Walter Maurer – artistul de casă al uzinei BMW

Walter Maurer – artistul de casă al uzinei BMW

Importanța lui Walter Maurer este capitală de-a lungul istoriei BMW, de numele său fiind legate cele mai însemnate expresii artistice ale mărcii, din vremea lui Jochen Neerpasch și până la finele secolului XX.

Pictorul

Născut în 1942, Maurer este unul dintre exponenții expresionismului german, perioada sa formativă fiind influențată de Ernst Barlach și Otto Dix. Munchen fiind mediul în care a înflorit colectivul din jurul Die Blaue Reiter, influența lui August Macke este notabilă în opera lui Maurer, care a rezonat și cu ceilalți din colectivul almanahului, precum Kandinsky sau Bloch. Varietatea acestor tehnici a fost asimilată de Walter într-o manieră ce a permis aplicarea ulterioară cu o fidelitate greu de egalat.

Cele mai celebre picturi ale sale reprezintă o oglindire a concepțiilor sale sociale și etice, lucrări precum ”Pentru pace” sau ”Să ne unim” fiind strigăte post-belice unificatoare împotriva rasismului și a extremismului. Maurer își găsea astfel locul firesc în construcția noului model uman din RFG, reușind să definească totodată patriotismul local bavarez într-o notă demnă. Asta l-a motivat să accepte și oferta de a colabora cu uzinele BMW, ceea ce avea să-i deschidă perspective nebănuite.

BMW ArtCars

Majoritatea artiștilor nu au avut contact direct cu mașinile, ci au pictat pe modele la scara 1/5, iar de ”transferul” ideii pe caroserie s-a ocupat Walter Maurer. Modul în care a reușit să pună în practică desenul tehnic al lui Frank Stella l-a încântat pe acesta în 1976, iar un an mai târziu Maurer i-a dat o mână de ajutor similară lui Roy Lichtenstein pe următorul ArtCar ce a ajuns să ruleze la Le Mans. Propunerile de la distanță trimise de Andy Warhol nu l-au convins pe Jochen Neerpasch, așa că artistul american a ales să vină personal la Munchen și să picteze mașina cu mâna sa în atelierul lui Maurer. Un asemenea eveniment trebuia înregistrat, însă echipa de filmare nici n-a apucat să-și instaleze camerele că Warhol deja terminase, în mai puțin de jumătate de oră, întreaga lucrare!

Atât de mult i-a plăcut americanului să se desfășoare, încât și-a îndreptat imediat atenția asupra celuilalt M1 din incintă, proprietatea personală a lui Maurer. Warhol le-a propus celor de la BMW să picteze și această mașină pentru a putea înregistra și materialul video, însă Walter a respins această ofertă cu fermitate: Doar peste cadavrul meu va trece Warhol să-mi picteze mie mașina. Peste ani, a încolțit regretul în sufletul pictorului casei bavareze, însă mândria artistului dictase impulsul de moment în 1979…

Warhol a și teoretizat ulterior esența Fabricii sale: actul creativ nu mai era, în accepțiunea sa, o responsabilitate exclusivă a artistului pe tot parcursul înfăptuirii. El evidenția o simbioză între creativitate și manufactură, fiind necesar un talent special pentru ambele. Altfel spus, dacă Andy a pictat celebra conservă de supă Campbell’s, designul său n-ar avea aceeași valoare dacă șablonul industrial sau calitatea imprimării modelului n-ar fi la cel mai înalt nivel, astfel încât fiecare om care are în față produsul să recepteze exact mesajul artistului.

static1-squarespace-com

În acest sens, rolul lui Walter Maurer din Dachau a fost capital, din momentul în care a înțeles că manufactura nu este doar un act de execuție. Chiar și atunci când nu însemna să picteze efectiv o mașină, ci să o colanteze sau să aplice varii șabloane, el a explorat posibilitățile de design, asocierile de culori și, în plan abstract, actul de înțelegere emoțională a culorii. Însă atunci când recurgea la acuarele, tehnica sa era atât de laborioasă prin prisma multitudinii de straturi, încât nu poate fi comparată decât cu sursa de inspirație orientală de acum 2000 de ani.

