cursă.

Rezultatele complete pot fi consultate aici

România se prezintă în 24H SERIES din 2017