Tocmai din acest motiv, Maurer a fost omul potrivit pentru a uni conceptul și artiștii din proiectul ArtCars. Avea ochiul, avea stilul și avea pregătirea de designer grafic. După primele patru ArtCars de circuit, el a continuat să pună în aplicare conceptele lui Ernst Fuchs (1982), Cesar Manrique (1990) și A.R. Penk (1991).

Parada BMW M1 Procar în weekendul F1 din Austria

Majoritatea modelelor legendare BMW care au ieșit de pe poarta fabricii și au încântat oamenii pe circuite au trecut prin mâinile sale. Nu mai puțin de 40 BMW M1 au fost pictate de acesta, inclusiv toate cele înscrise în seria Procar în 1979, precum și cel al echipajului Marko/Gartner sau cel inspirat de virajele de pe Nordschleife. De-a lungul anilor 1980 a continuat să lucreze asiduu pentru BMW Motorsport. Chiar și după ce n-a mai fost angajat full-time, tot la el s-a recurs pentru proiecte cu adevărat speciale, precum în 1999 când a conceput designul primului monopost realizat din asocierea Williams-BMW.

BMW Classic continuă să aducă, spre exemplu, un M3 E30 și un 635CSi la majoritatea etapelor din DTM, iar semnătura lui Maurer este vizibilă pe ambele modele.

Cariera de pilot

În 1981, Walter s-a prezentat la start în cursa DRM de la Zolder cu propriul M1, apoi a mers pe temutul circuit stradal Havirov din Cehoslovacia. Patru ani la rând a participat în întrecerea de 200 de mile de pe Norisring, reperul său fiind un loc 5 în 1983. Între timp, Maurer a pus bazele propriei echipe, construind bizarele șasiuri MM-82 și MM-83 ce au fost văzute în Interserie la Most. Abia modelul C87 de clasă C2 cu care a rulat artistul între 1987 și 1989 a părut o construcție mai închegată, cea mai bună clasare fiind departe de pistele ”de casă” de la Nurburgring sau Norisring – tocmai la Sandown (Australia). Desigur, prototipul lui Maurer a punctat adesea la impresia artistică. Ultima creație s-a numit Manzel și tot la Most a fost văzută, în 1989 și 1990.

1455827772889

M3 Munchner Wirte

În fiecare toamnă, turiștii iau cu asalt capitala Bavariei pentru o sărbătoare nu doar a berii, ci și a întregului specific local. Cu acest prilej, în 2015 Walter Maurer a reînnodat firul alb-albastru al povestirii printr-un design special al unui BMW M3 de ultimă generație. Sursa de inspirație a fost creația sa din 1981, care a decorat un M1 pe Circuit de la Sarthe în 1981 la clasa GT. Și chiar dacă echipajul bavarez format din Prințul Leopold, Peter Oberndorfer și Christian Danner s-a retras după doar 49 de tururi spre dezamăgirea patronului Helmut Marko, desenul mașinii a dăinuit până astăzi, fiind pe același filon patriotic precum la fel de celebrul ”Tour de France”.

În 2015, reinterpretarea motivului clasic a adus doar câteva elemente adiționale: imagini ale clădirilor emblematice din Munchen (inclusiv sediul BMW) și motive specifice Oktoberfest: un stand de vânzător ambulant și imensul cort Wiesn-Schänke. Cu 34 de ani în urmă, Maurer pictase manual alte detalii ce surprindeau perfect esența orașului la acel moment.

BMW 850

În 1991, Maurer a acceptat să-și pună semnătura pe 12 modele E31 realizate special pentru piața japoneză. Pas cu pas, majoritatea au revenit în Europa odată cu revânzarea, exemplarul de mai jos fiind în prezen deținut de un colecționar polonez. Imediat după acest lot de comenzi, artistul a început să colaboreze cu Academia de Arte Frumoase din Munchen, împărtășind secretele sale profesionale cu tânăra generație timp de 10 ani.

Avioane

Walter Maurer a acceptat în ultimii 15 ani tot mai multe proiecte aeronautice, de la elicoptere până la avioane de cele mai mari dimensiuni. Puțini știu că avionul ce survolează traseul Yas Marina din Abu Dhabi la fiecare ediție a cursei de Formula 1 a fost colorat de el, compania Etihad fiind printre cele mai sensibile la considerentele de design.